Dövme ve Din
dövme günahmı kalıcı dövme günahmı günah mı günah mı diyanet kalıcı
Dövme konusunda, herkes bir yorum yaptı kimi dövme günah, kimi ise dövme günah değil dedi. Ama yinede aklımıza takılan dövme günahmı değilmi sorusunun cevabı bir türlü netlik kazanamadı. Peki ne olucak bu belirsizlik ? Bu yazıyı bazı kaynaklardan yararlanarak hazırladım. Yazıyı iyi okuyup, mantıklı değerlendirme yaparsanız tüm soru işaretlerinize bir cevap bulacaksınız. Şayet yazıyı okuduktan sonra yinede dövme günahmı değilmi diye sormaya devam ediyorsanız, kesinlikle dövme yaptırmayın derim.
Bir kaç ay önce bir ziyaretçimden gelen mail ile yine kafalarımız allak bullak oldu yazıyı değiştirmeden aşağıya ekledim.
" Yüce dinimiz İslâm, tedavi amaçlı operasyonlar hariç, Allah'ın yarattığının değiştirilmesine (fıtrata) yönelik her türlü müdâheleyi yasaklamıştır.
Şüphesiz Allah'ın yarattığının değiştirilmesi, hem maddi alanda, hem de fıtrat alanında gerçekleşebilir. Günümüzde, başta insan olmak üzere canlı varlıklar üzerinde ve yeryüzünde doğal dengeyi bozucu her türlü yıkıcı girişimi bu çerçevede değerlendirmek mümkündür. Nisâ Sûresinin 118 ve 119. âyetlerinde bu konudaki tehlikeye şöyle dikkat çekilmektedir. "Allah o şeytana lânet etti ve o da, "Andolsun ki senin kullarından elbette belirli bir pay alacağım" dedi". "Onları mutlaka saptıracağım, mutlaka onları kuruntulara sokacağım ve onlara emredeceğim de (putlara adak için) hayvanların kulaklarını yaracaklar. Yine onlara emredeceğim de Allah'ın yarattığını değiştirecekler. "Kim Allah'ı bırakıp da şeytanı dost edinirse şüphesiz o, apaçık bir hüsrana düşmüştür."
Dövme konusu da fıtrata müdâheledir. Vücuda iğneler batırılıp, açılan deliklere boyalı maddeler konularak yapılan dövme, eski çağlardan beri yapılan bir cahiliye adeti olup, sağlık açısından zararlı olduğu gibi, dinen de yasaklanmıştır. Nitekim Hz. Peygamber, insanın doğal yapısında değişiklikler yapılmasını hoş görmemiş, dövmeyi yapan ve yaptırana da Allah'ın rahmet etmeyeceğini bildirmiştir. (bkz. Buhârî, "Libas", 87).
Önceden dövme yaptıran kişi sonradan pişman olur ve yaptırdığı dövmeyi vücudundan kazımak isterse yapılması gereken şudur: Eğer vücuda zarar vermezse, dövmenin operasyonla vücuttan giderilmesi gerekir. Operasyon vücuda zarar verirse ve operasyondan sonra vücutta çirkin bir görüntü kalacaksa, dövmenin kazıttırılması gerekmez. Bununla birlikte yapılan dövme gusul ve abdeste engel olmaz. Ancak ilgili kişinin tövbe-istiğfar etmesi gerekir.
Bilgilerinizi saygı ile rica ederiz.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI "
Aşağıdaki yazı Prof. Dr. Süleyman Ateş tarafından köşe yazarlığı yaptığı Vatan gazatesinden 26 mayıs 2006 cuma günü yayımlanan sayısından alınmıştır. www.suleyman-ates.com " bu yazıyıda lütfen dikkatlice okuyun.
" Dövme Kuran'da geçmiyor. Bunun günah olup olmadığını nasıl öğreneceğim ? yada bunu günah olduğu nerede yazıyor ? Eğer bunu kötü amaçla yaptırmadıysam, bundan sonra namazıma Kuran okumaya devam edemiyecekmiyim ? İnsanların bu konuda yanıldıklarını nasıl anlatacağım ?
