İ
İslami Yazar
Forum Okuru
Gıybet etmek günah mı?
Gıybet bir kişide bulunup, ancak o kişinin konuşulmasını istemediği hallerin veya sözlerinin, gıyabında yokluğunda başkaları tarafından anlatılmasıdır. Şayet anlatılan şeyler o kişide bulunmazsa bühtan yani iftira olur ki, daha büyük günah işlemektir. Gıybet lisanla olduğu gibi göz kırpmak el işareti yapmak, yazı yazmak, onun taklidini yapmak Ve tariz İle de olur.
Fakîh Ebu'l-Leys Hazretlerinin Telif ettiği Tenbihül Ğafilin de gıybet dört nevi olarak izah edilmiştir.
1-Küfür olan gıybet: Bir Müslümanı gıybet eden kişiye gıybet ettin deyince "Bu gıybet değildir, çünkü ben doğru söylüyorum" der. Bu durumda kati delillerle Haram olan bir şeyi helal kabul ettiğinden küfür olur.
2-Nifak olan gıybet: Buda gıybet edileni tanıyan bir kişinin yanında ismini söylemeden gıybet yapmaktır. Bu kişiye gıybet yaptığı halde, kendisini muttaki ve gıybet yapmamış gösteriyor. Bu itikada aykırı olmadıkça amelde nifaktır. Hükmü haram olmasıdır.
3-Günah olan gıybet: günah ve haram olduğuna inanarak muayyen bi kişiyi gıybet etmektir. Kişilerin tövbe etmesi lazımdır.
4-Mübah olan gıybet: Buda fasıklığını ilan eden, yani alenen günah işleyen kişiyi ve bidat ehlini (inancı bozuk kişi) gıybet etmektir. Eğer insanlar bunlardan sakınsınlar diye gıybet ederse; bundan dolayı sevap alır. Akrabalık kurmak isteyenlere bildiklerini söylemek lazımdır. Yolculuk, ortaklık, komşuluk, yanına emanet bırakmak Ve emsali hususlarda o kişi emin midir, değil midir diye istişare edilecek olursa bildiklerini söylemesi mübah olur.
Bir zalimin zulmünü hakime veya mani olacak kimseye şikayet edip anlatmak veya bu hususta müftüden fetva istemek için o zalimin yaptıklarını anlatmak da mübahtır.
Bir adamın lakabı kör, Topal, şaşı gibi şeyler olur da tarif için lakabını söylemesi mübah olur. Kasten bir kimseye hile be kötülük yapmak isteyenleri anlatıp o kişiyi haberdar etmek te gıybet sayılmaz, mübahtır.
Bunun gibi insanlara zulmü be zararı dokunacak bir kimseyi anlatıp haber vermekte mübahtır.
Şir'a isimli kitabın şerhinde; Gıybeti dinleyen reddetmediler gıybetin günahından kurtulamaz. Eğer gıybet yapanın şerrinden korkuyorsa kalbiyle inkar da bulunmalıdır. Eğer kalkıp gitmeye gücü varsa veya başka şeyler konuşmak suretiyle mevzu değiştirebilmesi mümkün iken bunu yapmazsa, günahkar olur. Hadisi Şerif'te Gıybeti dinleyen de yapanlardan biridir diye buyurmuştur.
Gıybeti yapılan, gıybet kulağına gitmeden önce ölürse gıybetçinin tevbesi sahihtir. Eğer ölmeden önce duyarsa Gıybet edenin tevbesi sahih değildir. Gidip gıybet yaptığı kimseden helallik istemeli, af talebinde bulunmalıdır. Eğer iftirada bulunmuşsa, kimlerin yanında konuşmuşsa onlara gidip itiraf etmesi gerekir. Eğer gıybet eden, gıybet eden, gıybet ettiği kişinin kuşağına gitmeden tövbe etmezse, tövbe ile birlikte itiraf edip özür dilemek be affını istemek mecburiyetindedir. Özür dilerken de ihlaslı olmalıdır. Aksi takdirde bu ayrı bir günah olur. Şayet ölmüş veya gaip ise onun için dua istiğfar Ve hayru hasenat yapar. Helallik istenen kişinin hakkını helal etmesi mecburi değildir. Ancak helal etmesi daha güzeldir. Selam ve dua ile
Fakîh Ebu'l-Leys Hazretlerinin Telif ettiği Tenbihül Ğafilin de gıybet dört nevi olarak izah edilmiştir.
