Temel ilke; gelişim dönemler halinde gerçekleşir ve her dönemin kazanılması gereken özellikleri bulunur.
Bebeklik (0-2) İlk çocukluk/ Okul öncesi (2-6) İkinci çocukluk/Son çocukluk (6-12) Ergenlik (12-18)
ØÇevreye uyum söz konusu ØNefes almayı öğrenme ØNabzın düzene girmesi ØKatı yiyecekleri sindirme ØDönemin sonlarına doğru yürüyebilir, tuvalet kontrolü sağlanır ØSosyal çevre anne-baba ØKonuşma ve yürümeyi öğrenme ØÖz bakım becerileri (yemek yeme, giyinme) gelişir ØEl göz koordinasyonu bu dönemde kazanılır ØCinsiyet farklılıklarını öğrenme (biçim değişse de cinsel kimliğin devamlılığını fark eder/kazanır) ØDeğerler ve vicdan anlayışın başlangıcı söz konusu ØToplumsal rolleri öğrenmeye başlama. ØSosyal çevreye akrabalar eklenir ØAkademik beceriler (okuma yazma aritmetik işlemler kazanılır) ØKişilik bağımsız ØCinsiyet rolleri kazanılır (erkek çocuk bir erkek gibi davranır) ØDeğer ve vicdan anlayışı değişir/oluşur (toplumsal özellikli) ØSosyal çevreye okul arkadaşları ve öğretmen eklenir Øİlk yıllarına erinlik denir ØÇok hızlı bedensel değişim ve buna uyum ØKimlik bunalımı ØDeğerler ve vicdan anlayışı (bireysel yönelimler, ideolojik bir sorgulama söz konusu, soyut düşünce ile olumsuzluklar sorgulanabilir) ØCinsel kimlik kazanılır ØBir mesleğe doğru yönelme ve hazırlanma ØEvliliğe ve aile kurmaya hazırlanma
İlk çocukluk: Cinsiyet farklılıklarını kavranır, değerler ve vicdan anlayışının başlangıcı söz konusudur. İkinci çocukluk: Değerler ve vicdan anlayışının gelişiminde bireysel yönelimlerden çok toplumsal yönelimlerin ağır bastığı gelişim dönemi. Değerler ve vicdan anlayışı gelişir. Cinsiyet rolüne uygun davranma başlar. Ergenlik: Değerler ve vicdan anlayışının gelişiminde (kendi değer sistemine uygun) yönelimlerin gerçekleştiği gelişim dönemidir. Değerler ve vicdan anlayışının ideolojilere duyarlılık artar.