Ayşegül AYRANCI
Daimi Üye
Türkçe dil etkinlikleriyle nasıl beyin fırtınası yaparız?
Küçük yaş gruplarında hayal güçleri oldukça gelişmiştir. Pek çok öğrenci düşündüklerini kolaylıkla dile getirirken kimileri bu becerilerini yeterli düzeyde kullanamazlar. Peki bu gibi durumlarda neler yapabiliriz? Öğrencilerin hayal güçlerini geliştirip beyin fırtınasıyla gün içindeki düşüncelerini nasıl en iyi şekilde ifade edebileceklerini Türkçe saatlerinde geliştirebiliriz. Hikayemizin sonu nasıl bitebilir ya da sen olsaydın ne yapardın gibi sorular bu konularda en can alıcı sorular arasında yer almaktadır. Ya da hikayede hangi kahraman olmak isterdin, neden sorularını sorarak çocukların kendilerini başkalarının yerine koyarak ifade etme becerilerinde geliştirme gerçekleştirmeye bakılabilir. Böylece empati kurma becerisi bir tarafa çocuk da aynı zamanda hayal dünyasını geliştirme becerisi de büyük oranda gelişir. Aşağıya ekleyeceğim hikaye etkinliklerinden öneri alarak siz de çocuklarınızda beyin fırtınası gerçekleştirme yoluna gidebilirsiniz?
YARALI KUŞ
Arda parkta bir ağacın altına oturmuş etrafı seyrediyordu. Cik cik diye bir ses duydu.
Başını sesin geldiği yöne çevirdi. Küçük bir yavru kuş ağacın altında durmadan ötüyordu.
Uçmak istiyor ama uçamıyordu. Arda kuşu eline aldı. Eve doğru yürümeye başladı.
Yerde küçük bir kutu buldu kuşu kutunun içine koydu.
Eve girer girmez hemen odasına girdi. Annesine kuşu göstermek istemiyordu.
Minik kuş sürekli ötüyordu.
Arda kuşa dikkatlice bakınca kanadının yaralandığını fark etti… --------------
1-Burada yapılan yanlış davranış hangisidir?
2-Siz Ardanın yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız?
Bu sorularla çocuklar hayvan sevgisi, hayvanlara nasıl davranmalıyız gibi genel konulara da yoğunlaşma davranışında bulunabilirler.
Buse ve Arda oyun parkında oyun oynuyorlardı. Bir ara Buse yerde hızlı hareket eden karıncaları gördü.
-Arda…bak karıncalar…
Buse hemen Arda’nın yanına geldi. Karıncaları izlemeye başladılar. Karıncaları takip etmeye karar verdiler. Büyük bir ağacın altına doğru geldiklerinde karınca sürüsünün çoğaldığını fark ettiler. Yuva ağacın yakınında olmalı diye düşündüler. Yuvanın bulunduğu ağacın yanında birkaç çocuk yere eğilmiş yuvanın bulunduğu yerde elleriyle bir şeyler yapıyorlardı.
Buse hemen çocuklara seslendi.
-Hey durun ne yapıyorsunuz……… (Yazan/Seçkin Tabar)
-----------------------
Öykü hep birlikte tamamlanır. Ya da siz Arda yerinde olsaydınız ne yapardınız diye sorulabilir. Karıncaların yuvasını sizce Arda bozacak mı gibi yapılmaması gereken davranışı hatırlatma eğiliminde de bulunabilirsiniz.
Ya da serbest zaman etkinliğinde farklı çalışma yaprakları üzerinde çalışılabilir. Aşağıya eklediğim resimlerdeki gibi tamamlama çalışması öncesi resimler üzerinde ön çalışma yaptırılarak derse başlama eğiliminde bulunulabilinir.
YARALI KUŞ
Arda parkta bir ağacın altına oturmuş etrafı seyrediyordu. Cik cik diye bir ses duydu.
Başını sesin geldiği yöne çevirdi. Küçük bir yavru kuş ağacın altında durmadan ötüyordu.
Uçmak istiyor ama uçamıyordu. Arda kuşu eline aldı. Eve doğru yürümeye başladı.
Yerde küçük bir kutu buldu kuşu kutunun içine koydu.
Eve girer girmez hemen odasına girdi. Annesine kuşu göstermek istemiyordu.
Minik kuş sürekli ötüyordu.
Arda kuşa dikkatlice bakınca kanadının yaralandığını fark etti… --------------
1-Burada yapılan yanlış davranış hangisidir?
2-Siz Ardanın yerinde olsaydınız nasıl davranırdınız?
Bu sorularla çocuklar hayvan sevgisi, hayvanlara nasıl davranmalıyız gibi genel konulara da yoğunlaşma davranışında bulunabilirler.
Buse ve Arda oyun parkında oyun oynuyorlardı. Bir ara Buse yerde hızlı hareket eden karıncaları gördü.
-Arda…bak karıncalar…
Buse hemen Arda’nın yanına geldi. Karıncaları izlemeye başladılar. Karıncaları takip etmeye karar verdiler. Büyük bir ağacın altına doğru geldiklerinde karınca sürüsünün çoğaldığını fark ettiler. Yuva ağacın yakınında olmalı diye düşündüler. Yuvanın bulunduğu ağacın yanında birkaç çocuk yere eğilmiş yuvanın bulunduğu yerde elleriyle bir şeyler yapıyorlardı.
Buse hemen çocuklara seslendi.
-Hey durun ne yapıyorsunuz……… (Yazan/Seçkin Tabar)
-----------------------
Öykü hep birlikte tamamlanır. Ya da siz Arda yerinde olsaydınız ne yapardınız diye sorulabilir. Karıncaların yuvasını sizce Arda bozacak mı gibi yapılmaması gereken davranışı hatırlatma eğiliminde de bulunabilirsiniz.
Ya da serbest zaman etkinliğinde farklı çalışma yaprakları üzerinde çalışılabilir. Aşağıya eklediğim resimlerdeki gibi tamamlama çalışması öncesi resimler üzerinde ön çalışma yaptırılarak derse başlama eğiliminde bulunulabilinir.