Cevap:
Dövme Kuran'da geçmez. Kuran'da Allah'ın yaratışını, doğal durumu değiştirmenin şeytan işi oldu belirtilir. İşte bu doğalı değiştirme konusunda Kuran tefsircilerinin çeşitli yorumları vardır. Tefsirciler, Nisa süresindeki bu ayeti açıklarken bazı Hadis'ler ( Peygamber'e nispet edilen sözler ) aktarırlar. Bu rivayetlerden birinde Hz. Peygamber'in Kaşlarını inceltene, yüzünün kıllarını çekene, Dövme yapana ve yaptırana lanet ettiği belirtilir. Fakat bu, bir kişinin rivayetidir. Gerçekten Peygamber'in Böyle söylediğine şahsen ihtimal vermiyorum. Çünkü bu rivayet Kuran'a aykırıdır. Kuranda Peygamber'de insanları süslenmeye, güzel görünmeye teşvik etmektedir. Yüzünün kıllarını çekmek, kaşlarını inceltmek kadınların vaz geçemeyeceği Bir makyaj ve süslenme türüdür. Bilindiği gibi süslenmede zamana ve bölgelere göre değişir. Dövme İslamda mekruh ( hoş olmayan bir şey ) kabul edilir ama Kuran'ın haram saydığı, yapanların ve yaptıranların günahkar olacağı eylemlerden değildir. Hiçbirşey ibadete engel olamaz. İbadette önemli olan gönülden Allah'a yönelmektir. Abdesttinizi alınız, namazınızı kılınız, dualarınızı yapınız. Allah ile bağlantınızı kesmeyiniz. İşte gerçeği öğrendiniz. Siz gönlünüze bakınız, Allah ile kul arasında aracı yokyur. Peygamber'imiz " Önce kendi vicdanınıza danışınız" buyurmuştur.
Şimdi iki farklı görüş var peki bunlardan hagisi size mantıklı geliyor ? Bana mantıklı gelen İslam'ın dayatmalarla yer vermeyen ve özünde hoşgörünün temel olduğu bir din yapısına sahip oluşundan dolayı Sayın Süleyman Ateş'in yazısı çok daha mantıklı ve kabul edilebilir geliyor. Ama yinede dövme yaptırıp yaptırmama konusunda bilinçsizce; günah değil yada eve günahtır diyenlere kulak asıp kararlarınızı etkilemesine izin vermeyin ! Sonuçta bu karar sizin hayatınızla ilgili olduğu için, yine en doğru kararı vericek olan sizlersiziniz. Biz dövme günahtır demiyoruz ama günah değildir de demiyoruz. Sonuç itibari günahlarımın hesabını ben vericek olduktan sonra günah olup olmadığı bir başkasını bağlamaz bu benim hayatım, benim günahım, benim tercihim ve en nihayetinde benim vicdanım hal böyle iken hesabını vericek olanda yine benim.
Dövme konusunda, herkes bir yorum yaptı kimi dövme günah, kimi ise dövme günah değil dedi. Ama yinede aklımıza takılan dövme günahmı değilmi sorusunun cevabı bir türlü netlik kazanamadı. Peki ne olucak bu belirsizlik ? Bu yazıyı bazı kaynaklardan yararlanarak hazırladım. Yazıyı iyi okuyup, mantıklı değerlendirme yaparsanız tüm soru işaretlerinize bir cevap bulacaksınız. Şayet yazıyı okuduktan sonra yinede dövme günahmı değilmi diye sormaya devam ediyorsanız, kesinlikle dövme yaptırmayın derim.
Bir kaç ay önce bir ziyaretçimden gelen mail ile yine kafalarımız allak bullak oldu yazıyı değiştirmeden aşağıya ekledim.
" Yüce dinimiz İslâm, tedavi amaçlı operasyonlar hariç, Allah'ın yarattığının değiştirilmesine (fıtrata) yönelik her türlü müdâheleyi yasaklamıştır.
Şüphesiz Allah'ın yarattığının değiştirilmesi, hem maddi alanda, hem de fıtrat alanında gerçekleşebilir. Günümüzde, başta insan olmak üzere canlı varlıklar üzerinde ve yeryüzünde doğal dengeyi bozucu her türlü yıkıcı girişimi bu çerçevede değerlendirmek mümkündür. Nisâ Sûresinin 118 ve 119. âyetlerinde bu konudaki tehlikeye şöyle dikkat çekilmektedir. "Allah o şeytana lânet etti ve o da, "Andolsun ki senin kullarından elbette belirli bir pay alacağım" dedi". "Onları mutlaka saptıracağım, mutlaka onları kuruntulara sokacağım ve onlara emredeceğim de (putlara adak için) hayvanların kulaklarını yaracaklar. Yine onlara emredeceğim de Allah'ın yarattığını değiştirecekler. "Kim Allah'ı bırakıp da şeytanı dost edinirse şüphesiz o, apaçık bir hüsrana düşmüştür."
