MADDE A B AÇISAL KERTERİZ000° 045° TERİMLE KERTERİZ pruvada Sancak baş omuzlukta
14
C Sancak 090° Sancak bordada
D 135° Sancak kıç omuzlukta
E 180° Pupada
F 135° İskele kıç omuzlukta
G İskele 090° İskele bordada
H 045° İskele baş omuzlukta Yukarıdaki şekilden de anlaşıldığı gibi, gemi pruvası 000° kabul edilerek alınan kerterizlere Nispi Kerteriz denmektedir. Yeryüzünün 000° olarak belirlenen kuzey (North) yönü esas alınarak saptanan kerterizlere de Hakiki kerteriz (True bearing) denir. Nispi kerterizi haritaya çizebilmek için Hakiki kerterize çevirmek gerekir. Bunun için genel bir kural vardır. Sancakta alınan nispi kerterizler rota ile toplanır, iskelede alınan nispi kerterizler rotadan çıkartılır. Bunu Şek. 5. de belirtilen bir örnek ile açıklayalım. Şek. 5. de gösterilen (A) maddesinin nispi kerterizi = 130, (B) maddesinin nispi kerterizi = 050° (iskelede) olduğuna göre; gemi pruvası 320° ise,
(A)Maddesinin hakiki kerterizi = 320° + 130° = 450° – 360° = 090°
(B)Maddesinin hakiki kerterizi = 320° – 050° = 270° bulunur.Şek. 4. de görüldüğü gibi, ufak pruvadan itibaren sancak ve iskele tarafında olmak üzere 180° yebölünmüştür. Bir maddenin Nispi kerterizi, “pruvadan 30° sancakta” şeklinde de belirtilir.
Sabah Ders Çalışıyordum Gemi güç üniteleri dersi Notları.