Resmi Yazışma Kuralları
askeri yazışma kuralları resmi yazışma kuralları 2007 resmi 2008 2009 2009
Amaç
Madde 1 — Bu esasların amacı, yazışmalarda kurallara uygunluğu sağlayarak bütün kamu ku­rum ve kuruluşlarının yazışmalarında tek tipliliği temin etmektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu esaslar bütün kamu kurum ve kuruluşlarını kapsar.
İletişim Çeşitleri
Madde 3 — Kamu kurum ve kuruluşları arasında yazılı iletişim;
1) Resmî yazı,
2) Fax,
vasıtasıyla sağlanacaktır.
Resmî yazı, kamu kurum ve kuruluşlarının aralarında veya özel ve tüzel kişilerle iletişimlerini sağlamak amacıyla yazılan yazıdır.
Resmî yazılar, elektronik veya mekanik daktilo makinası ve/veya bilgisayar ile yazılır.
Fax ile gönderilen mesajlarla öngörülen hususlarda hemen işlem yapılmakla birlikte; mesajlar, teyidinin yapılmasından sonra resmî evrak mahiyetindedir.
Fax'lar EK - 7'deki şekle ve bu esaslardaki kurallara uygun olarak hazırlanacaktır. Fax ile gön­derilen mesajların beş gün içerisinde resmî yazı ile teyidinin yapılması gerekir.
Nüsha Sayısı ve Çoğaltma
Madde 4 — Resmî yazılar kural olarak bir asıl ve bir kopya olmak üzere iki nüsha olarak hazır­lanacak, paraflı nüshalar biriminde saklanacaktır. Genel evrak biriminde evrak saklanacaksa bir nüsha daha çoğaltılacaktır. Dağıtımlı yazılarda dağıtım sayısı da nüsha sayısının belirlen­mesinde esas alınacaktır.
Resmî yazıların çoğaltılmasında; kural olarak fotokopi makinası kullanılacaktır. Ancak mümkün olmadığı takdirde diğer usüllerle de çoğaltılabilecektir.
Kâğıt Boyu ve Kullanımı
Madde 5 — Resmî yazışmalarda A4 (210x297) mm. boyutlarında tek tip ve başlıklı kâğıt kul­lanılacaktır. Mevcut stoklar tüketilinceye kadar değişik ebatlardaki kâğıtlar kullanılabilecektir. Bilgisayarda kelime işlemciler ya da farklı programlar yardımıyla hazırlanmış resmî yazılar için 11x24 inç'lik sürekli form kullanılabilecektir.
Başlık
Madde 6 — Yazıyı gönderen kuruluşa ait ad, sembol, adres, kısaltma vb.nin belirtilmesine ya­rayan bölümdür.
Başlık, kağıdın üst kenarından iki aralık aşağıda ve orta bölümde bulunacaktır.
İlk sıraya T. C. kısaltması, bir aralık altına ortalanarak kuruluşun yasal adı büyük harflerle, bu­nun bir aralık altına ise gene ortalanarak ana kuruluşun/birimin adı küçük harflerle yazılacak­tır. Merkez teşkilâta ait yazışmalarda başlıkta şehir adı yer almayacaktır. Merkezi taşrada bulu­nan teşkilâtlar başlıkta şehir adını belirtebilirler.
Bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşların taşra teşkilâtlarının kullandıkları başlıkların 5442 sayılı İl İdaresi Kanununa uygun olarak düzenlenmesi gerekmektedir. Mezkür Kanun gereğince taşra teşkilâtlarında kullanılacak başlıklarda ilk satırda Valiliğin, ikinci satırda ise taşra teşkilâ­tının adı yer alacaktır (Örnek - 1).
Bölge Müdürlüklerinde ise bakanlığın adının altına hangi bölge teşkilâtı olduğu yazılacaktır.
Mevcut başlıklı kağıtlarının bitimini müteakip yukarıdaki açıklamalara uygun başlıklı kağıt kullanılacaktır.
Sayı ve Kayıt Numarası
Madde 7 — Dosya planına göre verilen kayıt ve dosya numarasıdır. Başkanlığın son satırında iki aralık aşağıda ve kağıdın sol kenarında 12 karakter içeriden başlanarak büyük harflerle SAYI yazılarak, önüne 🙂 ) işareti konulacaktır.
