M
Misafir
Forum Okuru
Erzincan eğitim kurumları
İlköğretim
Eğitim sisteminin en önemli basamağını teşkil eden sekiz yıllık kesintisiz temel eğitim 6-14 yaşları arasındaki çocukların eğitimini kapsamaktadır. Erzincan genelinde 8 yıllık kesintisiz zorunlu temel eğitimde okullaşma oranı yaklaşık yüzde 72 dolayındadır.
8 yıllık kesintisiz zorunlu temel eğitimde il genelinde okullaşma açısından fiziki kapasite ve ders araç gereçleri bakımından ele alındığından DAP Bölgesi illerine göre yeterli durumdadır. E-80 karayolunun Erzincan’dan geçmesi Eğitim Fakültesi ve diğer yüksek öğretim kurumlarının ve 3. Ordu Komutanlığının il merkezinde bulunması, ayrıca il genelinde nüfus artışının düşük olması, ilköğretimdeki başarıyı olumlu yönde etkilemektedir.
Erzincan’ın bazı bölgelerinde özellikle Refahiye, Tercan, Çayırlı ilçelerinde kışların uzun ve sert geçmesi, İlçelerdeki köy yerleşim yerlerinin dağınık olması ve sürekli dışarıya göç vermesi, mezra ve köyaltı yerleşim yerlerindeki öğrenci velilerinin çocuklarını YİBO’lara göndermemeleri, il genelinde ilköğretimdeki başarıyı olumsuz etkilemektedir.
İlköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin yüzde 65’i şehir merkezinde yüzde 35’i ise köylerde okula devam etmektedir
Erzincan’da bulunan 3 YİBO’nun toplam yatılı öğrenci kapasitesi 1.910’dur. YİBO’ların doluluk oranı yüzde 72’dir. İl genelinde ikili eğitim yapan okulların oranı yüzde 2’dir. İkili eğitim yapan öğrenci sayısı toplam öğrenci sayısının yüzde 8,7‘sidir.
İl genelinde İlköğretim Okullarındaki başarı diğer doğu illerine göre hızla artmaktadır. Köy ve mezralarda göç nedeniyle bugüne kadar kapanan ilköğretim okulu sayısı 429’dur
İI genelinde merkezdeki 8 okul dışında tüm okullar normal eğitime geçmiş bulunmaktadır. Normal eğitime geçme oranı %96’dır. Merkezdeki İlköğretim okulu sayısı 98, ilçe ve köylerindeki ilköğretim okulu sayısı 102 olmak üzere toplam okul sayısı 200 adettir.
1994-1995 öğretim yılından itibaren taşımalı eğitim yılına geçilmiş olup, taşınan öğrenci sayısı il genelinde 2003-2004 öğretim yılında 1.986 kişidir. Taşımalı eğitimin uygulandığı okul sayısı da 145’dir.
İI genelinde ilköğretim öğrenci sayısı 30.974, öğretmen sayısı 1.609, derslik sayısı 1.419, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 19'dur.
Ortaöğretim
İI merkezinde genel lise sayısı 9, özel genel lise sayısı 1, merkez köylerde genel lise sayısı 2, ilçelerdeki genel lise sayısı 7 olmak üzere toplam 19 genel lise bulunmaktadır.
İI merkezinde meslek lisesi sayısı 6, ilçe merkezlerindeki meslek lisesi sayısı 7 olmak üzere toplam meslek lisesi sayısı 13’dür.
Orta öğretimde toplam öğrenci sayısı 10.394, öğretmen sayısı 685, toplam derslik sayısı 499 ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 15'tir.
İI genelinde biri özel, diğerleri resmi okulların pansiyonları olmak üzere toplam 15 adet pansiyon bulunmakta, bunların toplam kapasitesi 1.508 kişidir.
İlde 12 adet öğrenci yurdunun toplam kapasitesi ise 931 kişidir. Bunların içerisinde Merkez Vakıf Öğrenci Yurdu 300, Kemah Sultanmelik Vakıf Öğrenci Yurdu 40, Sabancı Kız Yetiştirme Yurdu 88 kişilik olup, diğerleri düşük kapasiteli özel öğrenci yurtlarıdır.
İlde mesleki ve teknik öğretim okullarının kapasitesi yüksektir. Endüstri meslek liseleri yarı kapasite ile eğitim vermektedir. Diğer mesleki ve teknik liselerde potansiyel olmasına rağmen kapasite düşüktür.
Orta öğretimde çok fazla türde okul olması öğrencilerin mesleki ve teknik eğitimi tercihinde sorun olmaktadır. Mesleki ve teknik eğitim gören öğrenci oranının yüzde 50’ye çıkarılması gereklidir. İlde meslek yüksek okullarının olması mesleki ve teknik eğitim için bir avantajdır.
İlde sanayileşmenin yetersizliği başarılı öğrencilerin gelecekte işsiz kalmak ve üniversiteye girememek korkusuyla bu okulları seçmemesi gibi nedenlere mesleki ve teknik eğitim olumsuz etkilenmektedir.
Yüksek Öğrenim
Erzincan’da Yükseköğretim kurumları 1975 yılından itibaren kurulmaya başlanmıştır. Bu tarihten itibaren düzenli şekilde öğretim yapılmış ve önemli gelişimler kaydedilmiştir.
Erzincan’da Kemaliye Meslek Yüksekokulu hariç, diğer fakülte ve yüksekokulların tamamı Atatürk Üniversitesine bağlı olarak öğretim yapmaktadır. Kemaliye ilçesindeki Meslek Yüksekokulu, ulaşım kolaylıkları bakımından Fırat Üniversitesine bağlı olarak öğretim yapmaktadır. Ayrıca kent merkezinde 1 Polis Meslek Yüksekokulu bulunmaktadır.