1-Küfür olan gıybet: Bir Müslümanı gıybet eden kişiye gıybet ettin deyince "Bu gıybet değildir, çünkü ben doğru söylüyorum" der. Bu durumda kati delillerle Haram olan bir şeyi helal kabul ettiğinden küfür olur.
2-Nifak olan gıybet: Buda gıybet edileni tanıyan bir kişinin yanında ismini söylemeden gıybet yapmaktır. Bu kişiye gıybet yaptığı halde, kendisini muttaki ve gıybet yapmamış gösteriyor. Bu itikada aykırı olmadıkça amelde nifaktır. Hükmü haram olmasıdır.
3-Günah olan gıybet: günah ve haram olduğuna inanarak muayyen bi kişiyi gıybet etmektir. Kişilerin tövbe etmesi lazımdır.
4-Mübah olan gıybet: Buda fasıklığını ilan eden, yani alenen günah işleyen kişiyi ve bidat ehlini (inancı bozuk kişi) gıybet etmektir. Eğer insanlar bunlardan sakınsınlar diye gıybet ederse; bundan dolayı sevap alır. Akrabalık kurmak isteyenlere bildiklerini söylemek lazımdır. Yolculuk, ortaklık, komşuluk, yanına emanet bırakmak Ve emsali hususlarda o kişi emin midir, değil midir diye istişare edilecek olursa bildiklerini söylemesi mübah olur.
Bir zalimin zulmünü hakime veya mani olacak kimseye şikayet edip anlatmak veya bu hususta müftüden fetva istemek için o zalimin yaptıklarını anlatmak da mübahtır.
Bir adamın lakabı kör, Topal, şaşı gibi şeyler olur da tarif için lakabını söylemesi mübah olur. Kasten bir kimseye hile be kötülük yapmak isteyenleri anlatıp o kişiyi haberdar etmek te gıybet sayılmaz, mübahtır.
Bunun gibi insanlara zulmü be zararı dokunacak bir kimseyi anlatıp haber vermekte mübahtır.
Şir'a isimli kitabın şerhinde; Gıybeti dinleyen reddetmediler gıybetin günahından kurtulamaz. Eğer gıybet yapanın şerrinden korkuyorsa kalbiyle inkar da bulunmalıdır. Eğer kalkıp gitmeye gücü varsa veya başka şeyler konuşmak suretiyle mevzu değiştirebilmesi mümkün iken bunu yapmazsa, günahkar olur. Hadisi Şerif'te Gıybeti dinleyen de yapanlardan biridir diye buyurmuştur.
Gıybeti yapılan, gıybet kulağına gitmeden önce ölürse gıybetçinin tevbesi sahihtir. Eğer ölmeden önce duyarsa Gıybet edenin tevbesi sahih değildir. Gidip gıybet yaptığı kimseden helallik istemeli, af talebinde bulunmalıdır. Eğer iftirada bulunmuşsa, kimlerin yanında konuşmuşsa onlara gidip itiraf etmesi gerekir. Eğer gıybet eden, gıybet eden, gıybet ettiği kişinin kuşağına gitmeden tövbe etmezse, tövbe ile birlikte itiraf edip özür dilemek be affını istemek mecburiyetindedir. Özür dilerken de ihlaslı olmalıdır. Aksi takdirde bu ayrı bir günah olur. Şayet ölmüş veya gaip ise onun için dua istiğfar Ve hayru hasenat yapar. Helallik istenen kişinin hakkını helal etmesi mecburi değildir. Ancak helal etmesi daha güzeldir. Selam ve dua ile