İ
İslami Yazar
Forum Okuru
Namaz ve namazın fazileti
Namaz: Allah-ü Teâla ile kul arasında bir sıla, bir buluşmadır. Kulun huzurullah’a çıkıp kulluğunu arz etmesidir.Namaz, Kelime-i Şehadet ’ten sonra İslam’ın en önemli ikinci şartıdır. Kuranı kerimde Cenabı Hak Taha süresi 14 de Zikrim için namaz kıl diye emrediyor.
Rasûlüllah Efendimiz, Namaz müminin miracıdır. Ve Kulun Allah’a en yakın olduğu an namazdadır buyurmuştur.
Namaz Kuran kerimde nasıl zikrediliyor?
Cenab-ı Hak Bakara suresinin ilk Ayetlerinde müminlerin vasıflarından bahsederken şöyle buyuruyor. Onlar ki, gaibe inanıp namazı dosdoğru kılarlar ve kendilerine verdiğimiz rızıklardan Allah için verirler.
Cenabı Hak Kuran’ı Kerimde namaz hakkında yüsallüne, sallüne fiillerinden ziyade Ekımis-salate, yükımünes-salate fiillerini Kullanması Şayan-ı dikkattir. Cenabı Hakkın bir kelime yerine iki kelime kullanmasında Namaz kılarlar demekten fazla bir mana vardır. İkâme lügatte: kaldırıp, dikmek ve düzeltip, doğrultmak manalarına gelir. Bir kelimelik Yüsallüne yerine iki kelimelik Yükımünes-salate kullanılmıştır.
Bu bize Namaz dinin direğidir Hadisini anlatır. Bu hadis-i şerifte din yüksek bir binaya teşbih ediliyor. Bu binanın temelini iman ve namazda o binanın direği gösteriliyor. Bu ayette namaz cemaatle kaldırılabilecek büyük bir direğe benzetiliyor Böylece cemaatle namaz kılmaya işaret edilmiş oluyor.
Cemaatla namaz kılmanın sevabı?
Namazda cemaat bu kadar mühimdir. Peygamber Efendimizde cemaatle namaz kılmanın faziletini şöyle beyan buyuruyor. Bir kimsenin bir vakit namazını cemaatle kılması; evinde tek başına kıldığı kırk senelik namazdan hayırlıdır.”
Bir başka rivayette ise; şöyle anlatıldı. Cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namaza nazaran, yirmi yedi derece daha faziletlidir. Yine başka bir rivayette şöyle anlatıldı: Biz Müslümanlar olarak cemaate devam ederdik. İçimizde sadece nifakı bilinen münafıklarla, hastalar namazı cemaatle kılmazlardı. Hatta cemaatle namaz kılmak için iki kişi tarafından koltuklanarak getirilen hasta kişiler de vardı.”
Hazreti Ömer (r.a.)’dan rivayeten ve naklen şöyle anlatılır:
Hazreti Ömer bir gün sabah namazını cemaatle beraber kıldırdı. Bundan sonra arkasındaki Sahabe-i Kiram’ı Şöyle bir süzdü. İçlerinden bir tanesini göremedi. Ve sordu; Falan şahıs niçin cemaate gelmedi. Bunun üzerine Sahabe-i Kiram da O zat gecenin tamamını ihya eder, muhtemeldir ki, uyuya kalmıştır da, onun için cemaate gelememiştir. Buyurdular. Bunun üzerine Hazreti Ömer O zat keşke gecenin tamamında uyusaydı da sabah namazında cemaate gelseydi, onun için daha faziletli olurdu buyurdular. Bu kıssadan çıkaracağımız hisse; namazda cemaatin kıymet ve ehemmiyeti o kadar büyüktür. Bir tarafta geceyi baştan sona ihya etmek yani gecenin tamamını ibadet ve taat ile geçirmek var. Bir tarafta ise sadece sabah namazında cemaate gelmek var. Bu ikinci taraf yani cemaate gelme tarafı daha ağır basıyor.
Nice Evliyaullah namazın iftitah tekbirine yetişemediği zaman o günü matem ilan edermiş.
Ebu Hüreyre de Rasûlüllah (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu rivayet etti:
Münafıklara en ağır gelen namaz yatsı ile sabah namazıdır. Onlardaki sevabı bilseler, kılmaya emekleyerek de olsa gelirlerdi. Allah’a yemin ederim ki; ben emredeyim de namaz için kamet getirilsin, sonra emredeyim bir zata da Müslümanlara namaz kıldırsın, sonra kendilerinde odun demetleri bulunan adamlarla birlikte cemaate gelmeyen topluluğun evlerine gideyim, ateşle evlerini üzerlerine yakayım istedim.
