Ayşegül AYRANCI
Daimi Üye
Haydi çocuklar kareyi öğrenelim?
Anasınıfı etkinlikleri deyip geçmemek lazım. Her şeyi öğretiyoruz biliyorsunuz. Bu haftaki etkinliklerim arasında yer alan kare etkinliğiyle ilgili biraz bilgi vermek istiyorum sizlere. Konumuz kare ise sınıfın farklı köşelerine asacağımız kare şekilleri ile sıkı bir giriş gerçekleştirebiliriz. Farklı renklerde yapacağımız kareleri sınıfta saklayabilir ya da tahta, pano gibi görülebilir yerlere koyarak çocuklara bu şeklin ne olduğunu sorabiliriz. Yüzü olmayan kare figürlerini çocuklara dağıtarak onların bu kareleri eğlenceli kılacak bir yüz çizmelerini isteyebiliriz. Ya da onlara anlatacağımız bir hikaye ile karenin mutlu mu, üzgün mü, kızgın mı yoksa şaşkın mı olacağı hususunda karara varabiliriz. Kare ile hazırlayacağımız özgün bir hikayeyi çomak kuklamız ile anlatarak da çok da güzel ilerleme kaydedebiliriz.
Hikaye etkinliği:
Bir varmış bir yokmuş . Üçgen ve kare yolda karşılaşırlar ve selamlaşırlar daha sonra üçgen kareye kendini tanıtır.
-Biliyor musun benim üç kenarım var , bu yüzden bana üçgen diyorlar istersen sayalım biiiiir , ikiiiii , üçççç .
Sonra kare üçgene kendisini tanıtır:
-Benim adım da kare dört kenarım var. Hadi sayalımm biir , iki , üçç , dört . Üçgen ve kare çok iyi arkadaş olurlar. Beraber parka gitmeye karar verirler. Parka giderken yolda dikdörtgen ile karşılaşırlar .
Kare: “Aaaaaaaaa bana ne kadarda benziyor” der.
Üçgen:
-“Hayııııııııııııııııııııııııır senin tÜm kenarların eşit , dikdörtgenin ise iki kenarı kısa iki kenarı uzun”der. Dikdörtgeni de yanlarına alıp park yoluna tekrar koyulurlar. Bu seferde yolda daire ile karşılaşırlar.
Üçgen:
“Aaaaaaa hiçbirimize benzemiyor “der.
Daire:
“Evet ben hiçbirinize benzemiyorum “ der. Daha sonra dört kahramanımız çok iyi arkadaş olup hep beraber parka giderler.
Hikaye etkinliğinde tabii ki konuşturduğumuz tüm şekillerin çomak kuklasını kullanarak anlatmak gerekmektedir. Çocuklara kareyi daha iyi kavratabilmek amacıyla kenarlarını sayma ve eşit şekilde çizme alışkanlığı kazandırmak adına çalışmalar yaptırmak da fayda vardır. Ayrıca okuma yazma çalışma yaprağı olarak da kare, dikdörtgen, daire ve üçgenin yer aldığı etkinlik yapraklarında eşleştirme tarzı çalışmalar yaptırılabilir. Çocukları tek tek çıkartıp karenin dört kenarı vardır. Hepsi eşittir cümlesini kurdurmak da hafızalarına bu şekil özelliklerinin kalması bakımından faydalı olabilecektir.
Etkinlik bitiminde çocuklarla dramaya geçiş yapılarak haydi kare olalım ya da kareleri yerden toplayalım tarzı oyunlar oynatabilirsiniz. Sınıfınızda küçük boyutlarda ahşap bloklar varsa müzik başlatıp sınıfı 2’ye ayırabilirsiniz. Müzik durana kadar hangi grup en çok bloğu toplarsa o kazanır diyerekten kare şekillerini doğru bulup bulamadıklarının kontrolünü sağlayabilirsiniz.
Hikaye etkinliği:
Bir varmış bir yokmuş . Üçgen ve kare yolda karşılaşırlar ve selamlaşırlar daha sonra üçgen kareye kendini tanıtır.
-Biliyor musun benim üç kenarım var , bu yüzden bana üçgen diyorlar istersen sayalım biiiiir , ikiiiii , üçççç .
Sonra kare üçgene kendisini tanıtır:
-Benim adım da kare dört kenarım var. Hadi sayalımm biir , iki , üçç , dört . Üçgen ve kare çok iyi arkadaş olurlar. Beraber parka gitmeye karar verirler. Parka giderken yolda dikdörtgen ile karşılaşırlar .
Kare: “Aaaaaaaaa bana ne kadarda benziyor” der.
Üçgen:
-“Hayııııııııııııııııııııııııır senin tÜm kenarların eşit , dikdörtgenin ise iki kenarı kısa iki kenarı uzun”der. Dikdörtgeni de yanlarına alıp park yoluna tekrar koyulurlar. Bu seferde yolda daire ile karşılaşırlar.
Üçgen:
“Aaaaaaa hiçbirimize benzemiyor “der.
Daire:
“Evet ben hiçbirinize benzemiyorum “ der. Daha sonra dört kahramanımız çok iyi arkadaş olup hep beraber parka giderler.
Hikaye etkinliğinde tabii ki konuşturduğumuz tüm şekillerin çomak kuklasını kullanarak anlatmak gerekmektedir. Çocuklara kareyi daha iyi kavratabilmek amacıyla kenarlarını sayma ve eşit şekilde çizme alışkanlığı kazandırmak adına çalışmalar yaptırmak da fayda vardır. Ayrıca okuma yazma çalışma yaprağı olarak da kare, dikdörtgen, daire ve üçgenin yer aldığı etkinlik yapraklarında eşleştirme tarzı çalışmalar yaptırılabilir. Çocukları tek tek çıkartıp karenin dört kenarı vardır. Hepsi eşittir cümlesini kurdurmak da hafızalarına bu şekil özelliklerinin kalması bakımından faydalı olabilecektir.
Etkinlik bitiminde çocuklarla dramaya geçiş yapılarak haydi kare olalım ya da kareleri yerden toplayalım tarzı oyunlar oynatabilirsiniz. Sınıfınızda küçük boyutlarda ahşap bloklar varsa müzik başlatıp sınıfı 2’ye ayırabilirsiniz. Müzik durana kadar hangi grup en çok bloğu toplarsa o kazanır diyerekten kare şekillerini doğru bulup bulamadıklarının kontrolünü sağlayabilirsiniz.