İşadamlarının yardım ve desteğiyle kent merkezinde yapılan Fen-Edebiyat Fakültesi eğitim ve öğretime açılmıştır. Yükseköğretim kurumlarının ildeki dağılımı aşağıdaki tablo ’da gösterilmiştir
İlde yükseköğretim kurumları, kuruluş yıllarındaki konumlarından çok ileri düzeylere ulaşmışlardır. İlave dersliklerin yapılması, laboratuar ve atölyelerin oluşturulması, yeni bölümlerin/programların açılması, modern ders araç gereçlerini artırılması, internet konularda önemli gelişimler sağlanmıştır. Bütün bu gelişmeler yükseköğretim kurumlarında öğrenci kapasite artırılmasını sağlamıştır. Erzincan’daki mevcut yükseköğretimin alt yapısı, yeni yükseköğretim kurumlarının, hatta yeni bir üniversitenin oluşturulmasını destekleyecek seviyededir.
Erzincan’da üniversite birimlerinin artması karşısında öğretim elemanı kadro sayıları da artmıştır. Öğretim elemanları zaman içinde yüksek lisans ve doktora çalışmalarına katılmışlardır. Fakülte ve Yüksekokullarda görevli öğretim elemanları, kendi üniversitelerinde veya görevlendirme ile başka üniversitelerde yüksek lisans ve doktora çalışmaları yapmışlardır. Öte yandan yurtdışı imkanlardan yararlanan bir çok öğretim elemanı, çalışmaların bir kısmını yurt dışında tamamlamışlardır.
Erzincan Hukuk Fakültesi : Atatürk Üniversitesine bağlı olarak 1987 yılında kurulmuştur. Deprem nedeniyle öğrencileri Ankara'ya nakledilen okulun hizmet binası ve diğer sosyal tesisler tamamlanarak 1993-1994 öğretim yılında eğitim ve öğretime başlamıştır. Okulda teorik eğitimin yanısıra uygulama imkanı veren 1 duruşma salonu, 2 bilgisayar laboratuvarı, 6 derslik, 1 kütüphane ve 1 internet kafe bulunmaktadır.
Halen kamu hukuku, özel hukuk ve maliye bölümlerinden oluşan fakültede 37 öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi, 11 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 49 öğretim elemanı ve 400 öğrenci bulunmaktadır.
Eğitim Fakültesi : İlköğretim, türkçe, beden eğitim ve spor, bilgisayar ve öğretim teknolojileri, eğitim bilimleri ve güzel sanatlar bölümlerinden oluşmakta olup, 3.750 m2 kapalı alan, 28.174 m2. açık alan, 28 dershane, 400 kişilik anfi, spor tesisleri, kütüphane, laboratuvar tesisleri bulunmaktadır. Fakültede halen 34 öğretim üyesi, 23 öğretim görevlisi ve okutman, 8 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 65 öğretim elemanı ve 2650 öğrenci bulunmaktadır. Resmi kuruluşu tamamlanan Fen Edebiyat Fakültesine 2004-2005 öğretim yılında öğrenci alınacaktır.
Fen ve Edebiyat Fakültesi : 2004 yılında kurulmuştur. 2004-2005 Eğitim ve öğretim yılında ek yerleştirme ile Matematik ve Türk Dili ve Edebiyatı bölümlerine toplam 82 öğrenci alınarak eğitim ve öğretime başlamıştır.
Akademik ve idari kadroları oluşturulmasına çalışılmakta, başta Eğitim Fakültesi olmak üzere diğer yüksek öğrenim kurumlarından öğretim üyesi karşılanmaktadır.
Meslek Yüksek Okulu : İnşaat, elektrik, otomotiv, endüstriyel elektronik, haberleşme, harita ve kadastro, iş makinaları, kontor sistemleri ve teknolojisi ve makine programlarından oluşan "teknik programlar bölümü" ile bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları, büro yönetimi ve sekreterlik ile adalet proğramlarından oluşan "iktisadi programlar bölümü" şeklinde eğitim ve öğretimini sürdürmektedir. Ayrıca, okulda ikinci öğretim olarak elektrik, endüstriyel elektronik, haberleşme, inşaat, bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları proğramları bulunmaktadır. Okulda 2001-2002 öğretim yılında 11öğretim üyesi ve 35 öğretim görevlisi, okutman, uzman olmak üzere toplam 46 öğretim elemanı ve 1.436 öğrenci bulunmaktadır.
Sağlık Meslek Yüksek Okulu :1999 yılında kurulmuş olup dört yıl süreli eğitim vermektedir. Hemşirelik bölümünde 200 öğrenci, 1öğretim üyesi, 6 öğretim görevlisi, 1 okutman ve 1 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ile faaliyetlerini sürdürmektedir.
İlahiyat Meslek Yüksek Okulu : 2004-2005 öğretim yılında 3 öğretim üyesi, 1öğretim görevlisi ve 2 okutman olmak üzere toplam 6 öğretim elemanı ile öğretime devam etmektedir. 2004-2005 öğretim yılında yüksek okula kayıt yaptıran öğrenci bulunmamaktadır.
Refahiye Meslek Yüksek Okulu ; 2001-2002 öğretim yılında 7 öğretim görevlisi, okutman, uzman ve 2 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ve 209 öğrenci ile eğitim ve öğretime devam etmektedir.
Kemaliye Meslek Yüksek Okulu : 2001-2002 öğretim yılında 10 öğretim görevlisi, 1 doçent, 1 okutman ve 245 öğrenci ile eğitim ve öğretime devam etmektedir.
Tercan Meslek Yüksek Okulu: 2001-2002 öğretim yılında açılmış olup, bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları ile su ürünleri bölümlerinden 170 öğrenci ile açılmıştır. Okul 1 öğretim üyesi, 6 öğretim görevlisi, okutman, uzman, 2 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ile hizmet vermektedir.
Yüksek Öğrenim Yurtları:YURT-KUR tarafından işletilmekte olan, yüksek okul öğrencileri için 1.020 erkek, 1000 kız olmak üzere toplam 2.020 öğrencilik yurt bulunmaktadır. Halen 810 kız 680 erkek olmak üzere 1.490 öğrenci barınmaktadır. Yurt kampüsü içinde lokanta, kafeterya, çamaşırhane, kapalı spor salonu, açık basketbol, voleybol, futbol sahası ve bir misafirhane bulunmaktadır.
