Uzman SühaN
Administrator
Kredi çekmek harammı ?
Hayat şartları çok zor.Ekmek aslanın midesinde olsa da helal lokmanın peşindeyiz çoğumuz.Şartların zorluğu ,ihtiyaçların giderilmesi için çoğumuz kredi çekmeye yöneliriz.Kimi ev almak için,kimi araba,kimi borcunu ödemek için ,eşin dostun kapısını çalmaktansa bankaya koşarız.Bankaların etkileyici reklamları da ihtiyaç halin de cazip gelebiliyor.Cazip geliyor gelmesine de bu işin dini boyutu nedir ? Kredi çekmek cazimi ? Konumuzu detayları ile anlatıcaz öncesi Banka kredisi ile ev ve araba almak caiz midir adlı konumuzu incelemenizi öneriyoruz.
Nakite sıkışan ,paraya ihtiyacı olanlar, minetsiz diyerek bankaya koşuyor ve kredi çekiyor.Kredi fazili borç demek .Dinimiz islam da faizi yasaklamıştır,haram kılmıştır.Bu yüzden kredi çekmek caiz değil.Zaruret haramları mubah kılar diye krediye yönelmek doğru değildir. Faize bulaşmadan bir yol varsa o yol bulunmalıdır.Faizin işlemediği bir yol..Minnet çekmek haram işlemekten daha iyidir.Kredi, faizin en pratik şeklidir. Faizin her türlüsüne Allah haram kıldığı için caizdir diyemeyiz.Bu konu hakkında farklı görüşler sunulsada aklın yolu birdir.Rabbin haram kıldığını helal sayamayız .Kredi çekipte yaptığı işten hayır gören olmuşmudur acaba ? Ya maldan,ya candan çıkıyor huzurlar kaçıyor.Ödeyemediği kredi borçları yüzünden intihar edenler,yuvası dağılanlar, borç batağına girenler..Kredi çekmeden iyi düşünün caiz dir diyen görüşler olsa da harama kılıf uydurmayın..Şimdi islamın bu konuya bakış açısını hocalar dan derleyip sizlerle paylaşıyoruz.
Soru: Bankalardan faizle kredi almak hangi mecburi durumlarda helal olabilir?
Faiz de İslam dininin en ağır yasaklarından biridir. Çok zor şartlar altında kalan bir Müslüman, nasıl ölmemek için domuz eti yiyebilirse faizden de ancak bu kadar kötü bir şart altında yararlanabilir.
Başa gelen ilk maddi sıkıntıda hemen krediye, faize yönelmek doğru bir davranış olamaz. “Haramları mubah kılan zaruret”, herkesin istediği şekilde yorumlayabileceği esnek bir kavram değildir.
“Çok zor durumdayım, kredi alamaz mıyım?” sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Unutulmamalıdır ki maddi açıdan rahat durumda olanlar zaten faizli borç alarak kendilerini sebepsiz yere sıkıntılara sokmazlar! Asıl zor duruma düşüldüğü anda faizden uzak durmak gerekir. İmtihan tam da burada devreye girmektedir. Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“Sizi biraz korku, biraz açlık; mallardan, canlardan ve ürünlerden eksiltme ile yıpratıcı bir imtihandan geçireceğiz; bundan kaçış olmaz. Sen sabır gösterenlere müjde ver. Onlar, başlarına bir sıkıntı gelince şöyle derler: “Biz, Allah’a aidiz. Zaten, ona döneceğiz”. Rablerinin her türlü desteği ve iyiliği onlaradır. Yola gelenler de işte onlardır.” (Bakara 2/155-157)
Başka bir ayette ise şöyle buyurulur:
“Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin. Çünkü Allah muhakkak sabredenlerle beraberdir.” (Bakara, 2/153)
Bu yüzden Müslüman her türlü sıkıntıya rağmen sabretmeli, daha çok çalışmalı ve asla harama tevessül etmemelidir.
İş kurmak için banka kredisi çekmek caiz midir?
Cevap
Faizli kredi çekilmesi caiz olmadığından, kredi çekmeniz uygun değildir.
Düşük de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir. Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu meçhul olup her an değişmesi mümkün olduğuna göre hüküm değişmez. Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf’a göre durum değişir.
