Konuya cevap cer

piaget bilişsel gelişim kuramı makale piaget makale bilişsel gelişim ile ilgili makaleler makaleleri gelişimle ilgili oyunlar

Piaget’in  Bilişsel Gelişim Dönemleri


1. Duyusal  Motor (Duyu Hareket/Duyu-Devinimsel) Dönemi (bebeklik) (0 –  2):

Ø Dış dünyayı keşfetmede duyularını ve motor  becerilerini kullanır. 

Ø Nesnelerin  sürekliliğini (kalıcılığını) kazanılır. Örneğin; 6 aylık bir bebek  gözünün önündeki bir nesne kaldırıldığında, yok olduğunu böyle bir nesnenin  evrende bulunmadığını düşünür. 9 aylık bir bebek ise gözünün önünden kaldırılan  nesnenin evrende var olduğunu düşünür ve onu değişik şekillerde aramaya çalışır.  Aynı zamanda da kişi sürekliliğini kazanılır kişi sürekliliği daha önce  kazanılır. Nesne sürekliliğinin kazanılması ile bir nevi düşünme başlar.  Çocuk dünyayı zihninde temsil etmeye başlar. Yani iç temsil süreci başlar.  Bellek ilk kez kullanılmaya başlanır. Kavram ve dil gelişimi başlangıcı,  olayları ve nesneleri zihninde sembolleştirmeye başlar. 

Ø Deneme – yanılma yoluyla öğrenme. Örneğin; 5 aylık  bir bebek bir battaniyenin üzerindeki topu uzanarak topu almaya çalışır ve bunu  başaramayarak vazgeçer. 10 aylık bir bebek ise uzanarak topu elde edemiyorsa,  (yeni öğrenme şemaları kazandığı için) başka yollar arar ve battaniyeyi  kendisine doğru çekerek topu elde eder. 

Ø Taklit bir davranış örneğini ya da modelini takip  ve kopya etme yeteneğidir. Çocuğun dağarcığında bulunan davranışlarla başlar.  Yeni doğan bebek ellerini açıp kapayabilir. Bu davranış yakalama refleksiyle  ilgilidir. Eğer, anne bebekle oynarken ellerini açıp kapamaya başlarsa bebek bir  süre sonra onu taklit edecektir. Annenin davranışı bebeğin aynı hareketi yapmaya  sevk etmiştir. 

Ø  Döngüsel tepki,  çıngırağı vuran çocuk hoşuna gitmesi sonucu tekrar çıngırağa vurması gibi.  Ayağını salladığında bebek beşiğinde ses çıkarsa yani sesi çıkarmak için ayağını  sallama hareketini tekrarlar. 

Ø Devresel  tepki, çocuk yaptığı bir davranışı tekrarlamaktadır. Örnek, bir espri  öğrenen çocuk, o espriyi etrafındaki yetişkinlere “gına gelinceye” kadar tekrar  eder. Bu çocuğun ilgili olayı özümlemeye çalıştığını gösterir.  

Ø Ses bulaşması; bir odaya 4 – 5 adet bebek  bir araya getirilirse ve bu bebeklerin sadece 1 tanesi ağlamaya başlayınca diğer  bebeklerin de ağlamasıdır. Bebeklerin böyle davranmasının nedeni ise; ağlama  sesinin kendisinden geldiğini idrak edememesi. Ses bulaşmasında kurtulan bir  bebek benlik kavramının geliştiğini söyleyebiliriz. Benlik, kişinin kendisini  algıla biçimidir. Kişilik, bireylerin farklı davranışları kişiliği belirler.  Kimlik; ergenlikte ortaya çıkar. Kendini algılamanın daha ötesi.  


2.  İşlem Öncesi (ilk çocukluk) Dönemi (2 – 6):  

Ø Korunum ilkesi gerçekleşmez, Piaget 5  yaşlarında bir çocukla deney yapar; iki bardak var bardakların uzunlukları aynı,  içindeki su seviyeleri de. Piaget çocuğa hangi bardakta su fazla diye bir soru  yöneltince ikisi de aynı cevabını alır. Bu bardakların bir tanesini geniş yayvan  bir bardağa boşaltarak hangi bardakta su fazla diye tekrar sorunca uzun  bardaktaki cevabını alır. 