Selam ve dua ile
Rasûlüllah Efendimiz, Namaz müminin miracıdır. Ve Kulun Allah’a en yakın olduğu an namazdadır buyurmuştur.
Namaz Kuran kerimde nasıl zikrediliyor?
Cenab-ı Hak Bakara suresinin ilk Ayetlerinde müminlerin vasıflarından bahsederken şöyle buyuruyor. Onlar ki, gaibe inanıp namazı dosdoğru kılarlar ve kendilerine verdiğimiz rızıklardan Allah için verirler.
Cenabı Hak Kuran’ı Kerimde namaz hakkında yüsallüne, sallüne fiillerinden ziyade Ekımis-salate, yükımünes-salate fiillerini Kullanması Şayan-ı dikkattir. Cenabı Hakkın bir kelime yerine iki kelime kullanmasında Namaz kılarlar demekten fazla bir mana vardır. İkâme lügatte: kaldırıp, dikmek ve düzeltip, doğrultmak manalarına gelir. Bir kelimelik Yüsallüne yerine iki kelimelik Yükımünes-salate kullanılmıştır.
Bu bize Namaz dinin direğidir Hadisini anlatır. Bu hadis-i şerifte din yüksek bir binaya teşbih ediliyor. Bu binanın temelini iman ve namazda o binanın direği gösteriliyor. Bu ayette namaz cemaatle kaldırılabilecek büyük bir direğe benzetiliyor Böylece cemaatle namaz kılmaya işaret edilmiş oluyor.
Cemaatla namaz kılmanın sevabı?
Namazda cemaat bu kadar mühimdir. Peygamber Efendimizde cemaatle namaz kılmanın faziletini şöyle beyan buyuruyor. Bir kimsenin bir vakit namazını cemaatle kılması; evinde tek başına kıldığı kırk senelik namazdan hayırlıdır.”
Bir başka rivayette ise; şöyle anlatıldı. Cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namaza nazaran, yirmi yedi derece daha faziletlidir. Yine başka bir rivayette şöyle anlatıldı: Biz Müslümanlar olarak cemaate devam ederdik. İçimizde sadece nifakı bilinen münafıklarla, hastalar namazı cemaatle kılmazlardı. Hatta cemaatle namaz kılmak için iki kişi tarafından koltuklanarak getirilen hasta kişiler de vardı.”
Hazreti Ömer (r.a.)’dan rivayeten ve naklen şöyle anlatılır:
Hazreti Ömer bir gün sabah namazını cemaatle beraber kıldırdı. Bundan sonra arkasındaki Sahabe-i Kiram’ı Şöyle bir süzdü. İçlerinden bir tanesini göremedi. Ve sordu; Falan şahıs niçin cemaate gelmedi. Bunun üzerine Sahabe-i Kiram da O zat gecenin tamamını ihya eder, muhtemeldir ki, uyuya kalmıştır da, onun için cemaate gelememiştir. Buyurdular. Bunun üzerine Hazreti Ömer O zat keşke gecenin tamamında uyusaydı da sabah namazında cemaate gelseydi, onun için daha faziletli olurdu buyurdular. Bu kıssadan çıkaracağımız hisse; namazda cemaatin kıymet ve ehemmiyeti o kadar büyüktür. Bir tarafta geceyi baştan sona ihya etmek yani gecenin tamamını ibadet ve taat ile geçirmek var. Bir tarafta ise sadece sabah namazında cemaate gelmek var. Bu ikinci taraf yani cemaate gelme tarafı daha ağır basıyor.
Nice Evliyaullah namazın iftitah tekbirine yetişemediği zaman o günü matem ilan edermiş.
Ebu Hüreyre de Rasûlüllah (s.a.v)’in şöyle buyurduğunu rivayet etti:
Münafıklara en ağır gelen namaz yatsı ile sabah namazıdır. Onlardaki sevabı bilseler, kılmaya emekleyerek de olsa gelirlerdi. Allah’a yemin ederim ki; ben emredeyim de namaz için kamet getirilsin, sonra emredeyim bir zata da Müslümanlara namaz kıldırsın, sonra kendilerinde odun demetleri bulunan adamlarla birlikte cemaate gelmeyen topluluğun evlerine gideyim, ateşle evlerini üzerlerine yakayım istedim.
Selam ve dua ile
Moderatör tarafında düzenlendi: