İmsak vakti ne demektir?

  • Konbuyu başlatan Konbuyu başlatan İslami Yazar
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi
İ

İslami Yazar

Forum Okuru
İmsak vakti ne demektir?
İmsak kelimesinin sözlük anlamı, bir şeyi tutmak, sarılmak, engel olmak, bir şeyden vazgeçmek, kaçmak, çekilmek demektir. Dini terim olarak tan yeri ağarmaya başlamasından (imsak vaktinden), iftar (akşam namazı) vaktine kadar ibadet niyetiyle yeme, içme, cinsel ilişki ve diğer orucu bozan şeylerden uzak durmak demektir. İmsakin zıddı iftar. İslam'ın esaslarından biri olan orucun tek rüknü İmsak.






Oruç ilk defa farz buyrulduğunda sahabeler iftar yaptıktan sonra yatsı namazını kılana veya kılmadan yatana kadar yiyip içebilir ve eşleri ile cinsel münasebette olabiliyorlardı. Yatsı namazını kıldıktan veya yattıktan sonra ertesi gün iftara kadar yemek, içmek ve cinsi münasebette olmak haram idi. Dayanamayıp sahabeler den bazıları eşleri ile yakınlık etmişti.

Bir başka sahabi de iftarı beklerken yorgunluktan uyuyup kalmıştı. Ertesi gün aç ve susuz olduğu için tarlada kalbi durmuştu. Bu olaydan sonra Allah Teâlâ rahmetinin dolayı Bakara 187. ayetini indirdi. Artık insanlar sabah vaktine kadar yiyip içebilir ve cinsel ilişkide olabilirlerdi.


Oruç tutacak olanlar bir ayağına siyah, diğerine de beyaz iplik bağlardı. Sahurda bunları açıkça görünceye gibi yemeye ve içmeye devam ederlerdi. Allah Resûlü (sas) de siyah örneği ile gece ile gündüzün kast edildiğini bildirmişti. Ediy bin hatimeden (ra) şöyle bir rivayet nakledilmiştir: Bakara Suresi 187. ayet indiğinde beyaz ve siyah iki adet sapı alıp bunları yastığımın altına koydum. Sahurda bunlara bakıyor, birbirinden ayırt edilip, tan yeri ağardığında yemek içmeyi terk ediyordum.

İmsak oruç yasaklarının başlama vakti, fecr-sadık - yani tan yerinin ağarması. Bununla yatsı namazının vakti çıkmış, sabah namazının vakti girmiş olur. Bu vakit aynı zamanda sahurun sona erip, orucun başladığı vakittir. İftar vakti ise, oruç yasaklarının sona erdiği, güneşin batma vaktidir. İftar vaktinin girmesi ile birlikte akşam namazının da vakti girmiş olur. Gündüz ve gecenin tam müşahede edildiği yerlerde, imsak ve iftar vakitleri, buralara en yakın normal bölgelere göre tayin edilir.


Fıkıh âlimlerinin ekserine göre, imsak ikinci fecrin doğmasıyla başlar ve güneş batıncaya kadar devam eder. Bunlardan fecrin ilk doğuş anını başlangıç noktası kabul edenler rezervi, aydınlığın biraz yayılıp açık hissedilmesini benimseyenler de kolaylığı esas almışlardır.


Günümüzde İslam âleminde çeşitli takvimler var. Peki, bunların hangisi doğrudur?


Her biri düzdür. Takvimlerdeki farklılık içtihat farklılığından kaynaklanıyor. Allah Resûlü (sas) hadislerinde ümmetin âlimlerini içtihat etmeye teşvik etmiştir. İçtihat edip doğru sonuç elde edene iki, yanılan bir sevap vardır. Tan yerinin ağarmaya başladığı anı imsakin başlangıç zamanı olarak kabul edenler temkin ve ihtiyat olarak sahuru erken bitirir, diğerleri ise disiplin esas alırlar. Arada yaklaşık 15-20 dakika fark olur.


Sabah namazı ne zaman kılınmalıdır?


Sabah namazını imsak vaktinin başlamasından 15-20 dakika sonra kılmak İslam âleminde adet haline gelmiştir. Onun için imsak vakti girince namaz kılınmamalı, 15-20 dakika bekledikten sonra kılınmalıdır. Sonuç olarak diyebiliriz ki Sabah namazını da imsakten en az 20 dakika sonra kılmak gerekir. Allah tutuğumuz oruçları kabul etsin! Selam ve dua ile.
 
Maalesef günümüz de bu konuda çoğun insanımız büyük bir yanlışa düşmektedirler. İmamın ezan okumasını bekleyip ezana kadar sahuru yemeyi devam ettirmektedirler. bu ise çok büyük bir hatadır. eskiden İmamlarımız önce sela okuyarak ne kadar vakit kaldığını bildirir ve bir müddet bekledikten sonra ezanı okurdu ve insanlarımız da buna göre amel ederdi. ancak bu devirde okunan ezanla bir kısım müslümanlar Yemeyi keserken diğer kısım müslümanlar ise ezan okundu diyerek namaza duruyor. aynı muhitte yaşayan iki kişiden birisi yemek yerken birisi sabah namazına başlamış oluyor ki bu ise ayrı garabettir. onun için imsak vaktini mutlaka gözetmeli ve ezan vaktinden en az 20 dakika önce yeme içmeyi kesmelidir. ezana kadar ise kuran okumayı biliyorsak kuran okumalı veya teheccüt kılarak değerlendirmeliyiz.