Ø Odaklaşma:  Dikkatli bir olayın ya da nesnenin diğer yönlerini dışarıda bırakarak  yalnızca bir yönüne yoğunlaştırma eğilimine, odaklaşma denilmektedir. Sıvı  miktarı deneyinde çocuğun bardağın boyu üzerinde yoğunlaşması ve bardağın daha  geniş olduğu için aynı miktar suyu alabileceğini düşünememesi odaklaşmaya örnek  gösterilebilir. Küçük çocukların işlek yollarda karşıdan karşıya geçmekte  zorlanmaları da odaklaşma ile ilgilidir. Çocuk trafik kurallarına uygun olarak  önce soluna, sonra sağına tekrar soluna baktığında her seferinde ilk baktığını  unutabilmekte, daha doğrusu o anda baktığı tarafa odaklamaktadır. Bir elmayı  dörde böldüğümüzde, çocuk elmaları değerlendirirken sadece sayılar üzerinde  odaklanır ya da merkezlenir. Dört çeyrek elmanın bir elmadan fazla olduğunu  zanneder. Buda çocuk da korunum ya da kitlenin değişmezliği sürecindeki odaklama  veya merkezleme kavramlarıyla açıklanır. 

Ø Tersine çevirememe: Bir işlemi tersinden  düşünemezler. Bir bardaktan sürahiye boşaltılan suyun tekrar bardağa  doldurulması halinde önceki düzeyine geleceğini düşünemezler. A=B dir fakat B=A  değildir. İlk akıl yürütmeyi kullanma faaliyetleri başlar. Tek yönlü  mantık yürütme. 

Ø  Ben merkezcilik: Çocuğa  göre dünyanın merkezi kendisidir. Kendisinin bildiğini herkesin bildiğini ve  kendisinin gördüğünü herkesin gördüğünü düşünür. Kendisini başkasının yerine  koyamaz. Telefonla konuşurken kendisinin gördüğünü karşısındakinin de gördüğünü  düşünür. Çocukların oyunları da paraleldir. Yani tek başlarına oynarlar.  Egosantrik düşünme başlar. 

Ø Monolog:  Çocuklar bir arada toplu konuşma halinde etkileşime girer. Hep bir ağızdan  ve birbirlerine karşılık vermeden konuşurlar. Sadece kendi konuşmasıyla  ilgilenir. 

Ø  Animizm: Yaşayan ve  yaşamayan nesneler arasında ayrım yapamama durumunda ortaya çıkan karmaşadır.  Çocuk cansız nesnelere canlılık özellikleri yükler. Örneğin; bir çocuk oyuncak  bebekle canlıymış gibi konuşur. 

Ø Özelden  özele akıl yürütme: Olayları yalnızca geçirdiği yaşantılara bağlı olarak tek  yönlü düşünebilme özelliğidir. Her sabah kahvaltısında yumurta yiyen bir çocuk  bir gece misafir olarak kaldığı arkadaşının evinde sabah uyandığında yaptığı  kahvaltıda yumurta yememiştir. Annesi ona “kahvaltı yaptım mı?” diye sorduğunda  çocuk “kahvaltı yapmadım” (yumurta yemediği için) demiştir. Televizyon izlemedim  o halde akşam olmadı gibi. 

Ø Bu dönemde  çocukların dili çok hızlı gelişir. Fakat geliştirdikleri kavramlar ve  kullandıkları sembollerin anlamları kendine aittir. Dil gelişimi sembolleri  kullanabilme yeteneğiyle ilgili. 

Ø Sembolik  oyun ve düşünme: Çocuk hayal gücünü kullanarak düşünür. Çubuğu tabanca gibi  kullanır. Boş çay fincanın da çay varmış gibi içmeye başlar. Nesneleri başka  şeylerin yerine kullanabilir. 