Bu işaretten sonra kod numarası verilecek, kod numarasından sonra (-) işareti konularak dosya numarası, dosya numarasından sonra (/) işareti konularak kayıt numarası yazılacaktır.
Kayıt numarası, yazının evrak kayıt defterinde aldığı numaradır.
Kayıt numarası damga veya yazı ile yazının orta kısmına basılmayacak/yazılmayacak, kayıt numarası kod numarasından sonra (/) işareti konularak yazılacaktır. Böylece sayı bölümü içinde muntazam bir şekilde yer alacaktır (Örnek - 2)
13/08/1991 tarih ve 08-3-383 - 16649 (1991/17) sayılı genelge ile 01/01/1992 tarihiden itibaren yürürlüğe konulan “Resmî Yazışmalarda Kod Sistemi”ne mutlaka uyulacak, bu siste­min bağlı ve ilgili kuruluşlar ile taşra ve yurtdışı teşkilâtını kapsayacak şekilde uygulanması sağlanacaktır.
Tarih
Madde 8 — Yazının gönderildiği zamanı belirten tarih bölümü başlığın son satırından iki aralık aşağıda ve bitiminden itibaren sağ tarafta 6 karakter boşluk bırakacak şekilde ve sayı ile aynı hizade yazılacaktır.
Merkez teşkilâtında, merkezin bulunduğu şehir bilindiği ve yazının en altında adres bölü­münde yer aldığı için, taşra, yurtdışı ve merkezi taşrada blunan teşkilâtlarda ise şehir adı baş­lıkta yer aldığ için tarih bölümünde şehir adına yer verilmeyecektir.
Yazının yazılış ve genel evraktan çıkış tarihlerinin farklı olmaması için tarih bölümüne yalnızca yazının biriminden çıkış tarihi konulacaktır.
Tarih, hepsi rakamla, kısaltma yapılmaksızın aralarına (/) işareti konularak yazılacaktır. Aylar ve günler 01/02/1994 örneğindeki gibi yazılacaktır.
Konu
Madde 9-— Yazının taşıdığı ana fikrin çok kısa özeti olan konu, sayının bir aralık aşağısına ve kâğıdın sol kenarından 12 karakter içeriden başlanarak yazılacaktır.
Sonunda “hk”, “dair”, “ait” gibi kısaltmalar yapılmayacaktır.
Konu bölümü başlık bölümündeki T. C. kısaltması hizasını geçmeyecektir. İlk satıra sığmazsa, alt satır, (KONU : ) sözcüğünün altı boş bırakılarak, ilk satırın hizasından başlatılacaktır.
Gönderilen Makam
Madde 10 — Gönderilen makam, yazının gönderileceği kurum ve kuruluş ya da kişiyi ve bunların bulundukları yeri belirten bölümdür. Konunun son satırından sonra, yazının uzunlu­ğuna göre iki - dört aralık aşağıdan ve kâğıdı ortalayacak biçimde yazının gönderileceği ma­kamın resmî adı kısaltma yapılmadan büyük harflerle yazılacaktır.
Yazının gönderileceği kurum veya kuruluş Başbakanlık, Devlet Bakanlığı veya diğer Bakanlık bağlı ya da ilgili kuruluşu ise lik satıra bağlı veya ilgili olunan Bakanlığın adı büyük harflerle yazılacak, alt satırda ise hangi kurum veya kuruluşa ait olduğu parantez içinde küçük harfle belirtilecektir (Örnek-3).
Kuruluş dışı yazılarda, gerekiyorsa yazının gideceği yerin adresi küçük harflerle ve başlığın ilk satırının hizasında, iki aralık bırakılarak ayrıca belirtilecektir.
Resmî görevli olmayan kişilere yazılan yazılarda “Sayın” kelimesinden sonra ad küçük, soyadı büyük harflerle yazılacaktır, varsa ünvana adın hizasında alt satırda yer verilecektir. Adres ise (Örnek 3)'de belirlenen şekilde düzenlenecektir.
Resmî görevli kişilere yazılan yazılarda da ad küçük, soyadı büyük, ünvan ise küçük harflerle yazılacaktır.
İlgi
Madde 11 — İlgi, yazılan yazının önceki bir yazıya ek ya da karşılık olduğunu ya da bazı bel­gelere başvurulması gerektiğini belirten bölümdür.
