İ
İslami Yazar
Forum Okuru
Kuranı kerime tazim ve hürmet.
Mukeddesata hürmet etmek konusunda ihtiyatlı hareket güzel görülmüş ve en ufak hürmetsizliğin zararının büyük olacağı bildirilmiştir.
Kuranı kerime hürmet konusunda da kişi bu gayret ve ihtiyatla hareket etmeyi şiar edinmelidir.
Kuranı kerime tazim her şeyden evvel onun, Cebrail (a.s.) vasıtasıyla Peygamberimize gönderilmiş bir Kelamı ilahi olduğuna inanmaktır. Cihan bir araya gelse en küçükm süresinin benzerinin ortaya koyulamayacağı, hem lafzı hem de manasının mucize olduğunu tasdik etmektir.
Nazmını okumaya, manasını anlamaya çalışmak, anlamadığı cihetlerde kendi aklıyla hareket etmeyip manasını, Alalhü Teala ya havale etmek, haber verdiği tarihi olayları ibretle düşünmek, kıssalardan hisse almak, hükümlerini baş tacı yapıp tatbik etmeye çalışmak, okurken veya dinlerken son derece edep ve terbiyeli bulunmaktır.
Rabbimizin mukaddes kitabından hakkıyla istifade edebilmek, zatı uluıhiyyetine sığınmakla ondan gelecek yardıma bağlıdır. Bunun için Kuranı Azim tilavetine Euzü besmele ile başlanılır.
Mushafı şerif ele alınıp okunacağı zaman kişinin abdestli bulunması farzdır. Abdestsiz olan kimse mushafı şerifi kılıfsız olarak eline alamaz. Ayeti Kerime ile sabit olduğu onu ancak temiz olan eller tutabilir.
Kuranı Kerim okuyacağı zaman şu hususlara dikkat etmek adaplarındandır.
Misvak kullanmak, güzel elbise giymek, saçları taramak ve güzel koku sürünmek, abdestli veya teyemmümlü olarak kıbleye yönelmek, yastık ve sair şeylere yaslanmamak, sırtını dayamamak, bir edep ve sükunet hali ile başı eğik vaziyette, ya ayakta veya oturarakm okumak. Otururken bağdaş kurmadan mütevazı bir halde ve sanki hocasının huzurundaymış gibi oturmak.
Kuranı Kerim belden aşağı tutulmamalı, üzerine başka bir kitap veya eşya konulmamalıdır. Cildi, kapağı, sayfaları sağlam ve temiz tutulmalı, içine yazı yazılmamalıdır. Kuranın açıkta bulunduğu odada yatılmamalı, Kuranı Kerime karşı ayak uzatılmamalıdır. Kütüphanenin en yüksek rafına konulmalı, yapraklarına ve kabına son derece itina göstermelidir.
Kuranı Kerim, temiz yerlerde, avret mahalleri örtülü ve Kuranı dinleyecek vaziyette bulunan kimselerin yanlarında sçıkçs okunabilir. Habis olan yerlerde, avret mahalleri açık veya başka bir işle meşgul olan kimselerin yanında cehren yani açıktan okunması mekruh olur.
Hattat olan zat, yazacağı bir mushafı şerifin evrakını yüksekçe tutup pek ince olmayan bir kalemle ve pak bir mürekkep ile beyaz kağıt üzerine yazmalı, satırlarını seyrekçe bırakmalıdır. Mushaf nüshalarını pek küçük kıtada ince kalemlerle yazmak tenzihen mekruhtur. Bu mübarek nüshaların altın veya gümüş ile süslenmesi, tazim için olduğundan dolayı caiz görülmüştür.
Mushafı şerifin, Haceri Esvedin, Kabei Muazzama eşiğinin, hürmeten öpülmesi caizdir. Buna diyanet öpmesi denir. Nitekim mübarek bir zatın elini öpmeye de tahiyye öpmesi denir.
Mushafı Şerif, sair dini kitaplar ve üzerinde Ayeti Kerime yazılı bir kağıt ile bir zaruret olmadıkça helaya girilmesi hürmete münafidir. Bunları helaya girmeden önce çıkarmalı, temiz bir yere çıkarmalı, Kuranı Kerim harfleri yazılmış olan kalemin tozları ve silgi parçacıkları dahi tazim ve hürmete halel gelmeyecek tarzda değerlendirilmelidir.