Öğrencilerin sağlıklı, dengeli ve ekonomik fiyatlarla beslenebilmeleri için kampus içinde modern açık büfe sistemiyle çalışan bir merkez lokanta ile bir büfe yer almaktadır. Kampusta ayrıca çamaşırhane, internet salonu, bay ve bayan kuaför salonları, ayakkabı tamir salonu, her blokta kantin ve televizyon izlemeler için salonlar, bilardo ve masa tenisi, satranç salonları bulunmaktadır.
Yurtta çok amaçlı ve modern bir kapalı spor salonu bulunmaktadır. Bu salon dışında açık basketbol ve voleybol sahası ile standartlara uygun futbol sahası bulunmaktadır.
İlçelerde Yükseköğretim öğrenci yurdu bulunmamaktadır. Buralarda öğrenim gören öğrenciler, okul yönetimlerince düzenlenen ve sağlanan yerlerde barınmakta ve beslenmektedirler.
Ayrıca 400 öğrenci kapasiteli Özel yüksek öğretim öğrenci yurtları mevcut olup;Milli Eğitim Bakanlığı denetiminde faaliyet göstermektedirler.
Lojman Durumu:İlde Yükseköğretim kurumları ile kurumlarda görevli öğretim elemanı ve diğer personel sayısında artış oldukça lojman ihtiyacı da artmış ve buna paralel olarak zaman içinde önemli sayıda lojman yapılmış veya edinilmiştir.
Yükseköğretim kurumlarınca yaptırılan lojmanlara ek olarak, Erzincan’da 1992 depremi sonrasında yeniden yapılanma programı kapsamında Dünya Bankası’nca sağlanan kaynakla yaptırılan ve modern bir mimari ve peyzaja sahip 1.000 adet kamu lojmanından 52 adeti yükseköğretim kurumlarının kullanımına tahsis edilmiştir.
Fakülte ve yüksekokulların kampusunda bulunan prefabrik lojmanlar da önemli bir ihtiyacı karşılamaktadır. Öte yandan Sümerbank Bez Fabrikası özelleştirilirken, bahçesindeki 52 adet lojman üniversiteye devredilmiştir.
2004 yılında Erzincan’da Yükseköğretim Kurumuna ait veya kullanımına tahsis edilmiş lojman sayıları; 88 adet Yükseköğretim Kurumuna ait lojman, 74 adet Yükseköğretim Kurumuna tahsis edilmiş lojman ve 33 adet prefabrik lojman olmak üzere toplam 195 adettir.
Mesleki Eğitim Merkezi
Ülkemizde çıraklık eğitimi ile ilgili düzenlemeler 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ile uygulanmaktadır. Erzincan ilinde çıraklık eğitimi veren bir tek merkez bulunmaktadır. İlçelerde çıraklık eğitimi veren merkez bulunmamaktadır Merkez ihtiyaç halinde meslek ve yetiştirme kursları açılmaktadır. Ayrıca 3’er aylık dönemler halinde kalfalık ve ustalık sınavları yapılmakta olup ortalama her dönemde 300 aday sınavlara katılmaktadır.
Mesleki Eğitim Merkezine en az ilköğretim mezunu olup 14-19 yaş grubu ve kapsamdaki meslek dallarından birisinde çalışanlar kayıt yaptırmak zorundadır.
Çıraklık eğitimi, diğer eğitim sistemlerine oranla, daha ekonomik, daha verimli ve istihdamla çok daha sıkı ilişki içerisindedir. Öte yandan üretime katkıları sonucunda ülke ekonomisine katma değer sağlayarak, kendileri için yapılan harcamaların çok daha fazlasının ekonomiye kazandırmalarına imkân sağlamaktadır.
Çıraklık eğitiminin bir diğer boyutu da çeşitli sebeplerle eğitim imkânından yoksun kalmış bir kesimin eğitimle yeniden kaynaştırılmaları, onların önünün açılarak topluma yeniden kazandırılmalarıdır. Bu kesimde yer alan gençlerimizin sosyal ve psikolojik bakımdan güçlendirilmesini sağlayarak toplumla ve kendisiyle barışık, meslek sahibi insanların yetişmesine imkân vermesidir.
İl sanayi yatırımlarının yetersiz olması çıraklık eğitimine olan rağbeti azaltmaktadır. Ayrıca, zorunlu eğitimin 8 yıla çıkarılması çırak öğrenci sayısında azalmalara neden olmuştur.
Merkezin fiziki mekan yönü ile ilin çıraklık eğitimini karşılayabilecek düzeyde olması büyük bir avantajdır. Hizmet binası ve atölyeler eğitim için yeterlidir.
Eğitim Yatırımları
İlimiz 2003 yılı yatırım programında yeralan ve yapımına başlanılan Ergenekon Mahallesi 16 derslikli İlk Öğretim Okulu inşaatı tamamlanarak geçici kabule hazır hale getirilmiştir. Erzincan Merkez Salih Erkan İlk Öğretim Okulu 12 derslikli ek bina inşaatı ve 13 Şubat ilk Öğretim okulu 12 derslikli ek bina inşaatlarının yapımına devam edilmektedir.
2004 Yılı Yatırım Programında Yeralan Eğitim Yatırımları: Merkez Ziya Gökalp İlk Öğretim Okulu 12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez Mehmetçik İlk Öğretim Okulu,12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez Fatih İlköğretim Okulu 12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez 100 Öğrencilik Ana Okuluinşaatlarının yapımına başlanmıştır. Merkez Gazi İlköğretim Okulu 12 derslikli ek bina inşaatının ihalesi yapılmış olup sözleşme aşamasındadır.
