Konuya cevap cer

öğrenmeyi etkileyen faktörler nelerdir türe özgü hazır oluş öğrenmeyi etkileyen faktörler etmenler öğrenmeye etki eden

ÖĞRENMEYİ  ETKİLEYEN FAKTÖRLER

A. Öğrenenle ile ilgili faktörler Türe özgü hazır  oluş

öğrenecek olan  organizmanın istenüen davranışı göstermek için gerekli  biyolojik donanıma sahip olması demektir. Organizma bu  donamımdan yoksun olduğunda öğrenemez. Örneğin; İnsan  uçmayı öğrenemez ancak kuşlar  uçabilir.

s  Olgunlaşma

• Organların kendilerinden beklenen görevleri  yapabilecek duruma gelmesi durumudur. Diğer bir  deyişle Organizmanın temelindeki potansiyel  güçlerin göreve hazır bir duruma  ulaşmasıdır.

Organizma türe  özgü hazır oluş durumunda olsa bile olgunlaşma olmadan öğrenemez. Olgunlaşma  yaş ve zeka açılarından ele alınmaktadır

İki aylık bir bebek  yürüyemez, yaş açısından o olgunluğa ulaşmamıştır. Aynı  zamanda bazı insanlar yaş olarak olgunlaşmış olsalar  bile zeka gelişimleri açısından yeterli olgunluğa ulaşmamış  olabilirler.

s  Kaygı ve genel uyarılmışlık  hali

Organizmanın  verimli bir öğrenme sağlayabilmesi için hazır ve tetikte bulunmasıdır. Bireyin  dışarıdan gelen uyarıcıları alma derecesidir. "Canım ders çalışmak istemiyor" diyen öğrenci aslında yeterli genel uyarılmışlık haline ulaşmamıştır. Yatakta ders çalışmak öğrencinin  genel uyarılmışlık haline girmesini olumsuz yönde etkilemektedir. Benlik  kavramı, güdü, çalışma alışkanlıkları gibi etkenler genel uyarılmışlık halini  etkileyen faktörlerdendir.

Kaygı

Güçlü bir istek ya da dürtünün gerçekleşmeyecek  gibi göründüğü durumlarda ortaya çıkan tedirgin edici bir duygudur. Aşın ve  düşük düzeydeki kaygı öğrenmeyi olumsuz yönde  etkilemektedir.

s  Güdülenme  (Motivasyon)

Organizmayı  etkileyerek bir amaç için harekete geçiren durumdur.  Buradaki "durum" ifadesi dürtü, istek, ihtiyaç, hırs  vb. olabilir.

Güdüler bizi  harekete geçiren güçlerdir. Yani davranışı bir amaca  doğru başlatan ve sürdüren bir iç şarttır. Güdüler  organizma içindeki ihtiyaçlardan doğar ve bu ihtiyaçların giderilmesi için organizmayı harekete geçirir. Organizmanın öğrenmeye güdülenmiş olması bireyin öğrenmesini kolaylaştırır.

Öğrenmede güdüler üç nedenle  önemlidir;

1. Güdü,  davranışı oluşturan en önemli koşuldur. Örnek: aç  olmayan organizmaya et gösterilse de salya salgılamaz.

2.


Güdü, pekiştirme için de gereklidir. Yani davranışın  sürdürülmesini-tekrarını sağlar.

3.

Güdü, davranış  değişikliğini de denetler. Yani davranışın şu ya da bu  yönde olmasını sağlar. Böylece organizmanın istenen  tepkide bulunabilme artar.

Güdüler genellikle içse!  veya dışsal uyarıcılar

tarafından uyarılmaktadır. Güdünün  uyandırılması

sonucunda  organizma bugüdüyü doyurmak  için

harekete geçmektedir.

Örneğin susuzluk dürtüsü organizmayı su ihtiyacını karşılamak için harekete geçmeye zorlar.


Organizma

harekete geçerek su aramaya başlar. Suyun içilmesiyle birlikte susuzluk dürtüsü doyurulmuş  olur.

Güdülerin  içsel-dışsal, birincil-ikincil, döngüsel olma gibi  özellikleri vardır.

•  Dikkat: Bilincin bir noktada toplanması haline denir. Diğer bir deyişle psikofizik enerjinin bir noktada  toplanmasıdır.

