İ
İslami Yazar
Forum Okuru
Ücret mukabili Kuran okumak
Kuran'ı Kerim'i tilavet etmek büyük ibadetlerden biridir. Cenabı hak muhtelif ayetlerinde Kurani Kerim'i tilavet eden kimseleri medh ve sena ederek, Büyük mükafatlarla mükafatlandıracağını vadediyor.
Peygamber efendimiz de Kuranı Kerim'in her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor. Ancak başkası için Kuranıkerim tilavet etmek hususuna gelince bazı ihtilaflar vardır. İmamı Şafii ile bir çok ashap; namaz, oruç ve zekat gibi ibadetler başkası için caiz olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar.
Hanefi ulemasıyla Şafii ulamasının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle başkası için Kuranıkerim okumak caizdir demişlerdir. Ancak Şafii mezhebine göre kabristanda be ne yetin yanında Kuranıkerim okumak rahmetin inmesine vesile olduğu için birisinin kalpten hatırlayıp kuranı Kerem'in çaba bu kadar filan adama ver, diyerek dua etmekte hatırlanan adamın kimsenin rahmete mazhar olmasına vesile olur. Bu takdirde tilavet ücreti alınabilir. Ama Hanefiler'e göre İtaat ve ibadet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kuranıkerim menfaat karşılığı okumak caiz değildir. Ücret alanda verende mesuldür. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: Kuranı kerimi tilavet ediniz fakat karşılığında Ücret alıp menfaat sağlamayınız.
Hanefi Mezhebinin son âlimleri ezan, imamlık, vaz ve Kuranıkerim öğretmek mukabilinde Ücret almaya cevaz vermişlermiş. Çünkü ücret mukabilinde muayyen kimselere bu vazifeyi yaptırmazsa görev Aksaklığı olacak ve İslamın Kuralları ortadan kalkmasına vesile olacaktır.
Peygamber efendimiz zamanında ölü için Kuranıkerim okuduğunu dair sahih bir hadis bulunmamaktadır. Ancak yukarıda belirttiğim gibi hanefi Uleması duaya kıyasla, Ölmüş olan kimse için okunur diye hükmetmişlerdir. Hülasa: hanefi mezhebinde imamlık ezan ve tedris dahil, Her ibadet mukabilinde ne ücret alınır ne de verilir.
Übey bin Ka'b diyor ki, birisine Kuranıkerim öğrettim. Oda bana bilge hediye etti, durumu peygambere anlattım. Bu münasebetle Peygamber efendimiz buyurdu ki: almışsan ateşten bir yay almış olursun. Bunun üzerine yayı geri çevirdim.
Peygamber efendimiz bir hadisinde de şöyle buyurmuştur: Kuranıkerim okuyoruz ve dileklerinizi Allaha götürürüz. sizden sonra öyle kimseler gelecek ki Kuranıkerim okuyacak ve halka el açacaklar.
Fakat Ulamayı müteahhirin, (Hicret'ten üç yüz yıl sonra gelen ulama) Beytül malın ( devlet hazinesi) yardımı kesilip dine bağlılık gevşedikten sonra, İmamlık, ezan ve tedris gibi İslam'ın şiarı sayılan ibadetler mukabilinde ücret verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesiyle ücret almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir.
Ama İslam'ın şiarı değil, şahsi ibadet Sayan Kuranıkerim tilavet etmek gibi bir ibadet mukabilinde asla ücret almak ve vermek caiz değildir. Maalesef zamanımızda para ve çıkar için öyle şebekeler kurulmuş ki ses sanatçılarına rahmet okutuyorlar. Halkı soyup soğana çeviriyorlar. Selam ve dua ile.
Peygamber efendimiz de Kuranı Kerim'in her harfi için on hasene olduğunu müjdeliyor. Ancak başkası için Kuranıkerim tilavet etmek hususuna gelince bazı ihtilaflar vardır. İmamı Şafii ile bir çok ashap; namaz, oruç ve zekat gibi ibadetler başkası için caiz olmadığı gibi tilavet de başkası için caiz olmaz diyorlar.
Hanefi ulemasıyla Şafii ulamasının bir kısmı duaya kıyas etmek suretiyle başkası için Kuranıkerim okumak caizdir demişlerdir. Ancak Şafii mezhebine göre kabristanda be ne yetin yanında Kuranıkerim okumak rahmetin inmesine vesile olduğu için birisinin kalpten hatırlayıp kuranı Kerem'in çaba bu kadar filan adama ver, diyerek dua etmekte hatırlanan adamın kimsenin rahmete mazhar olmasına vesile olur. Bu takdirde tilavet ücreti alınabilir. Ama Hanefiler'e göre İtaat ve ibadet karşılığında ücret almak haram olduğundan Kuranıkerim menfaat karşılığı okumak caiz değildir. Ücret alanda verende mesuldür. Peygamberimiz şöyle buyurmuştur: Kuranı kerimi tilavet ediniz fakat karşılığında Ücret alıp menfaat sağlamayınız.
Hanefi Mezhebinin son âlimleri ezan, imamlık, vaz ve Kuranıkerim öğretmek mukabilinde Ücret almaya cevaz vermişlermiş. Çünkü ücret mukabilinde muayyen kimselere bu vazifeyi yaptırmazsa görev Aksaklığı olacak ve İslamın Kuralları ortadan kalkmasına vesile olacaktır.
Peygamber efendimiz zamanında ölü için Kuranıkerim okuduğunu dair sahih bir hadis bulunmamaktadır. Ancak yukarıda belirttiğim gibi hanefi Uleması duaya kıyasla, Ölmüş olan kimse için okunur diye hükmetmişlerdir. Hülasa: hanefi mezhebinde imamlık ezan ve tedris dahil, Her ibadet mukabilinde ne ücret alınır ne de verilir.
Übey bin Ka'b diyor ki, birisine Kuranıkerim öğrettim. Oda bana bilge hediye etti, durumu peygambere anlattım. Bu münasebetle Peygamber efendimiz buyurdu ki: almışsan ateşten bir yay almış olursun. Bunun üzerine yayı geri çevirdim.
Peygamber efendimiz bir hadisinde de şöyle buyurmuştur: Kuranıkerim okuyoruz ve dileklerinizi Allaha götürürüz. sizden sonra öyle kimseler gelecek ki Kuranıkerim okuyacak ve halka el açacaklar.
Fakat Ulamayı müteahhirin, (Hicret'ten üç yüz yıl sonra gelen ulama) Beytül malın ( devlet hazinesi) yardımı kesilip dine bağlılık gevşedikten sonra, İmamlık, ezan ve tedris gibi İslam'ın şiarı sayılan ibadetler mukabilinde ücret verildiği takdirde bunların ihmale uğrayıp ortadan kalkması endişesiyle ücret almaya ve vermeye cevaz vermişlerdir.
Ama İslam'ın şiarı değil, şahsi ibadet Sayan Kuranıkerim tilavet etmek gibi bir ibadet mukabilinde asla ücret almak ve vermek caiz değildir. Maalesef zamanımızda para ve çıkar için öyle şebekeler kurulmuş ki ses sanatçılarına rahmet okutuyorlar. Halkı soyup soğana çeviriyorlar. Selam ve dua ile.