2004 yılı ilköğretim kurumları yatırım programında yer alan 210 milyar TL proje bedelli Ergenekon mahalllesi 100 öğrencilik Ana Okulu, 820 mlyar TL proje bedelli merkez Yaylabaşı ilköğretim Okulu 12 ek derslik inşası, 720 milyar TL proje bedelli Tercan Mercan İlköğretim okulu 8 ek derslik inşası ihaleleri yapılarak yapımlarına başlanılacaktır.
Merkez Öğretmen evi takviye ve güçlendirme onarımı ve merkez mesleki eğitim merkezi takviye ve güçlendirme onarımı işlerinin ihaleleri yapılarak onarım inşaatlarına başlanmıştır.
İl merkezinde hayırsever vatandaşlar tarafından Şeker İlk Öğretim Okuluna 9 derslikli ek bina ve Refahiye Nezahat Çeçen İlk Öğretim Okuluna 8 derslikli ek bina inşaatı yapılarak 2004-2005 eğitim öğretim yılında hizmete açılmıştır.
Halk Eğitim Çalışmaları
Yaygın Eğitim; Örgün eğitimin dışında kalmış yada örgün eğitimin herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademelerden çıkmış bireylere, gerekli bilgi beceri ve davranışları kazandırmak için örgün eğitimin yanında veya dışında onların ilgi, istek yetenekleri doğrultusunda ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişmelerini sağlayıcı nitelikte çeşitli süre ve düzeylerde yaşam boyu yapılan eğitim-öğretim-rehberlik ve uygulama etkinliklerinin tümüdür.
İl genelindeki yaygın eğitim kurumlarındaki eğitime daha çok genç kız ve kadınlarımız iştirak etmektedir. Yaygın eğitim kurumlarında açılan kurslarda kursiyerler tarafından üretilen ürünler şahsın ihtiyacını karşılar niteliktedir. Üretime yönelik bir çalışma yapılamamıştır.
İlde yaygın eğitim kurumlarında yetişkinlere yönelik olarak meslek edindirme sosyal-kültürel ve okuma-yazma kursları olmak üzere üç çeşit kurs açılmaktadır.
Önceki yıllarda¸sosyal ve kültürel kursların tamamına yakını il ve ilçe merkezlerinde açılmıştır. İlde gelişmiş bir sanayinin olmaması meslek edindirme kurslarına talebin az olmasına sebep olmaktadır. Halk Bankası tarafından girişimcilik adı altında verilen krediler kursiyerleri teşvik etmiştir. Kursları tamamlayarak kalifiye eleman olma özelliğini kazanan kursiyerler daha sonra iş bulmakta sıkıntı çektiklerinden isteksiz olmaktadırlar.
İl genelinde okuma-yazma bilmeyenlerin oranı kadınlarda yüzde 11 erkeklerde ise yüzde 7 dolayındadır. Nüfusun büyük çoğunluğu tarım ve hayvancılıkla geçinmektedir. Hayvancılığın büyük çoğunluğunun yayla hayvancılığı şeklinde olması ve bu işi konar-göçer ailelerin yapması, okulsuz mezra ve köylerin dağınık ve çok olması okuma-yazma oranını etkilemiştir.
Erzincan’da da ülke genelinde olduğu gibi “Ulusal Eğitime Destek Kampanyası” projesi başlatılmış olup, proje kapsamında okur-yazar seviyesinin yüzde 100’e çıkarılması için çalışmalar hızla sürdürülmektedir. Okuma-yazma kurslarına katılan kursiyerlerin büyük çoğunluğu genç kız ve kadınlardan oluşmaktadır.
Ulusal Eğitime Destek Kampanyası projesi kapsamında yapılan konferanslarda; İl genelinde hanımlara yönelik olarak anne ve çocuk sağlığı, kadın hastalıkları, evlilik, evlat edinme, malların paylaşımı, ergenlik çağı vb. konularda çeşitli tarihlerde konferanslar düzenlenmiştir. Kemaliye, Tercan, Çayırlı, İliç, Kemah, Üzümlü, Refahiye ilçelerinde birer kez, merkez ilçede ise 7 ayrı yerleşim biriminde konferanslar düzenlenmiş ve bu konferanslardan 3.000’e yakın bayan katılımcı istifade etmiştir.
Rehabilitasyon merkezinde kalan 100’e yakın çocuğa yaş günü eğitim ve moral geceleri düzenlenmiştir. Sabancı Kız Yetiştirme yurdundaki 80 öğrenciye de yaş günü ve moral geceleri düzenlenmiş, bu öğrencilerin topluma uyumlarını sağlamak için uzman psikologlar tarafından terapi programları düzenlenmiştir.
Türk Silahlı Kuvvetleri ile yapılan işbirliği neticesinde dershanelere giderek üniversiteye hazırlanma imkanı bulamayan dar gelirli aile çocuklarının katılacağı üniversite hazırlık kursları açılmıştır.
Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü bünyesinde kurs gören ve yarının anneleri olacak kızları aydınlatmak amacıyla; aile planlaması, çocuk hastalıkları, hamilelik, gençlerde ruh sağlığı, ailede huzur ve eş seçimi, ilkyardım, çevre kirliliği, mesleklerin tanıtımı, zararlı alışkanlıklarla mücadele, Atatürkçü düşünce sistemi ve kadın hakları, trafik bilgisi konularda konferanslar düzenlenmiştir.
2003-2004 eğitim öğretim yılında; 136 meslek kursu, 56 sosyal kültürel kurs ve 17 okuma-yazma kursu açılmış olup, meslek kurslarına 2.109, sosyal kültürel kurslara 1.058 ve okuma-yazma kurslarına 75 kursiyer katılmıştır.
Bu kurslarda 2 öğretmen, 9 kadrolu usta öğretici, 75 ücretli usta öğretici ve 123 lider öğretmen görev yapmıştı
İlköğretim
Eğitim sisteminin en önemli basamağını teşkil eden sekiz yıllık kesintisiz temel eğitim 6-14 yaşları arasındaki çocukların eğitimini kapsamaktadır. Erzincan genelinde 8 yıllık kesintisiz zorunlu temel eğitimde okullaşma oranı yaklaşık yüzde 72 dolayındadır.