Kuranı kerime hürmet konusunda da kişi bu gayret ve ihtiyatla hareket etmeyi şiar edinmelidir.
Kuranı kerime tazim her şeyden evvel onun, Cebrail (a.s.) vasıtasıyla Peygamberimize gönderilmiş bir Kelamı ilahi olduğuna inanmaktır. Cihan bir araya gelse en küçükm süresinin benzerinin ortaya koyulamayacağı, hem lafzı hem de manasının mucize olduğunu tasdik etmektir.
Nazmını okumaya, manasını anlamaya çalışmak, anlamadığı cihetlerde kendi aklıyla hareket etmeyip manasını, Alalhü Teala ya havale etmek, haber verdiği tarihi olayları ibretle düşünmek, kıssalardan hisse almak, hükümlerini baş tacı yapıp tatbik etmeye çalışmak, okurken veya dinlerken son derece edep ve terbiyeli bulunmaktır.
Rabbimizin mukaddes kitabından hakkıyla istifade edebilmek, zatı uluıhiyyetine sığınmakla ondan gelecek yardıma bağlıdır. Bunun için Kuranı Azim tilavetine Euzü besmele ile başlanılır.
Mushafı şerif ele alınıp okunacağı zaman kişinin abdestli bulunması farzdır. Abdestsiz olan kimse mushafı şerifi kılıfsız olarak eline alamaz. Ayeti Kerime ile sabit olduğu onu ancak temiz olan eller tutabilir.
Kuranı Kerim okuyacağı zaman şu hususlara dikkat etmek adaplarındandır.
Misvak kullanmak, güzel elbise giymek, saçları taramak ve güzel koku sürünmek, abdestli veya teyemmümlü olarak kıbleye yönelmek, yastık ve sair şeylere yaslanmamak, sırtını dayamamak, bir edep ve sükunet hali ile başı eğik vaziyette, ya ayakta veya oturarakm okumak. Otururken bağdaş kurmadan mütevazı bir halde ve sanki hocasının huzurundaymış gibi oturmak.
Kuranı Kerim belden aşağı tutulmamalı, üzerine başka bir kitap veya eşya konulmamalıdır. Cildi, kapağı, sayfaları sağlam ve temiz tutulmalı, içine yazı yazılmamalıdır. Kuranın açıkta bulunduğu odada yatılmamalı, Kuranı Kerime karşı ayak uzatılmamalıdır. Kütüphanenin en yüksek rafına konulmalı, yapraklarına ve kabına son derece itina göstermelidir.
Kuranı Kerim, temiz yerlerde, avret mahalleri örtülü ve Kuranı dinleyecek vaziyette bulunan kimselerin yanlarında sçıkçs okunabilir. Habis olan yerlerde, avret mahalleri açık veya başka bir işle meşgul olan kimselerin yanında cehren yani açıktan okunması mekruh olur.
Hattat olan zat, yazacağı bir mushafı şerifin evrakını yüksekçe tutup pek ince olmayan bir kalemle ve pak bir mürekkep ile beyaz kağıt üzerine yazmalı, satırlarını seyrekçe bırakmalıdır. Mushaf nüshalarını pek küçük kıtada ince kalemlerle yazmak tenzihen mekruhtur. Bu mübarek nüshaların altın veya gümüş ile süslenmesi, tazim için olduğundan dolayı caiz görülmüştür.
Mushafı şerifin, Haceri Esvedin, Kabei Muazzama eşiğinin, hürmeten öpülmesi caizdir. Buna diyanet öpmesi denir. Nitekim mübarek bir zatın elini öpmeye de tahiyye öpmesi denir.
Mushafı Şerif, sair dini kitaplar ve üzerinde Ayeti Kerime yazılı bir kağıt ile bir zaruret olmadıkça helaya girilmesi hürmete münafidir. Bunları helaya girmeden önce çıkarmalı, temiz bir yere çıkarmalı, Kuranı Kerim harfleri yazılmış olan kalemin tozları ve silgi parçacıkları dahi tazim ve hürmete halel gelmeyecek tarzda değerlendirilmelidir.