Musul ve Bağdat'a Suriye'den giriş
suriyeden ne alınır suriye den ne alınır
Milli Güvenlik Kurulu'nun (MGK) Kuzey Irak'a yönelik ekonomik önlemler alınması yönündeki tavsiye kararının ardından Kuzey Irak Bölgesel Kürt Yönetimi lideri Mesud Barzani'nin önemli gelir kaynaklarından olan transit geçit ücretlerinin kesilmesi için düğmeye basıldı. Günde ortalama 2 bin 500 aracın giriş-çıkış yaptığı Habur'daki trafik Suriye'ye kaydırılmaya başlandı.
Habur'un karşısındaki Halil İbrahim Sınır Kapısı işlevsizleştirilecek. Habur'dan geçen TIR'ların sayısının kademeli olarak mevcudun üçte birine düşürülecek ve böylece TIR başına ödenen 100 dolarlık kaynak kesilecek.
Bu kapsamda alternatif güzergâhlar oluşturulacak. Türkiye günlük araç sayısının 4 bine kadar çıktığı Habur'dan geçişleri son 6 aydır azaltarak Suriye'ye kaydırdı. Böylece 2 bin 500'lere düşen araç trafiği son bir ayda ise neredeyse yarı yarıya azaldı.
Habur kapısının tamamen kapatılması da seçenekler arasında yer alıyor.
Türk-Irak İş Konseyi Başkanı Ercüment Aksoy'un verdiği bilgiye göre uygulama, 1992 yılından beni devam ediyor ve geçiş ücreti yılda 250 milyon doları buluyor.
Nusaybin ilk sırada
Irak'ın merkezine gidecek araçlar için alternatif güzergahlar da oluşturuldu. Musul ve Bağdat'a Suriye üzerinden Mardin'in Nusaybin Sınır Kapısı, Kilis Öncüpınar, Hatay Cilvegözü ve Yayladağı kapıları, Gaziantep Karkamış ve Mürşitpınar kapıları ile Şanlıurfa'da Akçakale ve Ceylanpınar kapıları kullanılarak ulaşılacak.
Mürşitpınar, Ceylanpınar ve Yayladağı daha çok yolcu geçişleri için kullanıldığından, TIR geçişleri için ağırlıklı olarak Nusaybin kapısı tercih edilecek.
İkinci kapı
Habur'a alternatif olarak gösterilen Şırnak'taki Ovaköy bölgesinden Suriye'ye açılan yeni bir sınır kapısı yapılması için uzun süredir sürdürülen çalışma tamamlanıyor.
Ancak Ovaköy'den Kuzey Irak'ı baypas edecek projenin uygulanmasının mümkün olamayacağı kanaatine varıldı. Ovaköy'dan Suriye'ye açılacak kapıya ulaşmak için Fişhabur olarak bilinen bölgeden bir koridor açılması gündeme geldi. Bu bölgenin de Kürtlerin denetiminde olması işi zorlaştırdı. Direkt Suriye'ye açılan bir koridor için girişimler sürüyor.
Yaptırımların diğer bir ayağını ise başta un, yağ ve bakliyat olmak üzeri temel gıda maddelerinin ihracatının azaltılması oluşturuyor.
Nusaybin, Suriye, Musul güzergâhı
Alternatif güzergâhlar arasında bulunan Nusaybin Kapısı, Suriye'ye açılıyor ve Suriye'nin Arabiya sınır kapısından Irak'a geçiliyor. Bu kapıdan girecek araçlar, Arap bölgesinden Türkmenlerin yaşadığı Telafer'e, oradan'da Musul'a gidiyor.
Bu güzergâhın kullanılabilmesi için Irak'ın Rabia kapısından Musul'a kadar uzanan yaklaşık 200 kilometreklik karayolu şeridinde sıkı güvenlik önlemi gerekiyor. Çünkü bölgede aralarında El-Kaide'nin bulunduğu bazı direniş örgütleri faaliyet gösteriyor.
Deniz yolu alternatifi ise Ürdün üzerinden Akabe Limanı vasıtasıyla Irak'ın Bağdat kentine ulaşılması olacak. Uzun bir otobüs ağına sahip olan Ürdün-Bağdat arasındaki karayolundan gerekli güvenliğin sağlanması halinde bu hattın Türkiye açısından çok verimli olacağı belirtiliyor.
Ancak bu güzergâhın uzun olması nedeniyle, bozulması mümkün olan gıda maddeleri yerine elektrikli aletlerin sevkiyatı için kullanılması planlanıyor.
Uçuşların durması gündemde
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Irak'a uçuşların durdurulması ve hava sahasının kapatılmasının da gündemlerinde olduğunu söyledi. Yıldırım, "Milli Güvenlik Kurulu, tavsiye kararı aldıysa gereken yapılacaktır. Konuları ilk Bakanlar Kurulu toplantısında görüşeceğiz. Doğrudan ekonomik tedbirler dışında, ekonomik faaliyetlerin alt- yapısını teşkil eden önlemler de alınabilir" dedi.
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan da "MGK tavsiye kararı aldı. Hükümet görüştükten sonra bu kararlar açıklanır" dedi.