8 yıllık kesintisiz zorunlu temel eğitimde il genelinde okullaşma açısından fiziki kapasite ve ders araç gereçleri bakımından ele alındığından DAP Bölgesi illerine göre yeterli durumdadır. E-80 karayolunun Erzincan’dan geçmesi Eğitim Fakültesi ve diğer yüksek öğretim kurumlarının ve 3. Ordu Komutanlığının il merkezinde bulunması, ayrıca il genelinde nüfus artışının düşük olması, ilköğretimdeki başarıyı olumlu yönde etkilemektedir.
Erzincan’ın bazı bölgelerinde özellikle Refahiye, Tercan, Çayırlı ilçelerinde kışların uzun ve sert geçmesi, İlçelerdeki köy yerleşim yerlerinin dağınık olması ve sürekli dışarıya göç vermesi, mezra ve köyaltı yerleşim yerlerindeki öğrenci velilerinin çocuklarını YİBO’lara göndermemeleri, il genelinde ilköğretimdeki başarıyı olumsuz etkilemektedir.
İlköğretim okullarında öğrenim gören öğrencilerin yüzde 65’i şehir merkezinde yüzde 35’i ise köylerde okula devam etmektedir
Erzincan’da bulunan 3 YİBO’nun toplam yatılı öğrenci kapasitesi 1.910’dur. YİBO’ların doluluk oranı yüzde 72’dir. İl genelinde ikili eğitim yapan okulların oranı yüzde 2’dir. İkili eğitim yapan öğrenci sayısı toplam öğrenci sayısının yüzde 8,7‘sidir.
İl genelinde İlköğretim Okullarındaki başarı diğer doğu illerine göre hızla artmaktadır. Köy ve mezralarda göç nedeniyle bugüne kadar kapanan ilköğretim okulu sayısı 429’dur
İI genelinde merkezdeki 8 okul dışında tüm okullar normal eğitime geçmiş bulunmaktadır. Normal eğitime geçme oranı %96’dır. Merkezdeki İlköğretim okulu sayısı 98, ilçe ve köylerindeki ilköğretim okulu sayısı 102 olmak üzere toplam okul sayısı 200 adettir.
1994-1995 öğretim yılından itibaren taşımalı eğitim yılına geçilmiş olup, taşınan öğrenci sayısı il genelinde 2003-2004 öğretim yılında 1.986 kişidir. Taşımalı eğitimin uygulandığı okul sayısı da 145’dir.
İI genelinde ilköğretim öğrenci sayısı 30.974, öğretmen sayısı 1.609, derslik sayısı 1.419, öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 19'dur.
Ortaöğretim
İI merkezinde genel lise sayısı 9, özel genel lise sayısı 1, merkez köylerde genel lise sayısı 2, ilçelerdeki genel lise sayısı 7 olmak üzere toplam 19 genel lise bulunmaktadır.
İI merkezinde meslek lisesi sayısı 6, ilçe merkezlerindeki meslek lisesi sayısı 7 olmak üzere toplam meslek lisesi sayısı 13’dür.
Orta öğretimde toplam öğrenci sayısı 10.394, öğretmen sayısı 685, toplam derslik sayısı 499 ve öğretmen başına düşen öğrenci sayısı 15'tir.
İI genelinde biri özel, diğerleri resmi okulların pansiyonları olmak üzere toplam 15 adet pansiyon bulunmakta, bunların toplam kapasitesi 1.508 kişidir.
İlde 12 adet öğrenci yurdunun toplam kapasitesi ise 931 kişidir. Bunların içerisinde Merkez Vakıf Öğrenci Yurdu 300, Kemah Sultanmelik Vakıf Öğrenci Yurdu 40, Sabancı Kız Yetiştirme Yurdu 88 kişilik olup, diğerleri düşük kapasiteli özel öğrenci yurtlarıdır.
İlde mesleki ve teknik öğretim okullarının kapasitesi yüksektir. Endüstri meslek liseleri yarı kapasite ile eğitim vermektedir. Diğer mesleki ve teknik liselerde potansiyel olmasına rağmen kapasite düşüktür.
Orta öğretimde çok fazla türde okul olması öğrencilerin mesleki ve teknik eğitimi tercihinde sorun olmaktadır. Mesleki ve teknik eğitim gören öğrenci oranının yüzde 50’ye çıkarılması gereklidir. İlde meslek yüksek okullarının olması mesleki ve teknik eğitim için bir avantajdır.
İlde sanayileşmenin yetersizliği başarılı öğrencilerin gelecekte işsiz kalmak ve üniversiteye girememek korkusuyla bu okulları seçmemesi gibi nedenlere mesleki ve teknik eğitim olumsuz etkilenmektedir.
Yüksek Öğrenim
Erzincan’da Yükseköğretim kurumları 1975 yılından itibaren kurulmaya başlanmıştır. Bu tarihten itibaren düzenli şekilde öğretim yapılmış ve önemli gelişimler kaydedilmiştir.
Erzincan’da Kemaliye Meslek Yüksekokulu hariç, diğer fakülte ve yüksekokulların tamamı Atatürk Üniversitesine bağlı olarak öğretim yapmaktadır. Kemaliye ilçesindeki Meslek Yüksekokulu, ulaşım kolaylıkları bakımından Fırat Üniversitesine bağlı olarak öğretim yapmaktadır. Ayrıca kent merkezinde 1 Polis Meslek Yüksekokulu bulunmaktadır.
İşadamlarının yardım ve desteğiyle kent merkezinde yapılan Fen-Edebiyat Fakültesi eğitim ve öğretime açılmıştır. Yükseköğretim kurumlarının ildeki dağılımı aşağıdaki tablo ’da gösterilmiştir
İlde yükseköğretim kurumları, kuruluş yıllarındaki konumlarından çok ileri düzeylere ulaşmışlardır. İlave dersliklerin yapılması, laboratuar ve atölyelerin oluşturulması, yeni bölümlerin/programların açılması, modern ders araç gereçlerini artırılması, internet konularda önemli gelişimler sağlanmıştır. Bütün bu gelişmeler yükseköğretim kurumlarında öğrenci kapasite artırılmasını sağlamıştır. Erzincan’daki mevcut yükseköğretimin alt yapısı, yeni yükseköğretim kurumlarının, hatta yeni bir üniversitenin oluşturulmasını destekleyecek seviyededir.
Erzincan’da üniversite birimlerinin artması karşısında öğretim elemanı kadro sayıları da artmıştır. Öğretim elemanları zaman içinde yüksek lisans ve doktora çalışmalarına katılmışlardır. Fakülte ve Yüksekokullarda görevli öğretim elemanları, kendi üniversitelerinde veya görevlendirme ile başka üniversitelerde yüksek lisans ve doktora çalışmaları yapmışlardır. Öte yandan yurtdışı imkanlardan yararlanan bir çok öğretim elemanı, çalışmaların bir kısmını yurt dışında tamamlamışlardır.
Erzincan Hukuk Fakültesi : Atatürk Üniversitesine bağlı olarak 1987 yılında kurulmuştur. Deprem nedeniyle öğrencileri Ankara'ya nakledilen okulun hizmet binası ve diğer sosyal tesisler tamamlanarak 1993-1994 öğretim yılında eğitim ve öğretime başlamıştır. Okulda teorik eğitimin yanısıra uygulama imkanı veren 1 duruşma salonu, 2 bilgisayar laboratuvarı, 6 derslik, 1 kütüphane ve 1 internet kafe bulunmaktadır.
Halen kamu hukuku, özel hukuk ve maliye bölümlerinden oluşan fakültede 37 öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi, 11 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 49 öğretim elemanı ve 400 öğrenci bulunmaktadır.
Eğitim Fakültesi : İlköğretim, türkçe, beden eğitim ve spor, bilgisayar ve öğretim teknolojileri, eğitim bilimleri ve güzel sanatlar bölümlerinden oluşmakta olup, 3.750 m2 kapalı alan, 28.174 m2. açık alan, 28 dershane, 400 kişilik anfi, spor tesisleri, kütüphane, laboratuvar tesisleri bulunmaktadır. Fakültede halen 34 öğretim üyesi, 23 öğretim görevlisi ve okutman, 8 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 65 öğretim elemanı ve 2650 öğrenci bulunmaktadır. Resmi kuruluşu tamamlanan Fen Edebiyat Fakültesine 2004-2005 öğretim yılında öğrenci alınacaktır.
Fen ve Edebiyat Fakültesi : 2004 yılında kurulmuştur. 2004-2005 Eğitim ve öğretim yılında ek yerleştirme ile Matematik ve Türk Dili ve Edebiyatı bölümlerine toplam 82 öğrenci alınarak eğitim ve öğretime başlamıştır.
Akademik ve idari kadroları oluşturulmasına çalışılmakta, başta Eğitim Fakültesi olmak üzere diğer yüksek öğrenim kurumlarından öğretim üyesi karşılanmaktadır.
Meslek Yüksek Okulu : İnşaat, elektrik, otomotiv, endüstriyel elektronik, haberleşme, harita ve kadastro, iş makinaları, kontor sistemleri ve teknolojisi ve makine programlarından oluşan "teknik programlar bölümü" ile bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları, büro yönetimi ve sekreterlik ile adalet proğramlarından oluşan "iktisadi programlar bölümü" şeklinde eğitim ve öğretimini sürdürmektedir. Ayrıca, okulda ikinci öğretim olarak elektrik, endüstriyel elektronik, haberleşme, inşaat, bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları proğramları bulunmaktadır. Okulda 2001-2002 öğretim yılında 11öğretim üyesi ve 35 öğretim görevlisi, okutman, uzman olmak üzere toplam 46 öğretim elemanı ve 1.436 öğrenci bulunmaktadır.
Sağlık Meslek Yüksek Okulu :1999 yılında kurulmuş olup dört yıl süreli eğitim vermektedir. Hemşirelik bölümünde 200 öğrenci, 1öğretim üyesi, 6 öğretim görevlisi, 1 okutman ve 1 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ile faaliyetlerini sürdürmektedir.
İlahiyat Meslek Yüksek Okulu : 2004-2005 öğretim yılında 3 öğretim üyesi, 1öğretim görevlisi ve 2 okutman olmak üzere toplam 6 öğretim elemanı ile öğretime devam etmektedir. 2004-2005 öğretim yılında yüksek okula kayıt yaptıran öğrenci bulunmamaktadır.
Refahiye Meslek Yüksek Okulu ; 2001-2002 öğretim yılında 7 öğretim görevlisi, okutman, uzman ve 2 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ve 209 öğrenci ile eğitim ve öğretime devam etmektedir.
Kemaliye Meslek Yüksek Okulu : 2001-2002 öğretim yılında 10 öğretim görevlisi, 1 doçent, 1 okutman ve 245 öğrenci ile eğitim ve öğretime devam etmektedir.
Tercan Meslek Yüksek Okulu: 2001-2002 öğretim yılında açılmış olup, bilgisayarlı muhasebe ve vergi uygulamaları ile su ürünleri bölümlerinden 170 öğrenci ile açılmıştır. Okul 1 öğretim üyesi, 6 öğretim görevlisi, okutman, uzman, 2 araştırma görevlisi olmak üzere toplam 9 öğretim elemanı ile hizmet vermektedir.
Yüksek Öğrenim Yurtları:YURT-KUR tarafından işletilmekte olan, yüksek okul öğrencileri için 1.020 erkek, 1000 kız olmak üzere toplam 2.020 öğrencilik yurt bulunmaktadır. Halen 810 kız 680 erkek olmak üzere 1.490 öğrenci barınmaktadır. Yurt kampüsü içinde lokanta, kafeterya, çamaşırhane, kapalı spor salonu, açık basketbol, voleybol, futbol sahası ve bir misafirhane bulunmaktadır.
