Olumsuz Davranış
olumlu davranışlar olumlu ve olumsuz davranışlar nelerdir olumsuz nelerdir trafikte
Çocuklarımızın davranışlarının oluşmasında uygun yönlendirme büyük önem taşır. Onların davranışları, yetişkinlerden aldıkları tepkilere göre şekillenir. Kullanacağımız bazı teknikler olumlu davranışların artırılmasına, bazıları ise olumsuz davranışın söndürülmesine yöneliktir.
Olumsuz davranışı ortadan kaldırma konusunda belirlenmiş yollar standarttır. Fakat her çocuk ve aile birbirinden farklıdır ve davranış değiştirme yöntemleri de bir çocuktan ötekine değişkenlik gösterebilir. Çocukların karşılanması gereken psikobiyolojik durumlarını da gözden geçirmek ve bu durumlara göre davranmak önemlidir. (Merakların giderilmesi, fiziksel etkinlik gereksinimi, besin ve su gereksinimi, idrar ve dışkı gereksinimi, yorgunluk, ısı ve nem düzeylerinde değişiklik vb.) Eğer bu psikobiyolojik ihtiyaçları karşılanmış durumdaysa, olumsuz davranışı değiştirmek için plan yapmak yararlı olabilir.
OLUMSUZ DAVRANIŞI DEĞİŞTİRMEK İÇİN PLAN YAPMAK
Davranış değiştirme şu aşamalarda gerçekleşir:
1. Sorun tanımlanır.
2. Amaç saptanır.
3. Amacı gerçekleştirmenin yolları çocuğa öğretilir.
1. Sorunun tanımlanması:
Zaman zaman bir çocuğun sorununun, davranış sorunu mu, yoksa kişilik sorunu mu olduğuna ilişkin karmaşa yaşanır. Çocuğunuzun sorununu duygusal ya da kişilik sorunu olarak görürseniz, ona bazı sıfatlar yakıştırırsınız. Örneğin; ""utangaç"", ""anneye bağımlı"", ""saldırgan"" vb. Bu sıfatlar, çocuğun sorununu değişmez bir özellik olarak algılamamıza ve düzeltmek için çaba göstermememize yol açabilir. Eğer sorunu çocuğun davranışı olarak ele alırsanız, o davranışı değiştirmek için bir şeyler yapabilirsiniz.
Örneğin,
""Can açgözlü"" yerine ""Can başkalarının tabaklarından yiyecek alıyor.""
""Murat saldırgan"" yerine, ""Murat küçük kardeşini çimdikliyor.""
""Esra negatif"" yerine, ""Esra her yaptığı işte başkalarından yardım istiyor"" şeklinde tanımlamak uygun olacaktır.
2. Amaç Saptamak:
Belirleyeceğiniz amaç, neyi gerçekleştirmek için uğraşacağınızı gösterecektir. Değiştirmek istediğiniz davranışla ilgili olarak en kolay amaç belirleme şekli, çocuğun davranış tanımına ""yapmaz"" ifadesini eklemektir.
Davranış: Can başkalarının tabaklarından yiyecek alır.
Amaç: Can başkalarının tabaklarından yiyecek almaz.
3. Amacı Gerçekleştirmenin Yollarını Öğretmek:
SON OLARAK, DAVRANIŞ SORUNLARINDAN KAÇINMAK İÇİN
Amacımız, çocuklarımızın özdenetime sahip, kendi başına kararlar alabilen ve bu kararların/seçimlerin sorumluluklarını taşıyabilen bireyler olmaları, duygu ve düşüncelerini ifade edebilmeleridir. Yukarıdaki tüm önerileri eksiksiz uygulamada zorluk çekebilirsiniz. Olumsuz davranışlarla baş etmek kolay değildir. Fakat unutmamalısınız ki, tutarlı davranarak, sakin ve kararlı olarak istediğiniz hedefe ulaşacaksınız. Her ilerleme için kendinizi de ödüllendirmeyi unutmayın...
Kaynaklar:
Eve Essa, A Practical Guide to Solving Preschool Behavior Problems
Hatice Ergin, Çocuklarda Davranış Değiştirme Seminer Notları
alıntı
Çocuklarımızın davranışlarının oluşmasında uygun yönlendirme büyük önem taşır. Onların davranışları, yetişkinlerden aldıkları tepkilere göre şekillenir. Kullanacağımız bazı teknikler olumlu davranışların artırılmasına, bazıları ise olumsuz davranışın söndürülmesine yöneliktir.
