Ayşegül AYRANCI
Daimi Üye
Suda batan batmayan nesneler; kuğular nerede yaşar?
Suda batan- batmayan nesneler; kuğular nerede yaşar?
Kuğuların nerede yaşadığını merak ediyor musunuz çocuklar diyerek giren öğretmen güzel süslü bir şekilde hazırladığı kuğu etkinliğini çocuklara gösterebilir. Kuğuyu pamukla, simlerle ve pul ile zenginleştirip ilgi çekici hale getirebilirsiniz. Güne uyumlu hikaye olarak da Çirkin Ördek hikayesini seçmek yerinde olacaktır. Kuğular nerde yaşar, küçükken nasıldırlar, görünümleri hakkında fikriniz var mı, tüyleri ne renk gibi sorular sorarak ilgi çekilir. Bulunabilirse vido izletilmek amacıyla kuğuların yaşantısından kesintilere yer açılabilir. Kuğularla ilgili video izletme çalışması öncesinde konuşulanlarla video izleme sonrası konuşulanlar arasında karşılaştırma yapılır.
Suda yüzen diğer hayvanlarla alakalı konuşmalar gerçekleştirilebilir. Hangi hayvanlar suda yaşar gibi sorular sorulur. Suda yaşayan deniz canlılarının özellikleri, vücut yapıları, isimleri, zararlı olup olmadıkları konuşulduktan sonra kuğuya benzeyen olup olmadığı sorusuyla karşılaştırma yetenekleri geliştirilmeye çalışılır.
Fen etkinlik çalışması içinde tercihiniz suda batan nesneler ve suda batmayan nesneler üzerinde gerçekleştirilebilecek bir deney olabilir. Suda batan nesneler ve batmayan nesneler masa üzerine yerleştirilir. Tahta, demir, kalem, pamuk, taş, pipet, sünger, silgi, kalemtraş, tahta kalemi, kağıttan gemi, sınıf köşelerinden farklı eğitici oyuncaklar masaya konur. Hangileri batar ya da hangileri batmaz diyerek soru sorulur. Kimisi deneyerek batan nesneler ve batmayan nesneleri ayırt eder. Kimileri de zekasıyla bu işin üstesinden gelir.
Batmayan kağıt gemi etkinliğini yaparak çocukların eğlenerek suda gemi yüzdürmelerine rehber olunabilir. Ya da sınıf içinde keçeden balık çizimleri yapılır. Mıknatıs yapıştırdığımız balıkları olta yardımıyla tutma çalışması da gerçekleştirilir. Böylece sınıfa hem eğitici oyuncak eklemesi yapmış oluruz; hem de tekrar ederek öğrenme davranışı sergilenmiş olur. Sınıf için etkinlikler listesinde batan ve batmayan nesneleri öğrenmek için gerçekleştirilen bu etkinlikler son derece kalıcı öğrenmeyi teşvik edebilecektir. Özgün birkaç kısa hikayecikle bunu destekleyebiliriz.
Küçük tahtanın tolculuğu
O gün uykusundan sabah güneşiyle uyanan tahtacık eğlenceli bir gün geçirmek istiyordu. Hava çok güzeldi. Deniz kenarında gezerken hava birden bozmaya başladı. Rüzgar çıktı ve dalgalar hafif hafif yüzünü ıslatıyordu. Hemen buradan gitmeliyim yoksa su beni boğacak diye korkuya kapılmıştı minik tahtacık. Tahtacık olanca hızıyla koşmasına rağmen azgın dalgalardan kurtulamadı. Deniz ana onu kucağına çekmiş bir o yana bir bu yana savuruyordu. Çok korkuyordu tahtacık. Acaba nasıl kurtulacağım buradan diye korkuyordu. Birazdan denizin dibini boylayıp son nefesimi vereceğim sanırım dedi kendi kendine. Sonra gözlerini araladı ve denizin üzerinde yüzdüğünü fark etti. O an başladı kahkaha atmaya. Bu korkunç havada bile yüzmek onun için çok eğlenceli bir hal almıştı. Artık boğulmayacağım sanırım diyerek sevindi.