Öğrencilerin sağlıklı, dengeli ve ekonomik fiyatlarla beslenebilmeleri için kampus içinde modern açık büfe sistemiyle çalışan bir merkez lokanta ile bir büfe yer almaktadır. Kampusta ayrıca çamaşırhane, internet salonu, bay ve bayan kuaför salonları, ayakkabı tamir salonu, her blokta kantin ve televizyon izlemeler için salonlar, bilardo ve masa tenisi, satranç salonları bulunmaktadır.
Yurtta çok amaçlı ve modern bir kapalı spor salonu bulunmaktadır. Bu salon dışında açık basketbol ve voleybol sahası ile standartlara uygun futbol sahası bulunmaktadır.
İlçelerde Yükseköğretim öğrenci yurdu bulunmamaktadır. Buralarda öğrenim gören öğrenciler, okul yönetimlerince düzenlenen ve sağlanan yerlerde barınmakta ve beslenmektedirler.
Ayrıca 400 öğrenci kapasiteli Özel yüksek öğretim öğrenci yurtları mevcut olup;Milli Eğitim Bakanlığı denetiminde faaliyet göstermektedirler.
Lojman Durumu:İlde Yükseköğretim kurumları ile kurumlarda görevli öğretim elemanı ve diğer personel sayısında artış oldukça lojman ihtiyacı da artmış ve buna paralel olarak zaman içinde önemli sayıda lojman yapılmış veya edinilmiştir.
Yükseköğretim kurumlarınca yaptırılan lojmanlara ek olarak, Erzincan’da 1992 depremi sonrasında yeniden yapılanma programı kapsamında Dünya Bankası’nca sağlanan kaynakla yaptırılan ve modern bir mimari ve peyzaja sahip 1.000 adet kamu lojmanından 52 adeti yükseköğretim kurumlarının kullanımına tahsis edilmiştir.
Fakülte ve yüksekokulların kampusunda bulunan prefabrik lojmanlar da önemli bir ihtiyacı karşılamaktadır. Öte yandan Sümerbank Bez Fabrikası özelleştirilirken, bahçesindeki 52 adet lojman üniversiteye devredilmiştir.
2004 yılında Erzincan’da Yükseköğretim Kurumuna ait veya kullanımına tahsis edilmiş lojman sayıları; 88 adet Yükseköğretim Kurumuna ait lojman, 74 adet Yükseköğretim Kurumuna tahsis edilmiş lojman ve 33 adet prefabrik lojman olmak üzere toplam 195 adettir.
Mesleki Eğitim Merkezi
Ülkemizde çıraklık eğitimi ile ilgili düzenlemeler 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu ile uygulanmaktadır. Erzincan ilinde çıraklık eğitimi veren bir tek merkez bulunmaktadır. İlçelerde çıraklık eğitimi veren merkez bulunmamaktadır Merkez ihtiyaç halinde meslek ve yetiştirme kursları açılmaktadır. Ayrıca 3’er aylık dönemler halinde kalfalık ve ustalık sınavları yapılmakta olup ortalama her dönemde 300 aday sınavlara katılmaktadır.
Mesleki Eğitim Merkezine en az ilköğretim mezunu olup 14-19 yaş grubu ve kapsamdaki meslek dallarından birisinde çalışanlar kayıt yaptırmak zorundadır.
Çıraklık eğitimi, diğer eğitim sistemlerine oranla, daha ekonomik, daha verimli ve istihdamla çok daha sıkı ilişki içerisindedir. Öte yandan üretime katkıları sonucunda ülke ekonomisine katma değer sağlayarak, kendileri için yapılan harcamaların çok daha fazlasının ekonomiye kazandırmalarına imkân sağlamaktadır.
Çıraklık eğitiminin bir diğer boyutu da çeşitli sebeplerle eğitim imkânından yoksun kalmış bir kesimin eğitimle yeniden kaynaştırılmaları, onların önünün açılarak topluma yeniden kazandırılmalarıdır. Bu kesimde yer alan gençlerimizin sosyal ve psikolojik bakımdan güçlendirilmesini sağlayarak toplumla ve kendisiyle barışık, meslek sahibi insanların yetişmesine imkân vermesidir.
İl sanayi yatırımlarının yetersiz olması çıraklık eğitimine olan rağbeti azaltmaktadır. Ayrıca, zorunlu eğitimin 8 yıla çıkarılması çırak öğrenci sayısında azalmalara neden olmuştur.
Merkezin fiziki mekan yönü ile ilin çıraklık eğitimini karşılayabilecek düzeyde olması büyük bir avantajdır. Hizmet binası ve atölyeler eğitim için yeterlidir.
Eğitim Yatırımları
İlimiz 2003 yılı yatırım programında yeralan ve yapımına başlanılan Ergenekon Mahallesi 16 derslikli İlk Öğretim Okulu inşaatı tamamlanarak geçici kabule hazır hale getirilmiştir. Erzincan Merkez Salih Erkan İlk Öğretim Okulu 12 derslikli ek bina inşaatı ve 13 Şubat ilk Öğretim okulu 12 derslikli ek bina inşaatlarının yapımına devam edilmektedir.
2004 Yılı Yatırım Programında Yeralan Eğitim Yatırımları: Merkez Ziya Gökalp İlk Öğretim Okulu 12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez Mehmetçik İlk Öğretim Okulu,12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez Fatih İlköğretim Okulu 12 Derslikli Ek Bina İnşaatı, Merkez 100 Öğrencilik Ana Okuluinşaatlarının yapımına başlanmıştır. Merkez Gazi İlköğretim Okulu 12 derslikli ek bina inşaatının ihalesi yapılmış olup sözleşme aşamasındadır.