Olumsuz davranışı ortadan kaldırma konusunda belirlenmiş yollar standarttır. Fakat her çocuk ve aile birbirinden farklıdır ve davranış değiştirme yöntemleri de bir çocuktan ötekine değişkenlik gösterebilir. Çocukların karşılanması gereken psikobiyolojik durumlarını da gözden geçirmek ve bu durumlara göre davranmak önemlidir. (Merakların giderilmesi, fiziksel etkinlik gereksinimi, besin ve su gereksinimi, idrar ve dışkı gereksinimi, yorgunluk, ısı ve nem düzeylerinde değişiklik vb.) Eğer bu psikobiyolojik ihtiyaçları karşılanmış durumdaysa, olumsuz davranışı değiştirmek için plan yapmak yararlı olabilir.
OLUMSUZ DAVRANIŞI DEĞİŞTİRMEK İÇİN PLAN YAPMAK
Davranış değiştirme şu aşamalarda gerçekleşir:
1. Sorun tanımlanır.
2. Amaç saptanır.
3. Amacı gerçekleştirmenin yolları çocuğa öğretilir.
1. Sorunun tanımlanması:
Zaman zaman bir çocuğun sorununun, davranış sorunu mu, yoksa kişilik sorunu mu olduğuna ilişkin karmaşa yaşanır. Çocuğunuzun sorununu duygusal ya da kişilik sorunu olarak görürseniz, ona bazı sıfatlar yakıştırırsınız. Örneğin; ""utangaç"", ""anneye bağımlı"", ""saldırgan"" vb. Bu sıfatlar, çocuğun sorununu değişmez bir özellik olarak algılamamıza ve düzeltmek için çaba göstermememize yol açabilir. Eğer sorunu çocuğun davranışı olarak ele alırsanız, o davranışı değiştirmek için bir şeyler yapabilirsiniz.
Örneğin,
""Can açgözlü"" yerine ""Can başkalarının tabaklarından yiyecek alıyor.""
""Murat saldırgan"" yerine, ""Murat küçük kardeşini çimdikliyor.""
""Esra negatif"" yerine, ""Esra her yaptığı işte başkalarından yardım istiyor"" şeklinde tanımlamak uygun olacaktır.
2. Amaç Saptamak:
Belirleyeceğiniz amaç, neyi gerçekleştirmek için uğraşacağınızı gösterecektir. Değiştirmek istediğiniz davranışla ilgili olarak en kolay amaç belirleme şekli, çocuğun davranış tanımına ""yapmaz"" ifadesini eklemektir.
Davranış: Can başkalarının tabaklarından yiyecek alır.
Amaç: Can başkalarının tabaklarından yiyecek almaz.
3. Amacı Gerçekleştirmenin Yollarını Öğretmek:
- Amaçlarınızı belirleyin ve tutarlı olun.
- Çocuğunuz istenmeyen davranışı yaptığında, nasıl bir caydırıcı tepki göstereceğinizi belirleyin.
- Caydırıcı tepkiyi, istenmeyen davranıştan hemen sonra gösterin.
- İstenmeyen davranışın önce kötüleşip sonra iyileşmesini bekleyin.
- Çocuğunuzun olumlu davranışlarını ödüllendirin.
- Çocuğunuza, istenmeyen davranışa alternatif olarak yapabileceği olumlu davranışlar öğretin.
- Çocuğunuzun çevresindeki herkesi uygulamaya çalıştığınız davranış değiştirme programına katın.
- İlerlemenin kaydını tutun.
- GÖRMEZDEN GELME
- MOLA
- KESİN BİR HAYIR
- SÖZEL UYARI
- OLUMLU PEKİŞTİREÇ
- YOKSUN BIRAKMAK
- KISITLAMA
SON OLARAK, DAVRANIŞ SORUNLARINDAN KAÇINMAK İÇİN
- Olumlu davranışları mutlaka fark edin ve ödüllendirin,
- Açık, basit ve tutarlı kurallar koyun,
- Olumlu yönergeler verin,
- ‘Yaramazlık’ yaptığında gösterebileceğiniz tepkiler belirleyin.
- Kurallarla ilgili tartışmaktan,
- Bağırmaktan,
- Fikrinizi değiştirmekten,
- Kısasa kısastan (sen bana vurursan bende sana vururum) kaçınmalıyız.
Amacımız, çocuklarımızın özdenetime sahip, kendi başına kararlar alabilen ve bu kararların/seçimlerin sorumluluklarını taşıyabilen bireyler olmaları, duygu ve düşüncelerini ifade edebilmeleridir. Yukarıdaki tüm önerileri eksiksiz uygulamada zorluk çekebilirsiniz. Olumsuz davranışlarla baş etmek kolay değildir. Fakat unutmamalısınız ki, tutarlı davranarak, sakin ve kararlı olarak istediğiniz hedefe ulaşacaksınız. Her ilerleme için kendinizi de ödüllendirmeyi unutmayın...
Kaynaklar:
Eve Essa, A Practical Guide to Solving Preschool Behavior Problems
Hatice Ergin, Çocuklarda Davranış Değiştirme Seminer Notları
alıntı