Ø Sınıflama;  Maddelerin sadece bir özelliğine göre sıralayabilir ve sınıflandırabilir.  Örneğin; çocuğa on tane topu vererek sadece renklerine göre sınıflandırmasını  bekleyebiliriz. 

Ø  Bu dönemde çocuklar cinsiyet  farklılıklarını, cinsel kimliğin devamlılığını öğrenirler.  

Ø İşlem öncesi dönem ikiye ayrılır. Sembolik  dönem ve sezgisel dönem olmak üzere ikiye ayrılır. Sezgisel dönemde mantık  kuralları gelişmemiştir. Sezgilerle hareket edilir. Sembolik dönemde ise;  sembolleri kullanılmaya başlanır ve dil gelişimi başlar. 

3. Somut  işlemler dönemi (ikinci çocukluk) (6-12): 

Ø Korunum kavramı kazanılır. Odaktan uzaklaşma var.  Herhangi bir nesnenin biçimi ya da mekandaki konumu değiştiğinde; miktar,  ağırlık ve hacminde değişiklik olmayacağı -aynı kaldığı anlayışı - ilkesidir.  Maddelerin görünümü değişse bile özü değişmez. Örneğin; bir anne iki çikolatayı  4 ve 8 yaşındaki çocuklarına birkaç parçaya bölecektir. 4 yaşındaki çocuk en çok  parçanın olduğu tabaktaki çikolataları ister, korunumu kavrayamama. 8 yaşındaki  çocuk ise herhangi bir tabağı isteyecektir. Korunumu kavramıştır. Korunum  gelişimi; madde uzunluk (6-7), sayı/alan (7-8), ağırlık/hacim  (9-12)

Ø İşlemleri tersine çevirebilir. A=B  ise B=A diyebilir. Mantıksal düşünmenin başladığı dönem. Oyunlar paralel  olmaktan ziyade işbirliği içerisindedir. 

Ø Sınıflama yapabilirler. Örneğin; çocuklara 10 tane  top verdiğimiz zaman topları; renk, ağırlık ve boyutlarına göre  sınıflandırmalarını istersek bunu rahatlıkla yapabilirler.  

Ø Mantıklı düşünme başlar. Somut  özelliklerdeki problemleri çözebilirler. 

Ø Cinsiyet rollerini öğrenirler. Hayal ve gerçeği birbirinden ayırırlar.  Konuşmalarında toplu monolog azalır. Ben merkezcilik giderek azalır. Oluşlar ve  nesneler hakkında mantıksal düşünür. Sayıları kullanmayı ve kümelemeyi öğrenir.  


1.  Ergenlik/Soyut/Formel İşlemler (12-18):  

Ø Soyut kavram ve dünceler hakkında mantık  geliştirebilir. Soyut kavramlar üzerine yazı yazabilir. Göreceli düşünebilir.  

Ø Akıl yürütebilir. Tümevarım, tümdengelim vb.  düşünme yollarını kullanır. Hipotez kurabilir ve test edebilir. Birey yetişkin  gibi davranır. Hipotetik (varsayımsal) düşünme başlar. 

Ø İdeal, fikir, değer, inanç geliştirebilir. 

Ø Ergen ben merkezcilik/egosantrizm, kendi düşüncelerinin ve  söylediklerinin en doğru olduğunu düşünür. Herkesin kendisiyle uğraştığını ve  onu takip ettiğini düşünür. 

Ø Genel bir  kuraldan özel bir kurala ya da özel bir kuraldan genel kurallara  ulaşabilir.

Ø  Bu döneme ulaşan çocuk düşünce  ile oynayabilme becerisini kazanmıştır. Tartışmalara katılmayı sever, mantık  oyunlarıyla uğraşmaktan hoşlanır. Resim, müzik, şiir gibi konulara izleyici  olarak değil uğraşı olarak katılmayı tercih eder. 


Geri
Üst