İ
İslami Yazar
Forum Okuru
İslamda temizliğin önemi
Vücudun ve ruhun maddi ve manevi kirlerden arınmasını ve yaratılıştaki paklığın korunmasını ifade eden temizlik, Yüce Yaratıcı'nın koyduğu kanunların, düzenin ve fıtrî prensiplerin başında geliyor. Temizlik İslam dininde daha çok taharet kelimesi ile ifade edilir. Taharet" sözlükte kötülükleri terk etme ve onlardan uzak durmadır. Dini terminolojide ise namaza engel olan hades ve necasetden arınma, günah ve haramlardan uzak olma, ahlaki temizlik ve iffet demektir.
İslam insanı Allah'ın bin bir isminin tecelli ettiği ayna, O'nun yeryüzündeki halifesi, mahlûkatın en şereflisi olarak tarif ediyor. İnsanlığın henüz temizliğin tam olarak ne olduğunu bilmediği bir dönemde İslam dininin maddi ve manevi temizlik üzerinde kurulan inanç sistemi, insanlığın asırlardır nail olamadığı temizlik ufuklarını aydınlatmış ve buna da devam ediyor. Bu bakımdan İslam dininin temizliğe verdiği önemi, hiçbir din ve kültürde rastlamak mümkün değildir. İnancımızda temizlik dinin temeli, imanın yarısı kabul edilir.
İslam alimleri insanın iç ve dış dünyasını dikkate alarak temizliği 4 dereceye bölmüştür:
Birinci derece: Abdest, gusül, giyim ve namaz kılınacak yerin temizliği yanı sıra, vücutta tırnak ve vücut kılları gibi artıkların giderilmesini içeren dış necaset ve kirden temizlenmesidir.
İkinci derece: Vücut üyelerinin yalan, gıybet, haram yemek, emanete ihanet, zina ve benzeri günahlardan temizlenmesidir. Bu her müminin önem vermesi gereken manevi temizlemedir.
Üçüncü derece: Kalbin kıskançlık, riya, kibir, öfke, düşmanlık ve benzeri hastalıkların giderilmesini içeren nefsin temizlenmesidir. Bu çirkin hasletler temizlenince onun yerini tevazu, kanaat, tevbe, sabır, korku, umut ve buna benzer güzellikler tutar.
Dördüncü derece: Kalbin Allah'tan gayri her şeyden temizlenmesini içermesidir. Böyle bir maddi ve manevi temizlik ile Allah'ın huzuruna çıkan mü'minin namazı onun mîrâcıdır ve bu miraç onu her türlü günahtan, haram ve mekruh şeylerden uzaklaştırır, insanın çevresinde manevi bir zırh oluşturur ve imanını zararlardan korur.
Temizliğin türleri
Temizlik maddi temizlik, hükmi kirlilikten temizlik ve manevi temizlik olarak üç bölümde sınıflandırılırlar.
Maddi temizlik: Vücut, giyim, gıda ve çevre temizliğini içeren gözle görünen pislik ve kötülüklerden temizlemedir. Bu necasetten taharet olarak adlandırılır.
Manevi temizlik: Müslümanın niyetinin, kalbinin, düşüncesinin, aklının, dilinin, ilişkilerinin, kazancının, ailesi ve en önemlisi de inancının temizliğini içeren temizliktir. Günahlar kalbe bulaşan manevi kirlerdir ve temizlenmelidir. Riya, yalan, gıybet gibi nice atık var ki, bunlar müslümanın ahlakını ve niyetini kirletirler. Bunlardan ihlâs ve güzel ahlakla arınmak gerekir.
Hükmü kirlilikten temizlik: adetsizlikten halinden arınmaktır. Gusül, abdest ve bu ikisi mümkün olmazsa teyemmüm hadesten arınma yollarıdır.
Temizliğin Önemi
Allah temizlenenleri (kendilerini bedenen temizleyenleri, manevi kusurlardan, çirkinliklerden korumaya çalışanları) sever!
( Tevbe, 9/108)
Temizlik imanın yarısıdır.
Muhammed Mustafa (sallallahu aleyhi ve sellem)
İslam insanı Allah'ın bin bir isminin tecelli ettiği ayna, O'nun yeryüzündeki halifesi, mahlûkatın en şereflisi olarak tarif ediyor. İnsanlığın henüz temizliğin tam olarak ne olduğunu bilmediği bir dönemde İslam dininin maddi ve manevi temizlik üzerinde kurulan inanç sistemi, insanlığın asırlardır nail olamadığı temizlik ufuklarını aydınlatmış ve buna da devam ediyor. Bu bakımdan İslam dininin temizliğe verdiği önemi, hiçbir din ve kültürde rastlamak mümkün değildir. İnancımızda temizlik dinin temeli, imanın yarısı kabul edilir.
İslam alimleri insanın iç ve dış dünyasını dikkate alarak temizliği 4 dereceye bölmüştür:
Birinci derece: Abdest, gusül, giyim ve namaz kılınacak yerin temizliği yanı sıra, vücutta tırnak ve vücut kılları gibi artıkların giderilmesini içeren dış necaset ve kirden temizlenmesidir.
İkinci derece: Vücut üyelerinin yalan, gıybet, haram yemek, emanete ihanet, zina ve benzeri günahlardan temizlenmesidir. Bu her müminin önem vermesi gereken manevi temizlemedir.
Üçüncü derece: Kalbin kıskançlık, riya, kibir, öfke, düşmanlık ve benzeri hastalıkların giderilmesini içeren nefsin temizlenmesidir. Bu çirkin hasletler temizlenince onun yerini tevazu, kanaat, tevbe, sabır, korku, umut ve buna benzer güzellikler tutar.
Dördüncü derece: Kalbin Allah'tan gayri her şeyden temizlenmesini içermesidir. Böyle bir maddi ve manevi temizlik ile Allah'ın huzuruna çıkan mü'minin namazı onun mîrâcıdır ve bu miraç onu her türlü günahtan, haram ve mekruh şeylerden uzaklaştırır, insanın çevresinde manevi bir zırh oluşturur ve imanını zararlardan korur.
Temizliğin türleri
Temizlik maddi temizlik, hükmi kirlilikten temizlik ve manevi temizlik olarak üç bölümde sınıflandırılırlar.
Maddi temizlik: Vücut, giyim, gıda ve çevre temizliğini içeren gözle görünen pislik ve kötülüklerden temizlemedir. Bu necasetten taharet olarak adlandırılır.
Manevi temizlik: Müslümanın niyetinin, kalbinin, düşüncesinin, aklının, dilinin, ilişkilerinin, kazancının, ailesi ve en önemlisi de inancının temizliğini içeren temizliktir. Günahlar kalbe bulaşan manevi kirlerdir ve temizlenmelidir. Riya, yalan, gıybet gibi nice atık var ki, bunlar müslümanın ahlakını ve niyetini kirletirler. Bunlardan ihlâs ve güzel ahlakla arınmak gerekir.
Hükmü kirlilikten temizlik: adetsizlikten halinden arınmaktır. Gusül, abdest ve bu ikisi mümkün olmazsa teyemmüm hadesten arınma yollarıdır.
Temizliğin Önemi
Allah temizlenenleri (kendilerini bedenen temizleyenleri, manevi kusurlardan, çirkinliklerden korumaya çalışanları) sever!
( Tevbe, 9/108)
Temizlik imanın yarısıdır.
Muhammed Mustafa (sallallahu aleyhi ve sellem)