*MeleK*
♥Ben Aşık Olduğum Adamın Aşık Olduğu Kadınım♥
Kademeli Makaranın ( çıkrık ) Tanıtılması
çıkrık soruları çıkrıkla ilgili sorular çıkrık çeşitleri ile ilgili sorular makaralar ile
DENEYİN AMACI: Çıkrığı tanımak, çıkrıkta yükle kuvvet arasındaki bağıntıyı belirlemek,
Çıkrığın çalışma prensibini kavramak.
TEORİK BİLGİ:
Aynı eksenli ve yarıçapları farklı iki silindirden meydana gelen düzeneklere “ çıkrık “ denir.
Çıkrıkta da palangalarda olduğu gibi kuvvetten kazanç kadar yoldan kayıp vardır. Yani işçe bir kazanç yoktur.
F:Kuvvet
G:Yük
R:Kuvvet kolu
r:Yük kolu
Kuvvet x kuvvet kolu = Yük x yük kolu
F x R = G x r
G
HAZIRLIK SORULARI:
1-Bir kuyudan su dolu kovayı çıkrıkla çektiniz mi?
2-Çıkrıkta kuvvet uygulanan silindirin yarıçapı artarsa kuvvetten kazancımız artar mı?
1.statif çubuk
4.küçük bunzen kıskacı
7.metre
10.ikili bağlama parçası
2.uçlu bağlama parçası
5.dinamometre
8.yarıklı ağırlık takımı
3.kademeli makara (çıkrık)
6.masa kıskacı
9.iplik
DENEYİN YAPILIŞI:
1-Dinamometreyi kullanacağınız konumda sıfır ayarını yapınız.
2-Uçlu bağlama parçası yardımıyla kademeli makarayı şekildeki gibi Statif çubuğa tutturunuz.
3-Uygun uzunlukta iplerle yarıklı ağırlıkları küçük kademeye, dinamometreyi büyük kademeye asınız.
4-Küçük Bunzen kıskacı ile metreyi şekildeki gibi Statif çubuğa tutturunuz. Metreyle kuvvet ve yük yolunu ölçünüz.
5-Yük miktarını her seferinde değiştirip kuvveti belirleyiniz. Bulduğunuz sonuçları karşılaştırınız.
DENEY DÜZENEĞİ:
DENEYİN SONUCU:
Deney sonucunda bulduğunuz sonuçlar ; “Kuvvet x kuvvet kolu = Yük x yük kolu “ bağıntısını sağlamaktadır. O halde kuvvet uygulanan silindirin çapı ne kadar büyükse kuvvet kazancı o kadar büyük olur. Yani “R / r oranı” büyükse, kuvvet kazancı da o kadar büyük olur.
Kuvvetin aldığı yol, yükün aldığı yolun ( R/r) oranı ile çarpımı kadardır.
Çıkrığın çalışma prensibini kavramak.
TEORİK BİLGİ:
Aynı eksenli ve yarıçapları farklı iki silindirden meydana gelen düzeneklere “ çıkrık “ denir.
Çıkrıkta da palangalarda olduğu gibi kuvvetten kazanç kadar yoldan kayıp vardır. Yani işçe bir kazanç yoktur.
F:Kuvvet
G:Yük
R:Kuvvet kolu
r:Yük kolu
Kuvvet x kuvvet kolu = Yük x yük kolu
F x R = G x r
HAZIRLIK SORULARI:
1-Bir kuyudan su dolu kovayı çıkrıkla çektiniz mi?
2-Çıkrıkta kuvvet uygulanan silindirin yarıçapı artarsa kuvvetten kazancımız artar mı?
1.statif çubuk
4.küçük bunzen kıskacı
7.metre
10.ikili bağlama parçası
2.uçlu bağlama parçası
5.dinamometre
8.yarıklı ağırlık takımı
3.kademeli makara (çıkrık)
6.masa kıskacı
9.iplik
DENEYİN YAPILIŞI:
1-Dinamometreyi kullanacağınız konumda sıfır ayarını yapınız.
2-Uçlu bağlama parçası yardımıyla kademeli makarayı şekildeki gibi Statif çubuğa tutturunuz.
3-Uygun uzunlukta iplerle yarıklı ağırlıkları küçük kademeye, dinamometreyi büyük kademeye asınız.
4-Küçük Bunzen kıskacı ile metreyi şekildeki gibi Statif çubuğa tutturunuz. Metreyle kuvvet ve yük yolunu ölçünüz.
5-Yük miktarını her seferinde değiştirip kuvveti belirleyiniz. Bulduğunuz sonuçları karşılaştırınız.
DENEY DÜZENEĞİ:
DENEYİN SONUCU:
Deney sonucunda bulduğunuz sonuçlar ; “Kuvvet x kuvvet kolu = Yük x yük kolu “ bağıntısını sağlamaktadır. O halde kuvvet uygulanan silindirin çapı ne kadar büyükse kuvvet kazancı o kadar büyük olur. Yani “R / r oranı” büyükse, kuvvet kazancı da o kadar büyük olur.
Kuvvetin aldığı yol, yükün aldığı yolun ( R/r) oranı ile çarpımı kadardır.