Eski  Yaşantılar

Daha önceden  deneyimli oluş ya da konu ile tanışıklığın bulunması (eski yaşantılar) yeni  öğrenmeleri etkiler

Yetişkin kişiler hemen hemen hiç bir öğrenmeye  sıfırdan başlamazlar. Okullardaki eğitimde her konu  daha önce öğrenilmiş olması gereken başka konularla  bağlantılıdır. Bu açıdan bir derste öğrenilen kavramlar diğer bir dersteki öğrenilen kavramlarla ters düşmemelidir.

Birey öğrenmeyi kolaylaştıracak ve hızlandıracak önbilgilere (ön öğrenmeler) sahip olmalıdır. Bu ön öğrenmeler öğrenmeyi kolaylaştıracağı gibi zorlaştırabilir.

Öğrenmenin  Aktarılması

Pozitif  transfer (olumlu aktarma): Geçmiş yaşantıların öğrenmeyi kolaylaştırmasına denir. Otomobil kullanmayı öğrenen birisinin başka bir model ya da marka  otomobili de kullanabilmesi.

Negatif transfer (olumsuz aktarma): Geçmiş yaşantıların öğrenmeyi olumsuz  etkilemesine denir. Iki parmak yöntemiyle daktilo  yazmayı öğrenen birisi on parmak ile yazmaya  çalıştığında zorlanır ve daha yavaş yazar. Önceki  öğrenme yeni öğrenmeyi olumsuz etkiler.

s  Fizyolojik Durum

Öğrenme için sağlıklı bir fizyolojik yapı  gereklidir. Süreğen hastalıklar ve duyu organlarındaki  bozukluklar öğrenmeyi olumsuz yönde  etkiler.

s  Bireysel Farkhlıklar

Zeka, ilgi, yetenek, tutum, güven, benlik tasarımı  gibi farklılıklar öğrenmeyi etkileyen bireysel farklılıklardır. Kalıtım ve çevrenin rolü vardır.

     

B. Öğretim  Yöntemi ile ilgili Faktörler s  Konunun Yapısı

öğrenmede konunun bütün olarak verilmesi parçalara  bölerek verilmesinden daha etkilidir. Konu anlamlı ve kolayca birbirine bağlanabilir nitelikte  olmalıdır.

s  Öğrenmeye Ayrılan  Zaman

Öğrenen bireyler  arasında bir konunun öğrenilmesine ayrılan zaman bakımından farklılıklar  vardır.

Bazı öğrenciler  öğrenilecek konuyu günde 2 saatten bir haftada  öğrenirler buna aralıklı öğrenme denir. Sistematik çalışmadır. öğrenilen bilgiler kısa sürede unutulmaz.

Bazı  öğrenciler de öğrenilecek konuyu yoğun bir biçimde bir  günde öğrenirler buna toplu öğrenme denir. Sadece sınav zamanında çalışan öğrenciler bu gruba girer. Öğrenciler konuyu kısa zamanda öğrenmekte ve sınavda başarılı olmaktadırlar. Buna karşın öğrenilen bilgi kısa sürede  unutulmaktadır.

S  Katılım (öğrenci  aktivitesi)

Öğrenilecek  olanla etkileşim öğrenme çabasına girmedir. Bu  etkileşim dinleme-okuma-yazma-anlatma şeklinde olabilir.  Dinlemede öğrenci pasiftir. Öğrenme zayıf olmaktadır.  Buna karşın anlatmaya doğru gidildikçe öğrenci  aktifleşmekte ve öğrenme artmaktadır.

Geribildirim  (Dönüt)

Sonuçların  bilgisi de denebilir. iyi bir öğrenmenin gerçekleşmesi  için öğrencinin öğrenip öğrenmediği veya ne kadar  öğrendiği ile ilgili olarak bilgilendirilmesi gerekir. Öğrenci yaptıkları ve  söylediklerinin ne derece doğru olduğunu bilirse daha  kolay öğrenir. Bunu bilmeyen öğrenci yavaş öğrenir.  Sınav sorularının kısa sürede cevaplanması  geribildirimdir.

C.  Öğrenme Malzemesi ile ilgili faktörler s  Algısal Ayırt  Edilebilirlik

Öğrenme  malzemesinin çevredeki uyarıcılardan ayırt edilebilir  olmasıdır. Beyaz uyarıcılar içinde siyah bir uyaranın  dikkat çekmesi gibi öğrenilecek konu da öğrencinin  dikkatini çekmelidir. Diğer uyaranlar arasından  öğrenilecek malzeme ile ilgili uyaranlar kolayca ayırt  edilebilir nitelikte olmalıdır. Öğrenilecek malzeme  öğrencilerin amaçlarına, beklentilerine uygun olmalıdır.

     

gunlukplan.org


Geri
Üst