Mesela, bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle bir buçuk milyona verirse, faizli olduğundan haramdır. Yalnız bir sene sonra daha önce verilen bir milyon para enflasyon sebebiyle ödeme anında bir buçuk milyona tekabül ederse onu, yani başlangıçta verdiği bir milyon mukabilinde bir buçuk milyon alması caizdir. Çünkü bu para altın ve gümüş olmadığı ve değeri itibari olduğu için kendisine itibar edilen değere göre muamele görür. (Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar-I, s.320-321)
Fıkıhçılar, enflasyon altındaki farkın caiz olduğunu söylüyorlar. Örneğin on altın yüz milyon lira karşılığı iken, bir arkadaşınıza yüz milyon lira borç verdiniz. Bir sene sonra yüz milyon liranız geri geldi, ancak değer kaybından dolayı yüz milyonunuz sadece sekiz altın alabiliyor. Siz iki altın farkını alsanız faiz olur mu? Sorusuna İmamı Azam “bilmiyorum” demiş. Bazı fıkıhçılar ise caizdir demiş. Çünkü zarara uğramak söz konusudur.
Şimdiki (günümüzdeki) uygulamalarda özellikle iki problem göze çarpıyor:
a. Enflasyon miktarının belirlenmesi için yapılan hesaplamalar ne derece güvenilir? Var sayalım ki enflasyon hesabı doğru yapıldı. Problem yok.
b. Şimdi bankayla anlaştık. Şu kadar paraya karşılık şu kadar faiz verilecek. İmzaladık. Öncelikle böyle bir anlaşmanın hiçbir sorumluluğunun olmadığını söyleyemeyiz. Çünkü bizzat faiz anlaşması yapılmaktadır.
Diğer taraftan bu günkü enflasyon rakamları; örneğin % 50 olsun. Biz de bu rakamın altında taşıt ve konut kredisi veya para yatırıp faiz anlaşması yapmış olalım. Diyelim ki kredilerimizi ödedik veya paralarımızı aldık. Bizi ilgilendiren önceki enflasyon rakamları değildir. Daha sonraki, parayı ödediğimiz veya aldığımız zamanki enflasyon rakamıdır. Baktık ki enflasyon bizim anlaştığımız rakamın üstün de çıktı. Bu durumda faiz anlaşması haram olmakla beraber, alınan paraya haram denilmesi zor görünüyor. Ancak enflasyon miktarı anlaşmamızın altında kalırsa, bunun hesabını kim verecek?.. Allah’a “hesap edemedik, tahminimiz yanlış çıktı, piyasalar karıştı” diye bir bahanemiz ne derece makul ve makbul olur.
Neticede zararsız yolları, zararlı yollara tercih etmemiz daha isabetli ve hesabının da daha kolay olduğu kanaatindeyiz. Bu durumda size, faizli bankalara alternatif olarak özel finans kurumlarını tavsiye ediyoruz.
Nakite sıkışan ,paraya ihtiyacı olanlar, minetsiz diyerek bankaya koşuyor ve kredi çekiyor.Kredi fazili borç demek .Dinimiz islam da faizi yasaklamıştır,haram kılmıştır.Bu yüzden kredi çekmek caiz değil.Zaruret haramları mubah kılar diye krediye yönelmek doğru değildir. Faize bulaşmadan bir yol varsa o yol bulunmalıdır.Faizin işlemediği bir yol..Minnet çekmek haram işlemekten daha iyidir.Kredi, faizin en pratik şeklidir. Faizin her türlüsüne Allah haram kıldığı için caizdir diyemeyiz.Bu konu hakkında farklı görüşler sunulsada aklın yolu birdir.Rabbin haram kıldığını helal sayamayız .Kredi çekipte yaptığı işten hayır gören olmuşmudur acaba ? Ya maldan,ya candan çıkıyor huzurlar kaçıyor.Ödeyemediği kredi borçları yüzünden intihar edenler,yuvası dağılanlar, borç batağına girenler..Kredi çekmeden iyi düşünün caiz dir diyen görüşler olsa da harama kılıf uydurmayın..Şimdi islamın bu konuya bakış açısını hocalar dan derleyip sizlerle paylaşıyoruz.
Soru: Bankalardan faizle kredi almak hangi mecburi durumlarda helal olabilir?
Faiz de İslam dininin en ağır yasaklarından biridir. Çok zor şartlar altında kalan bir Müslüman, nasıl ölmemek için domuz eti yiyebilirse faizden de ancak bu kadar kötü bir şart altında yararlanabilir.
Başa gelen ilk maddi sıkıntıda hemen krediye, faize yönelmek doğru bir davranış olamaz. “Haramları mubah kılan zaruret”, herkesin istediği şekilde yorumlayabileceği esnek bir kavram değildir.