Gönderilen makamdan sonra üç aralık verilerek, kâğıdın sol kenarından 12 karakter içeriden başlanılacak ve İLGİ sözcüğü büyük, diğerleri küçük harfle yazılacaktır. İlgi sözcüğünden sonra ( : ) işareti konulacaktır.
İlgi bir satırı geçerse, (İLGİ : ) ibaresinin altı boş bırakılmak ve ilk satırın hizasından başlanmak üzere ikinci satır yazılacaktır.
İlgi'nin birden fazla olması halinde, a, b, c, d gibi küçük harfler kullanılacak ve ilgiyi belirleyen harften sonra parantez kapatma işareti konulup, bir karakter boşluk bıraktıktan sonra ilginin içeriğine geçilecektir.
İlgi'de, “............... tarih/gün ve .............. sayılı” ifadesi kullanılarak tek tiplilik sağlanacaktır.
İlgi'de gerekli olduğu hallerde kurum veya kuruluş isminin anlaşılabilirliğinin bozulmaması kaydıyla (Gn. Md.lüğü, D. Bşk.lığı v.b.) kısaltma yapılabilecektir.
Yazışmaların ilgisinde sayı, birim kodu ile birlikte tam olarak belirlenecektir. İlgi, tarih sırasına göre yazılacaktır. Yazı aynı konuda birden fazla makamın yazısına karşılık oluyor ya da daha önce yazılmış çok sayıda yazıyla ilgili bulunuyorsa ilgide bunların hepsi belirtilecektir.
Bir yazı çeşitli kuruluşlara yazıldığında konu olan ilgi, bu kuruluşların hepsinde yoksa ya da bu kuruluşları ilgilendirmiyorsa ilginin sonuna (HAY) “Her Adrese Yollanmamıştır” sözcüğü yazılacaktır. Gerekmesi halinde mevzuat da, ilgi olarak gösterilebilir (Örnek - 4).
Fax ile gelen yazı üzerine işlem yapılmış ise ve bu işleme Fax'la cevap verilmeyecek ise il­gide belirtilen yazının Fax'la geldiği ve Fax referans numarası belirtilecektir.
RESMİ YAZIŞMA KURALLARINI
BELİRLEYEN ESASLAR
BELİRLEYEN ESASLAR
Amaç
Madde 1 — Bu esasların amacı, yazışmalarda kurallara uygunluğu sağlayarak bütün kamu ku­rum ve kuruluşlarının yazışmalarında tek tipliliği temin etmektir.
Kapsam
Madde 2 — Bu esaslar bütün kamu kurum ve kuruluşlarını kapsar.
BİRİNCİ BÖLÜM
İletişim Çeşitleri, Çoğaltma ve Kağıt Boyu
İletişim Çeşitleri, Çoğaltma ve Kağıt Boyu
İletişim Çeşitleri
Madde 3 — Kamu kurum ve kuruluşları arasında yazılı iletişim;
1) Resmî yazı,
2) Fax,
vasıtasıyla sağlanacaktır.
Resmî yazı, kamu kurum ve kuruluşlarının aralarında veya özel ve tüzel kişilerle iletişimlerini sağlamak amacıyla yazılan yazıdır.
Resmî yazılar, elektronik veya mekanik daktilo makinası ve/veya bilgisayar ile yazılır.
Fax ile gönderilen mesajlarla öngörülen hususlarda hemen işlem yapılmakla birlikte; mesajlar, teyidinin yapılmasından sonra resmî evrak mahiyetindedir.
Fax'lar EK - 7'deki şekle ve bu esaslardaki kurallara uygun olarak hazırlanacaktır. Fax ile gön­derilen mesajların beş gün içerisinde resmî yazı ile teyidinin yapılması gerekir.
Nüsha Sayısı ve Çoğaltma
Madde 4 — Resmî yazılar kural olarak bir asıl ve bir kopya olmak üzere iki nüsha olarak hazır­lanacak, paraflı nüshalar biriminde saklanacaktır. Genel evrak biriminde evrak saklanacaksa bir nüsha daha çoğaltılacaktır. Dağıtımlı yazılarda dağıtım sayısı da nüsha sayısının belirlen­mesinde esas alınacaktır.
Resmî yazıların çoğaltılmasında; kural olarak fotokopi makinası kullanılacaktır. Ancak mümkün olmadığı takdirde diğer usüllerle de çoğaltılabilecektir.
