Yemesi içmesi haram olan besinler nelerdir?

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan İslami Yazar
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
İ

İslami Yazar

Forum Okuru
Yemesi içmesi haram olan besinler nelerdir?
İnsanoğlunun hayatta kalması yaşamını devam ettirmesi için yiyip içmesi gereklidir. Tarih boyunca insanlık yeme içme konusunda çeşitli tavırlar ve düşünceler ortaya atmıştır. Dinimiz islamın da yeme içme konusun da bir takım ölçüleri vardır.


haram yiyecek.jpg


Hayvanları ve bitkileri Allahu teala bizlere hizmet için yaratmıştır. Bitkilerden ve hayvanlardan sayısız rızık bize bahşetmiştir. Biz insanoğlunu ise kulluk görevi için yaratmıştır. Kâinattaki düzen bu şekilde işlemektedir. Birçok dinde yeme ve içmede ölçüler farklı olmuştur. Mesela Cenabı Hak kara ve deniz hayvanlarının çoğunu Yahudilere haram kılıp yasaklamıştır. Bu haram kılınışın sebebi Yahudilere verilen cezadır. Yahudilerin zulüm ve günahlarından ötürü bazı yiyecekler onlara haram kılınmıştır.


Cahiliye Arapları ise İslam’ın haram gördüğü bazı maddeleri helal saymıştır. Ölmüş hayvan ve akan kan gibi. Dinimiz İslam bu konuda uygun olan orta yolu tutmuştur. Yaratılan tüm eşyalar insanların istifadesi için yaratılmıştır. Fakat dinimiz islam insanın zararına dokunan her şeyi haram kılmıştır.


Yiyip içmesi haram olan şeyler nelerdir?


Bir Müslüman faziletini bilmese de dinin men ettiği yasakladığı şeyleri yapmaz . Dinimiz islam da yemesi içmesi haram olan bazı besinler vardır. Şimdi yenmesi haram olan bu besinleri sizlere maddeler halinde sunalım.


Dinimiz İslam’ın yasakladığı ve yenmesi haram olanların başında leş gelmektedir. Leş avlanmadan bulunan ölmüş hayvandır. Kendi kendine ölmüş olan hayvanın eti temiz değildir. Müdahalesiz ölen hayvan sıhhi yönden tehlike oluşturabilir. Zehirlenme mikrobik rahatsızlıklar nedeniyle ölen hayvanın etini yemek ciddi sağlık sorunu oluşturabilir.


Eti yenmeyen kara hayvanları nelerdir?


Avını pençesiyle yakalayan leş yiyen köpek dişi olan hayvanlar yenmez. Sırtlan, fil, köpek, kedi, kunduz, porsuk, vaşak, çakal, tilki, gelincik jaguar, puma, sincap, samur, sansar, kokarca, goril, maymun türleri kurt, ayı, aslan, kaplan, pars, leopar, panda, panter, çita domuz gibi. Bu hayvanların etini yemek dinimizce haramdır. Fakat tilki, sırtlan, samur, sincap ve gelincik şafii mezhebince yenir. Ayrıca kesilen hayvanın kanını içmek kanını yemekte dinimizce haramdır. Ayrıca eti yenen hayvanında bazı uzuvları yenmez, koç yumurtası, hayvanın hayası ve idrar organı, safra kesesi bezleri gibi.


Bu saydığımız yenmesi haram olan hayvanlar normal durumda yenmemesi gerekenlerdir. Tabi bu saydıklarımız normal olan durumlar içindir. Şayet zaruret halinde bunlar yenecekse bunlara has hükümler vardır. Bir başka yazımızda buna değineceğiz İnşallah.


Tecavüze uğrayan hayvanın eti yenir mi?

Hayvanlara tecavüz etmek büyük günahlardandır. Böyle bir fiili ancak ve ancak ruh hastaları yapar. Hayvanlar Allah’ın sessiz kullarıdır onlara her türlü ezayı çektirenlere büyük azaplar vardır. Sorumuza gelirsek, tecavüze uğrayan hayvan mutlak surette kesilip yakılmalıdır. Tecavüze uğrayan hayvanın etini yemekte bir sakınca yoktur caizdir.

Kardeşlerim yemesi şüpheli olan yiyecek ve içeceklerden uzak durun. Bu konumuzun devamı gelecek. Hayli detaylı ele alınması gereken ayrıntılar var. Bir dahaki yazımızda buluşmak üzere Selam ve dua ile.
 