Kuğuların nerede yaşadığını merak ediyor musunuz çocuklar diyerek giren öğretmen güzel süslü bir şekilde hazırladığı kuğu etkinliğini çocuklara gösterebilir. Kuğuyu pamukla, simlerle ve pul ile zenginleştirip ilgi çekici hale getirebilirsiniz. Güne uyumlu hikaye olarak da Çirkin Ördek hikayesini seçmek yerinde olacaktır. Kuğular nerde yaşar, küçükken nasıldırlar, görünümleri hakkında fikriniz var mı, tüyleri ne renk gibi sorular sorarak ilgi çekilir. Bulunabilirse vido izletilmek amacıyla kuğuların yaşantısından kesintilere yer açılabilir. Kuğularla ilgili video izletme çalışması öncesinde konuşulanlarla video izleme sonrası konuşulanlar arasında karşılaştırma yapılır.
Suda yüzen diğer hayvanlarla alakalı konuşmalar gerçekleştirilebilir. Hangi hayvanlar suda yaşar gibi sorular sorulur. Suda yaşayan deniz canlılarının özellikleri, vücut yapıları, isimleri, zararlı olup olmadıkları konuşulduktan sonra kuğuya benzeyen olup olmadığı sorusuyla karşılaştırma yetenekleri geliştirilmeye çalışılır.
Fen etkinlik çalışması içinde tercihiniz suda batan nesneler ve suda batmayan nesneler üzerinde gerçekleştirilebilecek bir deney olabilir. Suda batan nesneler ve batmayan nesneler masa üzerine yerleştirilir. Tahta, demir, kalem, pamuk, taş, pipet, sünger, silgi, kalemtraş, tahta kalemi, kağıttan gemi, sınıf köşelerinden farklı eğitici oyuncaklar masaya konur. Hangileri batar ya da hangileri batmaz diyerek soru sorulur. Kimisi deneyerek batan nesneler ve batmayan nesneleri ayırt eder. Kimileri de zekasıyla bu işin üstesinden gelir.
Batmayan kağıt gemi etkinliğini yaparak çocukların eğlenerek suda gemi yüzdürmelerine rehber olunabilir. Ya da sınıf içinde keçeden balık çizimleri yapılır. Mıknatıs yapıştırdığımız balıkları olta yardımıyla tutma çalışması da gerçekleştirilir. Böylece sınıfa hem eğitici oyuncak eklemesi yapmış oluruz; hem de tekrar ederek öğrenme davranışı sergilenmiş olur. Sınıf için etkinlikler listesinde batan ve batmayan nesneleri öğrenmek için gerçekleştirilen bu etkinlikler son derece kalıcı öğrenmeyi teşvik edebilecektir. Özgün birkaç kısa hikayecikle bunu destekleyebiliriz.
Küçük tahtanın tolculuğu
O gün uykusundan sabah güneşiyle uyanan tahtacık eğlenceli bir gün geçirmek istiyordu. Hava çok güzeldi. Deniz kenarında gezerken hava birden bozmaya başladı. Rüzgar çıktı ve dalgalar hafif hafif yüzünü ıslatıyordu. Hemen buradan gitmeliyim yoksa su beni boğacak diye korkuya kapılmıştı minik tahtacık. Tahtacık olanca hızıyla koşmasına rağmen azgın dalgalardan kurtulamadı. Deniz ana onu kucağına çekmiş bir o yana bir bu yana savuruyordu. Çok korkuyordu tahtacık. Acaba nasıl kurtulacağım buradan diye korkuyordu. Birazdan denizin dibini boylayıp son nefesimi vereceğim sanırım dedi kendi kendine. Sonra gözlerini araladı ve denizin üzerinde yüzdüğünü fark etti. O an başladı kahkaha atmaya. Bu korkunç havada bile yüzmek onun için çok eğlenceli bir hal almıştı. Artık boğulmayacağım sanırım diyerek sevindi.