2004 yılı ilköğretim kurumları yatırım programında yer alan 210 milyar TL proje bedelli Ergenekon mahalllesi 100 öğrencilik Ana Okulu, 820 mlyar TL proje bedelli merkez Yaylabaşı ilköğretim Okulu 12 ek derslik inşası, 720 milyar TL proje bedelli Tercan Mercan İlköğretim okulu 8 ek derslik inşası ihaleleri yapılarak yapımlarına başlanılacaktır.
Merkez Öğretmen evi takviye ve güçlendirme onarımı ve merkez mesleki eğitim merkezi takviye ve güçlendirme onarımı işlerinin ihaleleri yapılarak onarım inşaatlarına başlanmıştır.
İl merkezinde hayırsever vatandaşlar tarafından Şeker İlk Öğretim Okuluna 9 derslikli ek bina ve Refahiye Nezahat Çeçen İlk Öğretim Okuluna 8 derslikli ek bina inşaatı yapılarak 2004-2005 eğitim öğretim yılında hizmete açılmıştır.
Halk Eğitim Çalışmaları
Yaygın Eğitim; Örgün eğitimin dışında kalmış yada örgün eğitimin herhangi bir kademesinde bulunan veya bu kademelerden çıkmış bireylere, gerekli bilgi beceri ve davranışları kazandırmak için örgün eğitimin yanında veya dışında onların ilgi, istek yetenekleri doğrultusunda ekonomik, toplumsal ve kültürel gelişmelerini sağlayıcı nitelikte çeşitli süre ve düzeylerde yaşam boyu yapılan eğitim-öğretim-rehberlik ve uygulama etkinliklerinin tümüdür.
İl genelindeki yaygın eğitim kurumlarındaki eğitime daha çok genç kız ve kadınlarımız iştirak etmektedir. Yaygın eğitim kurumlarında açılan kurslarda kursiyerler tarafından üretilen ürünler şahsın ihtiyacını karşılar niteliktedir. Üretime yönelik bir çalışma yapılamamıştır.
İlde yaygın eğitim kurumlarında yetişkinlere yönelik olarak meslek edindirme sosyal-kültürel ve okuma-yazma kursları olmak üzere üç çeşit kurs açılmaktadır.
Önceki yıllarda¸sosyal ve kültürel kursların tamamına yakını il ve ilçe merkezlerinde açılmıştır. İlde gelişmiş bir sanayinin olmaması meslek edindirme kurslarına talebin az olmasına sebep olmaktadır. Halk Bankası tarafından girişimcilik adı altında verilen krediler kursiyerleri teşvik etmiştir. Kursları tamamlayarak kalifiye eleman olma özelliğini kazanan kursiyerler daha sonra iş bulmakta sıkıntı çektiklerinden isteksiz olmaktadırlar.
İl genelinde okuma-yazma bilmeyenlerin oranı kadınlarda yüzde 11 erkeklerde ise yüzde 7 dolayındadır. Nüfusun büyük çoğunluğu tarım ve hayvancılıkla geçinmektedir. Hayvancılığın büyük çoğunluğunun yayla hayvancılığı şeklinde olması ve bu işi konar-göçer ailelerin yapması, okulsuz mezra ve köylerin dağınık ve çok olması okuma-yazma oranını etkilemiştir.
Erzincan’da da ülke genelinde olduğu gibi “Ulusal Eğitime Destek Kampanyası” projesi başlatılmış olup, proje kapsamında okur-yazar seviyesinin yüzde 100’e çıkarılması için çalışmalar hızla sürdürülmektedir. Okuma-yazma kurslarına katılan kursiyerlerin büyük çoğunluğu genç kız ve kadınlardan oluşmaktadır.
Ulusal Eğitime Destek Kampanyası projesi kapsamında yapılan konferanslarda; İl genelinde hanımlara yönelik olarak anne ve çocuk sağlığı, kadın hastalıkları, evlilik, evlat edinme, malların paylaşımı, ergenlik çağı vb. konularda çeşitli tarihlerde konferanslar düzenlenmiştir. Kemaliye, Tercan, Çayırlı, İliç, Kemah, Üzümlü, Refahiye ilçelerinde birer kez, merkez ilçede ise 7 ayrı yerleşim biriminde konferanslar düzenlenmiş ve bu konferanslardan 3.000’e yakın bayan katılımcı istifade etmiştir.
Rehabilitasyon merkezinde kalan 100’e yakın çocuğa yaş günü eğitim ve moral geceleri düzenlenmiştir. Sabancı Kız Yetiştirme yurdundaki 80 öğrenciye de yaş günü ve moral geceleri düzenlenmiş, bu öğrencilerin topluma uyumlarını sağlamak için uzman psikologlar tarafından terapi programları düzenlenmiştir.
Türk Silahlı Kuvvetleri ile yapılan işbirliği neticesinde dershanelere giderek üniversiteye hazırlanma imkanı bulamayan dar gelirli aile çocuklarının katılacağı üniversite hazırlık kursları açılmıştır.
Halk Eğitimi Merkezi Müdürlüğü bünyesinde kurs gören ve yarının anneleri olacak kızları aydınlatmak amacıyla; aile planlaması, çocuk hastalıkları, hamilelik, gençlerde ruh sağlığı, ailede huzur ve eş seçimi, ilkyardım, çevre kirliliği, mesleklerin tanıtımı, zararlı alışkanlıklarla mücadele, Atatürkçü düşünce sistemi ve kadın hakları, trafik bilgisi konularda konferanslar düzenlenmiştir.
2003-2004 eğitim öğretim yılında; 136 meslek kursu, 56 sosyal kültürel kurs ve 17 okuma-yazma kursu açılmış olup, meslek kurslarına 2.109, sosyal kültürel kurslara 1.058 ve okuma-yazma kurslarına 75 kursiyer katılmıştır.
Bu kurslarda 2 öğretmen, 9 kadrolu usta öğretici, 75 ücretli usta öğretici ve 123 lider öğretmen görev yapmıştı