At eti, dört mezhepte genel kabul gören görüşe göre helaldır Ebû Hanife’ye göre ise tahrimen mekruhtur. Hanefî literatüründen zahirür rivaye eserlerinde mekruh, Hasan b. Ziyâd rivayetinde haram nitelemesi geçmekte ise de, asıl belirtilmek istenen husus bunu yemenin helâl olmadığıdır. İmameyn ise Ebû Yusuf ve Muhammed at eti yemeyi mekruh saymamışlardır. Fakat bazı Hanefî bilginlerin görüşü doğrultusunda olmak üzere Hanefî mezhebinde tenzîhen mekruh görüşü yaygındır. Maliki mezhebi içinde de at eti yemeyi haram görenler ve tenzihen mekruh sayanlar vardır.

Evcil eşek eti konusunda dört mezhepçe genellikle kabul edilen hüküm, ehli merkeplerin etinin haram olduğu yönündedir. Maliki bilginlerin bir kısmı bunu tenzihen mekruh saymış, bazı sahabelerden ve Hanefî bilgin Bişr el-Merisî’den ehlî eşek etinin helâl olduğu görüşü nakledilmiştir.
 
Katır ve benzerlerinin etine gelince, iki ayrı türden hayvanın birleşmesi ile meydana gelen hayvanın konusunda üç durum söz konusudur:
-Her iki tür, eti helal olanlardan ise, bunlardan meydana gelen hayvanın eti de helaldir.
- Her iki tür, eti haram olanlardan ise, bunlardan meydana gelen hayvanın eti de haramdır.
-Biri eti helal olanlardan diğeri haram olanlardan ise, Hanefi ve Malikilere göre hükümde ananın türü esas alınır; Şafiî ve Hanbelilere göre helal olmayan taraf esas alınır.
Buna göre dört mezhepte de anası eşek olan katırın haram olduğu görüşü yaygındır. Anası at ise, Ebu Hanife’ye göre mekruhtur; Ebu Yusuf ve Muhammed’e göre mekruh değildir.
Ayrıca, anasının at veya eşek olması hususunda ayırım gözetmeden başka delillere dayanarak katır etinin mekruh olduğunu savunan bir görüş de vardır.
 
Hayvanların yumurtası ve sütü genellikle etlerinin hükmüne bağlanmıştır; ancak bazı ayrıntılar vardır. Buna göre, etinin yenmesi caiz olan bir hayvandan ister canlı iken ister dini usulüne göre boğazlandıktan sonra (ya da balık gibi boğazlamaya gerek olmayan hayvanlardan ölü halinde) çıkan yumurtanın yenmesi -bozulmuş olmadıkça- caizdir; bu hususta İslâm bilginleri fikir birliği içindedir.

Etinin yenmesi caiz olan, fakat dini usulüne göre boğazlanmadan ölmüş bir hayvandan çıkan yumurta sertleşmişse yenebilir, aksi halde yenmez.

Etinin yenmesi caiz olmayan hayvanın yumurtasına gelince, Hanefilere ve Hanbelilere göre bunun yenmesi caiz değildir. Şafiîler’e göre domuz, köpek ve bunlardan doğmuş hayvanlar hariç canlı halinde iken bütün hayvanlar temiz olduğundan, eti yenmeyen hayvanların da canlı iken yaptıkları yumurta temizdir ve yenebilir. Maliki fakihleri de yumurtlayan hayvanlarda eti yenen ve yenmeyen ayırımı yapmayıp, zararlı değilse bunların yumurtalarının yenebileceği görüşündedir.
 
Süt, dört mezhebe göre etin hükmüne tabidir. İnsan eti, saygınlığına binaen haram kılınmıştır. Ancak sütü haram değildir. Ebu Hanifeden at etinin haram veya mekruh olduğuna dair nakledilen görüşü esas alan bazı bilginler sütünü de haram veya mekruh olarak nitelendirmişlerse de, mezhepte sahih kabul edilen görüşe göre atın sütü mubahtır içilebilmektedir, çünkü eti pis olduğu için değil cihad aracı olduğu için yasaklanmıştır. ancak bazı türki cumhuriyetlerinde ve özellikle kazakistan ve çevresinde insanlar at etini çok rahat bir şekilde yemektedirler. Türkiye de de özellikle istanbulda oralardan gelip yerleşmiş insanlar için at etinin yenildiği lokantalar mevcuttur. bunlardan o insanlara kem gözle bakmamız gerekmiyor.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Geri
Üst