Kâğıt Boyu ve Kullanımı
Madde 5 — Resmî yazışmalarda A4 (210x297) mm. boyutlarında tek tip ve başlıklı kâğıt kul­lanılacaktır. Mevcut stoklar tüketilinceye kadar değişik ebatlardaki kâğıtlar kullanılabilecektir. Bilgisayarda kelime işlemciler ya da farklı programlar yardımıyla hazırlanmış resmî yazılar için 11x24 inç'lik sürekli form kullanılabilecektir.
İKİNCİ BÖLÜM
Resmî Yazıların Bölümleri
Resmî Yazıların Bölümleri
Başlık
Madde 6 — Yazıyı gönderen kuruluşa ait ad, sembol, adres, kısaltma vb.nin belirtilmesine ya­rayan bölümdür.
Başlık, kağıdın üst kenarından iki aralık aşağıda ve orta bölümde bulunacaktır.
İlk sıraya T. C. kısaltması, bir aralık altına ortalanarak kuruluşun yasal adı büyük harflerle, bu­nun bir aralık altına ise gene ortalanarak ana kuruluşun/birimin adı küçük harflerle yazılacak­tır. Merkez teşkilâta ait yazışmalarda başlıkta şehir adı yer almayacaktır. Merkezi taşrada bulu­nan teşkilâtlar başlıkta şehir adını belirtebilirler.
Bakanlıklar ile bağlı ve ilgili kuruluşların taşra teşkilâtlarının kullandıkları başlıkların 5442 sayılı İl İdaresi Kanununa uygun olarak düzenlenmesi gerekmektedir. Mezkür Kanun gereğince taşra teşkilâtlarında kullanılacak başlıklarda ilk satırda Valiliğin, ikinci satırda ise taşra teşkilâ­tının adı yer alacaktır (Örnek - 1).
Bölge Müdürlüklerinde ise bakanlığın adının altına hangi bölge teşkilâtı olduğu yazılacaktır.
Mevcut başlıklı kağıtlarının bitimini müteakip yukarıdaki açıklamalara uygun başlıklı kağıt kullanılacaktır.
Sayı ve Kayıt Numarası
Madde 7 — Dosya planına göre verilen kayıt ve dosya numarasıdır. Başkanlığın son satırında iki aralık aşağıda ve kağıdın sol kenarında 12 karakter içeriden başlanarak büyük harflerle SAYI yazılarak, önüne 🙂 ) işareti konulacaktır.
Bu işaretten sonra kod numarası verilecek, kod numarasından sonra (-) işareti konularak dosya numarası, dosya numarasından sonra (/) işareti konularak kayıt numarası yazılacaktır.
Kayıt numarası, yazının evrak kayıt defterinde aldığı numaradır.
Kayıt numarası damga veya yazı ile yazının orta kısmına basılmayacak/yazılmayacak, kayıt numarası kod numarasından sonra (/) işareti konularak yazılacaktır. Böylece sayı bölümü içinde muntazam bir şekilde yer alacaktır (Örnek - 2)
13/08/1991 tarih ve 08-3-383 - 16649 (1991/17) sayılı genelge ile 01/01/1992 tarihiden itibaren yürürlüğe konulan “Resmî Yazışmalarda Kod Sistemi”ne mutlaka uyulacak, bu siste­min bağlı ve ilgili kuruluşlar ile taşra ve yurtdışı teşkilâtını kapsayacak şekilde uygulanması sağlanacaktır.
Tarih
Madde 8 — Yazının gönderildiği zamanı belirten tarih bölümü başlığın son satırından iki aralık aşağıda ve bitiminden itibaren sağ tarafta 6 karakter boşluk bırakacak şekilde ve sayı ile aynı hizade yazılacaktır.
Merkez teşkilâtında, merkezin bulunduğu şehir bilindiği ve yazının en altında adres bölü­münde yer aldığı için, taşra, yurtdışı ve merkezi taşrada blunan teşkilâtlarda ise şehir adı baş­lıkta yer aldığ için tarih bölümünde şehir adına yer verilmeyecektir.
Yazının yazılış ve genel evraktan çıkış tarihlerinin farklı olmaması için tarih bölümüne yalnızca yazının biriminden çıkış tarihi konulacaktır.
Tarih, hepsi rakamla, kısaltma yapılmaksızın aralarına (/) işareti konularak yazılacaktır. Aylar ve günler 01/02/1994 örneğindeki gibi yazılacaktır.
Konu
Madde 9-— Yazının taşıdığı ana fikrin çok kısa özeti olan konu, sayının bir aralık aşağısına ve kâğıdın sol kenarından 12 karakter içeriden başlanarak yazılacaktır.
Sonunda “hk”, “dair”, “ait” gibi kısaltmalar yapılmayacaktır.
Konu bölümü başlık bölümündeki T. C. kısaltması hizasını geçmeyecektir. İlk satıra sığmazsa, alt satır, (KONU : ) sözcüğünün altı boş bırakılarak, ilk satırın hizasından başlatılacaktır.
Gönderilen Makam
Madde 10 — Gönderilen makam, yazının gönderileceği kurum ve kuruluş ya da kişiyi ve bunların bulundukları yeri belirten bölümdür. Konunun son satırından sonra, yazının uzunlu­ğuna göre iki - dört aralık aşağıdan ve kâğıdı ortalayacak biçimde yazının gönderileceği ma­kamın resmî adı kısaltma yapılmadan büyük harflerle yazılacaktır.
Yazının gönderileceği kurum veya kuruluş Başbakanlık, Devlet Bakanlığı veya diğer Bakanlık bağlı ya da ilgili kuruluşu ise lik satıra bağlı veya ilgili olunan Bakanlığın adı büyük harflerle yazılacak, alt satırda ise hangi kurum veya kuruluşa ait olduğu parantez içinde küçük harfle belirtilecektir (Örnek-3).
Kuruluş dışı yazılarda, gerekiyorsa yazının gideceği yerin adresi küçük harflerle ve başlığın ilk satırının hizasında, iki aralık bırakılarak ayrıca belirtilecektir.
Resmî görevli olmayan kişilere yazılan yazılarda “Sayın” kelimesinden sonra ad küçük, soyadı büyük harflerle yazılacaktır, varsa ünvana adın hizasında alt satırda yer verilecektir. Adres ise (Örnek 3)'de belirlenen şekilde düzenlenecektir.
Resmî görevli kişilere yazılan yazılarda da ad küçük, soyadı büyük, ünvan ise küçük harflerle yazılacaktır.
İlgi
Madde 11 — İlgi, yazılan yazının önceki bir yazıya ek ya da karşılık olduğunu ya da bazı bel­gelere başvurulması gerektiğini belirten bölümdür.
Gönderilen makamdan sonra üç aralık verilerek, kâğıdın sol kenarından 12 karakter içeriden başlanılacak ve İLGİ sözcüğü büyük, diğerleri küçük harfle yazılacaktır. İlgi sözcüğünden sonra ( : ) işareti konulacaktır.
İlgi bir satırı geçerse, (İLGİ : ) ibaresinin altı boş bırakılmak ve ilk satırın hizasından başlanmak üzere ikinci satır yazılacaktır.
İlgi'nin birden fazla olması halinde, a, b, c, d gibi küçük harfler kullanılacak ve ilgiyi belirleyen harften sonra parantez kapatma işareti konulup, bir karakter boşluk bıraktıktan sonra ilginin içeriğine geçilecektir.
İlgi'de, “............... tarih/gün ve .............. sayılı” ifadesi kullanılarak tek tiplilik sağlanacaktır.
İlgi'de gerekli olduğu hallerde kurum veya kuruluş isminin anlaşılabilirliğinin bozulmaması kaydıyla (Gn. Md.lüğü, D. Bşk.lığı v.b.) kısaltma yapılabilecektir.
Yazışmaların ilgisinde sayı, birim kodu ile birlikte tam olarak belirlenecektir. İlgi, tarih sırasına göre yazılacaktır. Yazı aynı konuda birden fazla makamın yazısına karşılık oluyor ya da daha önce yazılmış çok sayıda yazıyla ilgili bulunuyorsa ilgide bunların hepsi belirtilecektir.
Bir yazı çeşitli kuruluşlara yazıldığında konu olan ilgi, bu kuruluşların hepsinde yoksa ya da bu kuruluşları ilgilendirmiyorsa ilginin sonuna (HAY) “Her Adrese Yollanmamıştır” sözcüğü yazılacaktır. Gerekmesi halinde mevzuat da, ilgi olarak gösterilebilir (Örnek - 4).
Fax ile gelen yazı üzerine işlem yapılmış ise ve bu işleme Fax'la cevap verilmeyecek ise il­gide belirtilen yazının Fax'la geldiği ve Fax referans numarası belirtilecektir.