Dövme konusu da fıtrata müdâheledir. Vücuda iğneler batırılıp, açılan deliklere boyalı maddeler konularak yapılan dövme, eski çağlardan beri yapılan bir cahiliye adeti olup, sağlık açısından zararlı olduğu gibi, dinen de yasaklanmıştır. Nitekim Hz. Peygamber, insanın doğal yapısında değişiklikler yapılmasını hoş görmemiş, dövmeyi yapan ve yaptırana da Allah'ın rahmet etmeyeceğini bildirmiştir. (bkz. Buhârî, "Libas", 87).
Önceden dövme yaptıran kişi sonradan pişman olur ve yaptırdığı dövmeyi vücudundan kazımak isterse yapılması gereken şudur: Eğer vücuda zarar vermezse, dövmenin operasyonla vücuttan giderilmesi gerekir. Operasyon vücuda zarar verirse ve operasyondan sonra vücutta çirkin bir görüntü kalacaksa, dövmenin kazıttırılması gerekmez. Bununla birlikte yapılan dövme gusul ve abdeste engel olmaz. Ancak ilgili kişinin tövbe-istiğfar etmesi gerekir.
Bilgilerinizi saygı ile rica ederiz.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI "
Aşağıdaki yazı Prof. Dr. Süleyman Ateş tarafından köşe yazarlığı yaptığı Vatan gazatesinden 26 mayıs 2006 cuma günü yayımlanan sayısından alınmıştır. www.suleyman-ates.com " bu yazıyıda lütfen dikkatlice okuyun.
" Dövme Kuran'da geçmiyor. Bunun günah olup olmadığını nasıl öğreneceğim ? yada bunu günah olduğu nerede yazıyor ? Eğer bunu kötü amaçla yaptırmadıysam, bundan sonra namazıma Kuran okumaya devam edemiyecekmiyim ? İnsanların bu konuda yanıldıklarını nasıl anlatacağım ?
Cevap:
Dövme Kuran'da geçmez. Kuran'da Allah'ın yaratışını, doğal durumu değiştirmenin şeytan işi oldu belirtilir. İşte bu doğalı değiştirme konusunda Kuran tefsircilerinin çeşitli yorumları vardır. Tefsirciler, Nisa süresindeki bu ayeti açıklarken bazı Hadis'ler ( Peygamber'e nispet edilen sözler ) aktarırlar. Bu rivayetlerden birinde Hz. Peygamber'in Kaşlarını inceltene, yüzünün kıllarını çekene, Dövme yapana ve yaptırana lanet ettiği belirtilir. Fakat bu, bir kişinin rivayetidir. Gerçekten Peygamber'in Böyle söylediğine şahsen ihtimal vermiyorum. Çünkü bu rivayet Kuran'a aykırıdır. Kuranda Peygamber'de insanları süslenmeye, güzel görünmeye teşvik etmektedir. Yüzünün kıllarını çekmek, kaşlarını inceltmek kadınların vaz geçemeyeceği Bir makyaj ve süslenme türüdür. Bilindiği gibi süslenmede zamana ve bölgelere göre değişir. Dövme İslamda mekruh ( hoş olmayan bir şey ) kabul edilir ama Kuran'ın haram saydığı, yapanların ve yaptıranların günahkar olacağı eylemlerden değildir. Hiçbirşey ibadete engel olamaz. İbadette önemli olan gönülden Allah'a yönelmektir. Abdesttinizi alınız, namazınızı kılınız, dualarınızı yapınız. Allah ile bağlantınızı kesmeyiniz. İşte gerçeği öğrendiniz. Siz gönlünüze bakınız, Allah ile kul arasında aracı yokyur. Peygamber'imiz " Önce kendi vicdanınıza danışınız" buyurmuştur.
Şimdi iki farklı görüş var peki bunlardan hagisi size mantıklı geliyor ? Bana mantıklı gelen İslam'ın dayatmalarla yer vermeyen ve özünde hoşgörünün temel olduğu bir din yapısına sahip oluşundan dolayı Sayın Süleyman Ateş'in yazısı çok daha mantıklı ve kabul edilebilir geliyor. Ama yinede dövme yaptırıp yaptırmama konusunda bilinçsizce; günah değil yada eve günahtır diyenlere kulak asıp kararlarınızı etkilemesine izin vermeyin ! Sonuçta bu karar sizin hayatınızla ilgili olduğu için, yine en doğru kararı vericek olan sizlersiziniz. Biz dövme günahtır demiyoruz ama günah değildir de demiyoruz. Sonuç itibari günahlarımın hesabını ben vericek olduktan sonra günah olup olmadığı bir başkasını bağlamaz bu benim hayatım, benim günahım, benim tercihim ve en nihayetinde benim vicdanım hal böyle iken hesabını vericek olanda yine benim.