Türk Hava Yolları

PaSikA

Yeni Üye
Üye
Türk Hava Yolları
Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı ya da kısaca THY, merkezli Türkiye'nin ulusal havayolu şirketi yani bayrak taşıyıcısıdır. THY'nin merkezi Atatürk Havalimanı (IST) Yeşilköy, İstanbul, Türkiye'dir. Ayrıca Esenboğa Uluslararası Havalimanı (ESB), Ankara'da da bir hub'ı bulunmaktadır.

Türk Hava Yolları'nın uçuş ağı Avrupa, Orta Doğu, Uzak Doğu, Kuzey Afrika, Güney Afrika ve Amerika'ya kadar uzanmaktadır.

Tarihi [değiştir]

Devlet Hava Yolları Olarak Kuruluşu

20 Mayıs 1933 tarihli 2186 sayılı kanunla kurulan ve ilk adı Havayolları Devlet İşletme İdaresi olan THY, 1935 yılına kadar Millî Savunma Bakanlığı'na bağlı kaldıktan sonra 2744 sayılı kanunla, Bayındırlık Bakanlığı'na bağlanmıştır.

O zamanlardaki ismiyle Devlet Hava Yolları İşletmesi, şimdiki adıyla THY, beş uçak ve 23 koltuk kapasitesi ile Ağustos 1933 tarihinde operasyona başlamıştır.

1933 yılındaki filo:

  • 2 adet King Bird (5 koltuklu)
  • 2 adet Junkers F-13 (4 koltuklu)
  • 1 adet Tupolev ANT-9 (10 koltuklu)

İlk genel yönetim merkezi Ankara'dadır. İdarenin adı, 03.06.1938 tarih ve 3424 sayılı kanunla, Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü'ne çevrilmiş ve katma bütçeli bir idare olarak Ulaştırma Bakanlığı'na bağlanmıştır. Nihayet 21 Mayıs 1955 tarihli ve 6623 sayılı kanunla Devlet Hava Yolları Umum Müdürlüğü kaldırılmış, Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı adı ile her nevî hava nakliyatı ve buna müteferri yapmak ve hususî hukuk hükümlerine göre idare edilmek üzere Hükûmete bir Anonim Ortaklık kurma yetkisi verilmiştir. 20 Şubat 1956 tarihinde Esas Mukavelenâmesi'nin Bakanlar Kurulu'nca tasdik edilmesi, Ticaret Sicili'ne kayıt ve ilan olunması ile Türk Hava Yolları Anonim Ortaklığı kurulmuş ve 1 Mart 1956 tarihinde faaliyete geçmiştir. Kuruluşundaki sermayesi 60 Milyon TL idi.

Anonim Ortaklık Olurken İştirak Eden Kurucu Ortaklar - 1956

İşin doğası gereği en büyük ortak TC Maliye Vekâleti'ne bağlı olan Hazine Müsteşarlığı idi.

Bununla birlikte kurucu ortaklar arasında, payları küçük olmakla birlikte;

  • Cumhuriyet Matbaacılık ve Gazetecilik T.A.Ş.
  • Sedat Simavi Halefleri, Haldun ve Erol Simavi Kollektif Şirketi
  • Sefa Kılıçoğlu, Yeni Sabah Gazetesi Sahibi
  • Ercüment Karacan, Milliyet Gazetesi Sahibi
  • Vatan Gazetecilik ve Matbaacılık T.A.Ş
  • Hayat Mecmuası Tifdruk Matbaacılık Sanayi A.Ş.
  • Mithat Perin, İstanbul Ekspres Gazetesi Sahibi
  • Yusuf Ziya Ortaç, Akbaba Yayınevi Sahibi;

gibi, basın dünyasının önde gelen temsilcileri de bulunuyordu.

İlk İdare Meclisi:

İlk İdare Meclisi (Yönetim Kurulu) Başkanı Rıza Çerçel, üyeler ise Osman Nebioğlu ve Semih Sipahioğlu idi.

İlk Uluslararası Sefer:

İlk uluslararası sefer 12.02.1947 tarihinde Atina'ya yapıldı. Devlet Hava Yolları pilotları Orhan AYATA ve Adil GÖZENDER yönetimindeki, TC-ABA tescil kodlu DC-3 uçağı bugün saat sabah 10:00’da Ankara’dan havalanmış, İstanbul’da aktarma yaptıktan sonra Atina’ya hareket etmiştir. Yolculuk toplam 2 saat, 40 dakika sürmüştür. DHY Genel Müdürü Osman Nuri BAYKAL da uçakta bulunan heyet içindedir.

Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü bu ânı; “Devlet Hava Yolları Genel Müdürlüğü*nün, Ankara ile Atina arasında uçak servisi tesisi için Yunan Hükümetiyle bir müddetten beri yapmakta olduğu müza*kereler neticelenmiş ve ilk tecrübe uçağı bu sabah saat 10’da Atina'ya gitmek üzere Ankara'dan hareket etmiştir. Dug-lâs-3 tipinde çift motorlu olan bu uçak, bugün İstanbul'dan kalkacak ve yarın sabah Atina'ya gidecektir” şeklinde duyurmuştur.

Sermaye Değişimleri:

Yola 60 milyon TL sermaye ile çıkan THY A.O. sermayesini;

  • 1967 yılında 90 milyon,
  • 1968'de 200 milyon,
  • 1972'de 400 milyon,
  • 1975'te 1 milyar,
  • 1980'de 3 milyar,
  • 1982'de ise 20 milyar TL'ye yükseltmiştir.

THY, 1984 yılında 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 60 milyar TL'ye sermaye ile Kamu İktisadi Teşebbüsü statüsüne geçti. 1985 yılında A310 uçaklarının filoya katılması ile, ilk uluslararası uçuştan yaklaşık 40 yıl sonra Uzak Doğu ve Atlantik ötesi uçuşlar başladı. 1990 yılında 700 milyar TL sermayeye ulaşan THY, Kamu Ortaklığı İdaresi'ne bağlandı. Günümüzde T.C. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na bağlı olan THY'nin sermaye yapısı, Mayıs 2006'da yapılan yeni bir halka arz ile yeniden değişmiş ve hisselerin %53,57'lik kısmı IMKB'de işlem görür hale gelmiştir. Geri kalan %46,43'lük pay ise halen T.C. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'na aittir.

THY'nin bakım ünitesi, 2006 yılında THY Teknik Anonim Şirketi adı altında ve %100 sermayesi THY A.O.'ya ait olmak üzere ayrı bir yapıya kavuşmuştur.

THY AO ile Teknik AŞ toplamda yaklaşık 12.000 kişilik bir işgücüne sahiptir.

Ayrıca Antalya merkezli SunExpress havayolunda da %50 ortaklığı vardır.

24.04.2007 tarihinde yapılan Olağan Genel Kurul, THY tarihine bir ilk olarak geçmiştir. Toplam şirket hisselerin %50'den fazlasının özel mülkiyette olduğu bir ortamda yapılan Genel Kurul sonucunda, Franklin Templeton Investments adlı yatırım fonu, THY Yönetim ve Denetim Kurulları'na ikişer adayını seçme imkânına sahip olmuştur.

www.thy.com - Online Hizmetler

THY, yolcularına kolaylık sağlamak amacıyla web sitesinden değişik birçok online hizmet sunmaktadır.

* Tarife

* Rezervasyon

* Online Bilet

* eBilet

* Öde&Uç

* Ödül Bilet

* Check-in

* Yer seçimi

* Yemek seçimi

* Biniş Kartı

* Kalkış-Varış bilgisi


kaynak:frmpaylas
 
Cevap: Türk Hava Yolları

emegine saglik canim. biz hep thy ile ucardik tr ye. ama son zamanlarda malesef birkac tatsiz olay oldugundan, pek güvenmiom artik. gerci ecel geldimi thy bahane ama yinede iste 😕😕😕😕 paylasim icin tskler
 
devamli los angeles-turkiye arasinda mekik dokuyan biri olarak tum hava yollarini denedim ve iclerinde en iyisi ve kalitelisi kesinklikle turk hava yollari. birincisi guler yuz ve hizmet var diger yabanci hava yollari sirketleri gibi donuk ve sevimsiz deiller, ikinci hizmet super her daim acik bufe var mutfaklarda 15 saatlik uzun ucuslar icin bence en onemli ozellik, birde 2 bavul tasima hakki veren tek havayollari. Turk hava yollari insallah daha da buyur ve gelisir
 
Geri
Üst