Milliyet
Milli Güvenlik Kurulu'nun (MGK) Kuzey Irak'a yönelik ekonomik önlemler alınması yönündeki tavsiye kararının ardından Kuzey Irak Bölgesel Kürt Yönetimi lideri Mesud Barzani'nin önemli gelir kaynaklarından olan transit geçit ücretlerinin kesilmesi için düğmeye basıldı. Günde ortalama 2 bin 500 aracın giriş-çıkış yaptığı Habur'daki trafik Suriye'ye kaydırılmaya başlandı.
Habur'un karşısındaki Halil İbrahim Sınır Kapısı işlevsizleştirilecek. Habur'dan geçen TIR'ların sayısının kademeli olarak mevcudun üçte birine düşürülecek ve böylece TIR başına ödenen 100 dolarlık kaynak kesilecek.
Bu kapsamda alternatif güzergâhlar oluşturulacak. Türkiye günlük araç sayısının 4 bine kadar çıktığı Habur'dan geçişleri son 6 aydır azaltarak Suriye'ye kaydırdı. Böylece 2 bin 500'lere düşen araç trafiği son bir ayda ise neredeyse yarı yarıya azaldı.
Habur kapısının tamamen kapatılması da seçenekler arasında yer alıyor.
Türk-Irak İş Konseyi Başkanı Ercüment Aksoy'un verdiği bilgiye göre uygulama, 1992 yılından beni devam ediyor ve geçiş ücreti yılda 250 milyon doları buluyor.
Nusaybin ilk sırada
Irak'ın merkezine gidecek araçlar için alternatif güzergahlar da oluşturuldu. Musul ve Bağdat'a Suriye üzerinden Mardin'in Nusaybin Sınır Kapısı, Kilis Öncüpınar, Hatay Cilvegözü ve Yayladağı kapıları, Gaziantep Karkamış ve Mürşitpınar kapıları ile Şanlıurfa'da Akçakale ve Ceylanpınar kapıları kullanılarak ulaşılacak.
Mürşitpınar, Ceylanpınar ve Yayladağı daha çok yolcu geçişleri için kullanıldığından, TIR geçişleri için ağırlıklı olarak Nusaybin kapısı tercih edilecek.
İkinci kapı
Habur'a alternatif olarak gösterilen Şırnak'taki Ovaköy bölgesinden Suriye'ye açılan yeni bir sınır kapısı yapılması için uzun süredir sürdürülen çalışma tamamlanıyor.
Ancak Ovaköy'den Kuzey Irak'ı baypas edecek projenin uygulanmasının mümkün olamayacağı kanaatine varıldı. Ovaköy'dan Suriye'ye açılacak kapıya ulaşmak için Fişhabur olarak bilinen bölgeden bir koridor açılması gündeme geldi. Bu bölgenin de Kürtlerin denetiminde olması işi zorlaştırdı. Direkt Suriye'ye açılan bir koridor için girişimler sürüyor.
Yaptırımların diğer bir ayağını ise başta un, yağ ve bakliyat olmak üzeri temel gıda maddelerinin ihracatının azaltılması oluşturuyor.
Nusaybin, Suriye, Musul güzergâhı
Alternatif güzergâhlar arasında bulunan Nusaybin Kapısı, Suriye'ye açılıyor ve Suriye'nin Arabiya sınır kapısından Irak'a geçiliyor. Bu kapıdan girecek araçlar, Arap bölgesinden Türkmenlerin yaşadığı Telafer'e, oradan'da Musul'a gidiyor.
Bu güzergâhın kullanılabilmesi için Irak'ın Rabia kapısından Musul'a kadar uzanan yaklaşık 200 kilometreklik karayolu şeridinde sıkı güvenlik önlemi gerekiyor. Çünkü bölgede aralarında El-Kaide'nin bulunduğu bazı direniş örgütleri faaliyet gösteriyor.
Deniz yolu alternatifi ise Ürdün üzerinden Akabe Limanı vasıtasıyla Irak'ın Bağdat kentine ulaşılması olacak. Uzun bir otobüs ağına sahip olan Ürdün-Bağdat arasındaki karayolundan gerekli güvenliğin sağlanması halinde bu hattın Türkiye açısından çok verimli olacağı belirtiliyor.
Ancak bu güzergâhın uzun olması nedeniyle, bozulması mümkün olan gıda maddeleri yerine elektrikli aletlerin sevkiyatı için kullanılması planlanıyor.
Uçuşların durması gündemde
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Irak'a uçuşların durdurulması ve hava sahasının kapatılmasının da gündemlerinde olduğunu söyledi. Yıldırım, "Milli Güvenlik Kurulu, tavsiye kararı aldıysa gereken yapılacaktır. Konuları ilk Bakanlar Kurulu toplantısında görüşeceğiz. Doğrudan ekonomik tedbirler dışında, ekonomik faaliyetlerin alt- yapısını teşkil eden önlemler de alınabilir" dedi.
Maliye Bakanı Kemal Unakıtan da "MGK tavsiye kararı aldı. Hükümet görüştükten sonra bu kararlar açıklanır" dedi.
Milliyet