Cevap: Resim ve Ressamlarla Sürrealizm
Ancak 1921 de Barres duruşması öncesinde Breton ile Dada arasındaki ilk ayrılık belirdi. Bunun tek nedeni, Breton’un skandalları daha göze çarpan bir şekilde çirkinleştirmek suretiyle bunları gerçekte daha ciddi ve daha az yaygın bir hale getirme sornuna bağlı olduğunu göstermektedir. Maddenin özünün başka yerde bulunduğunu ve denemedeki amacın şiirler bilim arasındaki bağlantıyı kurmak olduğunu söylemek, gerçeğin dışına çıkmak değildir. Şiirle bilim arasındaki bu bağlantı, Sürrealizm’in temel bir ilkesidir. ‘Litterature’ dergisinin adı bütünüyle hayali bir ad idi. (Breton) burada Sürrealizmin köklerini oluşturan kesin denemelerin sonuçlarını görmek mümkündür. ‘uyku dönemi’ ya da ‘’rüyada iş görme çağı süregitmiştir. Dada’nın küçük gruplara bölündüğü sürede tam anlamıyla Sürrealist bir topluluğun oluşması fazla zaman almamıştır. Haziran 1924 te Literature’nin son sayısı yayınlanmıştır. Sürrealizm’in kurmay heyeti olan Centrale Surrealiste oluşmuş ve 1 aralık 1924 ten itibaren de ‘dünyanın en şaşırtıcı dergisi olan ‘La Revolution Surrealiste’ yayınlanmaya başlamıştır. Breton ilk manifestosunu bu dergide yayınlamış, yani sürrealizm sanat yaşamında böylece boy göstermiştir.
Sürrealizm’in kendi kendileri konusunda yaptıkları tanımlamalardan bazıları şunlardır:
‘Sürrealizm, saf psişik otomatizmdir. Düşüncenin gerçek işlevlerini sözlü veya yazılı olarak yada daha başka yolla ifade etme girişimi, herhangi moral ya da estetik ön koşulladırmaya bağlanmadan mantık kontrolü da olmaksızın düşüncenin yönlendirilmesidir.( Birinci manifesto,1924..)
‘Sürrealizm ne ifadenin yeni daha kolay yolu ne de şiirin *Sansür**Sansür**Sansür**Sansür*fiziğidir. Zihnin ve temsil ettiği herşeyin tüm olarak serbset kalmasını sağlayan bir yoldur. Sürrealizm bir şiir çeşidi değildir.Kendi üzerinde dönen zihnin haykırmasıdır ve prangalardan kurtulma çabasıdır.’ ( 1925 tarihli dekralasyon)
Necrophilic Fountain Flowing from a Grand Piano, 1933, Salvador Dali
‘Sürrealist düşüncenin amacı yönünden fizik gücümüzün toptan kurtulması olduğunu anımsamamız gerekir. Bunun için gizli yerlerin sistematik olarak aydınlatılması diğer bölgelerin giderek puslanması ve mutlak anlamda yasaklanmış bir ülkeye aralıksız yapılan bir yolculuk gibi yöntemlerden yararlanılır. (2. manifesto Andre Breton)
‘Sürrealizm düşüncenin gerçek mekanizmalarını ve düşüncenin ortaya konmasıyla üzerinde etkilediği dünya arasındaki gerçek ilişkileri bilebildiğimiz etkin bir yöntemdir. ( L.S.A.S.D.L.R no 3 s1 )
The Persistence of Memory, 1931, Salvador Dali
Akımın öcüleri arasında; Albrecht Altdorfer, Bosch, Bruegel, Dürer, Goya, Kandinsky, Munch....
Sürrealistler; Aragon, Hans Arp, Marc Chagall, Salvador Dali, Max Ernst, Paul Klee, Rene Magritte, John Miro, Yves Tanguy...
Yararlanılan kaynaklar ;
Sürrealizm Sanat Aksiklopedisi – Rene Passeron.