Temizlik ve sağlığımız konusu

Ayşegül AYRANCI

Daimi Üye
Temizlik ve sağlığımız konusu
Anasınıfı çocuklarına kazandırılabilecek temel beceriler arasında yer alır öz bakım becerileridir. Öz bakım becerileri arasında bulunan el yıkama alışkanlığı için özellikle kuralları öğrettiğimiz ilk zamanlarda etkinlikler düzenlemekteyiz. İlk olarak öğretmeni rol model alan öğrenci bu alışkanlığı kazanmak için öğretmenin tüm davranışlarını incelemelidir. Öğretmen çeşmeyi azcık açar elini biraz ıslattıktan sonra sabun ya da bir kere sıktığı sıvı sabun ile elini köpürtmeye başlar. Ellerini güzelce çevire çevire daireler yaparak köpürtür. Ardından parmak aralarını ve tırnak kısımlarını göstererek yıkama öncesi köpüklerin özellikle bu bölümlere ulaşmasını sağlar. En son durulama işlemini yaparak çeşme başına da su dökerek en temiz şekilde elini yıkama işlemini sonlandırır. Bu işlem sınıfta drama şeklinde çeşmeye gitmeden önce defalarca yapılmalıdır ki çocuklar hiç bilmeden gittikleri çeşmede çok oyalanmadan bu davranışı kazanabilsinler. Temizlik konusunda ne kadar hijyenik davranırsak o kadar sağlıklı bireyler olabileceğimiz hususuna da mutlaka değinilmelidir. Sağlık köşesi hazırlayarak sabun, havlu, şampuan gibi temizlik malzemeleri ve önemleriyle alakalı sohbet edilebilir. Hikaye saatinde de pekiştirilerek bu davranışın tam anlamıyla kazanılması için çalışmalar gerçekleştirilir.

Ardından “Küçük Yeşil Sabun” adlı hikâye anlatılır. Hikâye yarıda kesilir. Çocuklardan tamamlamaları istenir. Sonra da dramatize edilir.
Küçük Yeşil Sabun
Küçük yeşil sabun bu günlerde çok üzgündü. Çünkü onu hiç kimse kullanmıyordu. Oysa yeşil sabun, evin küçük kızı Elif ellerini yıkasın diye satın alınmıştı. Elif önceleri yemekten önce ve sonra ellerini düzenli yıkıyordu. Küçük yeşil sabun da bir işe yaradığını düşünerek mutlu oluyordu. Ama son zamanlarda Elif ellerini yıkamadan yemek masasına oturmaya başlamıştı. Annesi uyarınca da hemen aceleyle ellerini ıslatıp dönüyordu. O gün de aynı şey oldu. Elif aceleyle ellerini suda yıkadı. Banyodan çıkmak üzereydi ki bir ağlama sesi duydu. Etrafına baktı. Küçük yeşil sabunu gördü. Merve şaşırdı, küçük yeşil sabun ağlıyordu. Boncuk boncuk köpükler çıkıyordu. Bir sabun neden ağlayabilirdi ki? Elif küçük sabunun yanına giderek: “Neden ağlıyorsun?” diye sordu. Küçük sabun: “Annen beni, senin kullanman için aldı. Sen ilk zamanlar yemekten önce ve sonra, beni kullanarak ellerini yıkıyordun. Ben de buna çok seviniyordum. Benden boncuk boncuk köpükler çıkartıyordun. Ellerin tertemiz oluyordu. Ama artık beni kullanmıyorsun. Unuttun beni.” dedi. Elif küçük sabunun söylediklerini düşündü. Ona hak verdi. “Artık üzülme, söz bundan sonra ellerimi hep seni kullanarak yıkayacağım” dedi.”
Daha sonra çocuklara öykü ile ilgili sorular sorulur.

Alt kısıma eklemiş bulunduğum resimlerle kuralar köşesinde temizlik konusuna değinilerek sağlıklı olmanın önemini her daim kavratma davranışı kazandırılabilir. Aynı zamanda değerler eğitimi köşesine temizlik malzemeleriyle alakalı eklediğim resim görselleriyle oluşturduğumuz köşe hazırlığı tamamlanarak çocukların eğlenerek temizlik davranışını öğrenmelerine rehber olunabilir. Çalışma yaprakları ve sınıf içinde her zaman uyulan temizlik alışkanlıkları da bu konuyu özümsemede yardımcı olacaktır. Ayrıca sağlıklı olmak amacıyla önceki yazımda bahsettiğim meyve ve sebze tüketimlerine dikkat etmenin önemine de vurgu yapılırsa çok daha sağlıklı bir yaşam sürdürmenin önemi hakkında çocuklar geri bildirim almış bulunurlar.