İ
İslami Yazar
Forum Okuru
Yeme içme de helal ve harama dikkat etmek.
Müslümanların her hususta haram ve helale riayet etmeleri icap ettiği gibi hususi ile yeme içme de Haramlardan kaçınmaya İtina göstermeleri elzemdir. Zira yenilen şeylerin ve alınan gıdaların İnsanın maddi vücut yapısında ve teşekkülün de olduğu gibi Ma'nevi terakkisinde de büyük tesiri vardır.
Onun için kişi önüne gelen ve eline geçen her şeyi değil, dinin müsaade ettiği şeyler yiyip içmelidir. Çünkü yemek ve içmek, hayatın gayesi değil, gaye olan hakiki kulluğun vasıtasıdır. Haram gıda ile beslenen uzuvlar, Bir fesat makinesi gibi şerre çalışırlar. Hatta bu durum kişinin neslinden meydana gelecek olan çoluk çocuğuna dahi sirayet eder.
Helal ve temiz yani insanların azalarında hayırlar ve faziletleri tezahür eder. Helal ve temiz yiyenin bünyesi sağlam, karakter ve Seciyesi metin, kalbi huzurlu ibadeti güzel ve duası makbul olur.
Ashabın büyüklerinden Sa'd bin Ebi Vakkas hz. Peygamberimize gelerek, Ya RasülAllah dua buyurun da Ben duası makbul olanlardan olayım dedi. Peygamberimizde ona: Ya Sa'd, helal ve güzel olan Haramlardan arınmış olanı ye, duan kabul olur diye cevap verdiler.
Fudayl (r.a.) karnına gireni bilmiş olan kişiyi Allahü Teâlâ'nın melekleri sıddıklar safına yazar. Bunun için yediğin lokmayı bil demiştir.
İyilikler daima iyiliği, kötülüklerde daima kötülüğü celb eder. Bütün günahlar kalbi karartır, katılaştırır ve ibadet yapma zevkine mani olur. Ancak bunu en çok müessir olan haram lokmadır.
İbrahim bin Ethem Hz. Kemal erenler ancak Midelerine girenlere dikkat etmekle Kemale ermişlerdir der. Abdullah bin Abbas da midesinde haram lokma olan kimsenin ibadetlerini Allah kabul etmez diye buyurmuştur.
Her Müslümanın hususiyle maneviyat erbabının, gıdalarının helal ve temiz olmasına dikkat etmesi lazımdır. İslam büyükleri, çarşıda gelişigüzel yerlerden, ne olduğu bilinmeyen şüpheli şeylerden yeme ve içmenin ilim ve maneviyat ehli kimseler için büyük zararlara sebebiyet vereceğini haber vermişlerdir.
Şüpheli şeylerden uzak durmak.
Haramlardan kaçınmak icap ettiği gibi şüpheli şeylerden dahi sakınmak gerekir ki buna vera denir.
Peygamberimiz: Helaller bellidir, Haramlar bellidir. İkisinin arasında müştebihat ( Haram olup olmadığı belli olmayanlar) vardır. Bunları insanların çoğu bilmez. Kim şüpheli şeylerden kaçınırsa, ırzını ve dinini korumuş olur. Kim de şüpheli şeylere dalarsa, harama düşmüş olur buyurmuştur.
Korunun etrafında sürüsünü otlatan çoban gibi, çok sürmez oraya dalar oradan haramdan da yer. Uyanık olunuz! Gözünüzü açınız Allahın yer yüzündeki korusu da haram kıuldığı şeylerdir buyurarak şüpheli şeylerin harama açılan bir kapı olduğunu ifade etmiştir.
Kişi mahzurlu şeylerden korkarak, mahzursuz olanı terk etmedikçe gerçek takvaya vasıl olamaz hadisi şerifleriyle de mübah olan şeylerle fazla meşguliyyetin harama davetçi olduğunu, buna dikkat etmedikçe hakiki manada takvayı bulamayacağını haber vermiştir.
Onun için kişi önüne gelen ve eline geçen her şeyi değil, dinin müsaade ettiği şeyler yiyip içmelidir. Çünkü yemek ve içmek, hayatın gayesi değil, gaye olan hakiki kulluğun vasıtasıdır. Haram gıda ile beslenen uzuvlar, Bir fesat makinesi gibi şerre çalışırlar. Hatta bu durum kişinin neslinden meydana gelecek olan çoluk çocuğuna dahi sirayet eder.
Helal ve temiz yani insanların azalarında hayırlar ve faziletleri tezahür eder. Helal ve temiz yiyenin bünyesi sağlam, karakter ve Seciyesi metin, kalbi huzurlu ibadeti güzel ve duası makbul olur.
Ashabın büyüklerinden Sa'd bin Ebi Vakkas hz. Peygamberimize gelerek, Ya RasülAllah dua buyurun da Ben duası makbul olanlardan olayım dedi. Peygamberimizde ona: Ya Sa'd, helal ve güzel olan Haramlardan arınmış olanı ye, duan kabul olur diye cevap verdiler.
Fudayl (r.a.) karnına gireni bilmiş olan kişiyi Allahü Teâlâ'nın melekleri sıddıklar safına yazar. Bunun için yediğin lokmayı bil demiştir.
İyilikler daima iyiliği, kötülüklerde daima kötülüğü celb eder. Bütün günahlar kalbi karartır, katılaştırır ve ibadet yapma zevkine mani olur. Ancak bunu en çok müessir olan haram lokmadır.
İbrahim bin Ethem Hz. Kemal erenler ancak Midelerine girenlere dikkat etmekle Kemale ermişlerdir der. Abdullah bin Abbas da midesinde haram lokma olan kimsenin ibadetlerini Allah kabul etmez diye buyurmuştur.
Her Müslümanın hususiyle maneviyat erbabının, gıdalarının helal ve temiz olmasına dikkat etmesi lazımdır. İslam büyükleri, çarşıda gelişigüzel yerlerden, ne olduğu bilinmeyen şüpheli şeylerden yeme ve içmenin ilim ve maneviyat ehli kimseler için büyük zararlara sebebiyet vereceğini haber vermişlerdir.
Şüpheli şeylerden uzak durmak.
Haramlardan kaçınmak icap ettiği gibi şüpheli şeylerden dahi sakınmak gerekir ki buna vera denir.
Peygamberimiz: Helaller bellidir, Haramlar bellidir. İkisinin arasında müştebihat ( Haram olup olmadığı belli olmayanlar) vardır. Bunları insanların çoğu bilmez. Kim şüpheli şeylerden kaçınırsa, ırzını ve dinini korumuş olur. Kim de şüpheli şeylere dalarsa, harama düşmüş olur buyurmuştur.
Korunun etrafında sürüsünü otlatan çoban gibi, çok sürmez oraya dalar oradan haramdan da yer. Uyanık olunuz! Gözünüzü açınız Allahın yer yüzündeki korusu da haram kıuldığı şeylerdir buyurarak şüpheli şeylerin harama açılan bir kapı olduğunu ifade etmiştir.
Kişi mahzurlu şeylerden korkarak, mahzursuz olanı terk etmedikçe gerçek takvaya vasıl olamaz hadisi şerifleriyle de mübah olan şeylerle fazla meşguliyyetin harama davetçi olduğunu, buna dikkat etmedikçe hakiki manada takvayı bulamayacağını haber vermiştir.