“Çok zor durumdayım, kredi alamaz mıyım?” sorusuyla sıkça karşılaşıyoruz. Unutulmamalıdır ki maddi açıdan rahat durumda olanlar zaten faizli borç alarak kendilerini sebepsiz yere sıkıntılara sokmazlar! Asıl zor duruma düşüldüğü anda faizden uzak durmak gerekir. İmtihan tam da burada devreye girmektedir. Allah Teâlâ şöyle buyurmuştur:
“Sizi biraz korku, biraz açlık; mallardan, canlardan ve ürünlerden eksiltme ile yıpratıcı bir imtihandan geçireceğiz; bundan kaçış olmaz. Sen sabır gösterenlere müjde ver. Onlar, başlarına bir sıkıntı gelince şöyle derler: “Biz, Allah’a aidiz. Zaten, ona döneceğiz”. Rablerinin her türlü desteği ve iyiliği onlaradır. Yola gelenler de işte onlardır.” (Bakara 2/155-157)
Başka bir ayette ise şöyle buyurulur:
“Ey iman edenler! Sabır ve namaz ile Allah’tan yardım isteyin. Çünkü Allah muhakkak sabredenlerle beraberdir.” (Bakara, 2/153)
Bu yüzden Müslüman her türlü sıkıntıya rağmen sabretmeli, daha çok çalışmalı ve asla harama tevessül etmemelidir.
İş kurmak için banka kredisi çekmek caiz midir?
Cevap
Faizli kredi çekilmesi caiz olmadığından, kredi çekmeniz uygun değildir.
Düşük de olsa faizli bir muameleye girmek caiz değildir. Şimdilik muamele faiz sayıldığına ve istikbaldeki durumu meçhul olup her an değişmesi mümkün olduğuna göre hüküm değişmez. Yalnız borcu kapatmak hususunda Ebu Yusuf’a göre durum değişir.
Mesela, bir kimse bir milyon liralık parayı bir seneliğine faizle bir buçuk milyona verirse, faizli olduğundan haramdır. Yalnız bir sene sonra daha önce verilen bir milyon para enflasyon sebebiyle ödeme anında bir buçuk milyona tekabül ederse onu, yani başlangıçta verdiği bir milyon mukabilinde bir buçuk milyon alması caizdir. Çünkü bu para altın ve gümüş olmadığı ve değeri itibari olduğu için kendisine itibar edilen değere göre muamele görür. (Halil GÜNENÇ, Günümüz Meselelerine Fetvalar-I, s.320-321)
Fıkıhçılar, enflasyon altındaki farkın caiz olduğunu söylüyorlar. Örneğin on altın yüz milyon lira karşılığı iken, bir arkadaşınıza yüz milyon lira borç verdiniz. Bir sene sonra yüz milyon liranız geri geldi, ancak değer kaybından dolayı yüz milyonunuz sadece sekiz altın alabiliyor. Siz iki altın farkını alsanız faiz olur mu? Sorusuna İmamı Azam “bilmiyorum” demiş. Bazı fıkıhçılar ise caizdir demiş. Çünkü zarara uğramak söz konusudur.
Şimdiki (günümüzdeki) uygulamalarda özellikle iki problem göze çarpıyor:
a. Enflasyon miktarının belirlenmesi için yapılan hesaplamalar ne derece güvenilir? Var sayalım ki enflasyon hesabı doğru yapıldı. Problem yok.
b. Şimdi bankayla anlaştık. Şu kadar paraya karşılık şu kadar faiz verilecek. İmzaladık. Öncelikle böyle bir anlaşmanın hiçbir sorumluluğunun olmadığını söyleyemeyiz. Çünkü bizzat faiz anlaşması yapılmaktadır.
Diğer taraftan bu günkü enflasyon rakamları; örneğin % 50 olsun. Biz de bu rakamın altında taşıt ve konut kredisi veya para yatırıp faiz anlaşması yapmış olalım. Diyelim ki kredilerimizi ödedik veya paralarımızı aldık. Bizi ilgilendiren önceki enflasyon rakamları değildir. Daha sonraki, parayı ödediğimiz veya aldığımız zamanki enflasyon rakamıdır. Baktık ki enflasyon bizim anlaştığımız rakamın üstün de çıktı. Bu durumda faiz anlaşması haram olmakla beraber, alınan paraya haram denilmesi zor görünüyor. Ancak enflasyon miktarı anlaşmamızın altında kalırsa, bunun hesabını kim verecek?.. Allah’a “hesap edemedik, tahminimiz yanlış çıktı, piyasalar karıştı” diye bir bahanemiz ne derece makul ve makbul olur.
Neticede zararsız yolları, zararlı yollara tercih etmemiz daha isabetli ve hesabının da daha kolay olduğu kanaatindeyiz. Bu durumda size, faizli bankalara alternatif olarak özel finans kurumlarını tavsiye ediyoruz.