Çocuklarda el yıkamanın önemi
el yıkamanın önemi okulda el yıkamanın önemi okullarda okulda nedir okullarda nedir
Çocuklarda el yıkamanın önemi
Başta grip olmak üzere, bir çok bulaşıcı hastalığın yayılmasında doğru yıkanmayan ellerin büyük rolü olduğunu belirten uzmanlar, özellikle ilköğretim okullarında uygulamalı doğru el yıkama derslerinin verilmesini tavsiye ediyor.
Uzman doktor Dursun Bostancı, el temizliğinin sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmez olduğunu söyledi. Bostancı, okul gibi kalabalık gurupların bulunduğu yerlerde başta grip olmak üzere Verem, Hepatit-A gibi bulaşıcı hastalıkların yıkanmayan eller sebebiyle hızla yayılabileceğini belirterek, bu bakımdan ellerin sık sık yıkanmasının büyük önem taşıdığını söyledi.
Tuvalet ihtiyacının giderilmesi, yemek yeme, alış verişe kadar günlük bütün işlerin ellerle yapıldığını hatırlatan Bostancı, "Sık sık yıkanmayan eller tam bir bakteri ve mikrop yuvası. Ellerimizle her yere, herkesin dokunduğu yerlere dokunuyoruz. Ellerin temiz kalması mümkün değil. Sağlıklı bir yaşam için sık sık ellerin yıkanması gerekiyor." uyarısında bulundu.
UYGULAMALI OLMALI
Bostancı, el yıkama dersinin sadece anlatmakla değil, uygulamalı olarak özellikle ilköğretim okullarında öğretmenler tarafından gösterilmesi gerektiğini vurguladı. El yıkama alışkanlığının ancak küçük yaşlarda kazandırılabileceğini ifade eden Bostancı, "Evde veliler çocuklarına sık sık ellerini yıkama telkininde bulunması gerekir. Ancak okul gibi toplu gurupların bulunduğu yerlerde ellerin yıkanması daha büyük önem taşıyor. İlköğretim okullarında zaman zaman el yıkama dersi rehber öğretmen ya da sınıf öğretmeni tarafından uygulamalı olarak gösterilmeli. Çünkü, sadece el yıkamak değil, doğru ey yıkamak çok önemli." diye konuştu.
DOĞRU EL YIKAMA YÖNTEMİ
Mikropların ellerden arındırılması için doğru el yıkamanın püf noktaları bulunduğunu dile getiren Bostancı, genelde ellerin yanlış ve acele olarak yıkandığının altını çizdi. Bostancı, ellerin şöyle yıkanması tavsiye etti: Önce eller su ile iyice ıslatılmalıdır. Sonra ele dökülen sıvı sabunla iyice ovalanmalıdır. Ovalama işlemi sırasında avuç içi, tırnak araları ve bilek kıvrımları unutulmamalı.
Ovalama işlemine en az 30 saniye devam edilmeli. Eller bol su ile iyice durulanmalı. Tuvalet ihtiyacının giderilmesinden sonra el yıkama işlemi iki kez tekrarlanmalı. Her öğrenci kendi mendiliyle ellerini kurulamalı. Bu arada, eller yıkanmadan ya da yıkandıktan sonra mecbur olmadıkça ağza sokulmamalı."
SABUNUN BİTİP BİTMEDİĞİ SÜREKLİ KONTROL EDİLMELİ
Toplu kullanılan alanlarda sıvı sabun kullanılmasının hijyen açısından önemli olduğunu belirten Bostancı, okul idaresi tarafından tuvaletlerdeki sabunların bitip bitmediğinin titizlikle kontrol edilmesi gerektiğini söyledi. Kısa bir süre de olsa sabunun bitmesi ve birkaç öğrencinin elini sabunla yıkayamaması durumunda bunun diğer öğrencilerin sağlığı için büyük bir risk taşıdığını anlatan Bostancı, "Okul idarecileri sık sık lavaboları kontrol etmeli ve sabun bitmeden doldurulmalıdır" uyarısında bulundu.
Çocuklarda el yıkamanın önemi
Başta grip olmak üzere, bir çok bulaşıcı hastalığın yayılmasında doğru yıkanmayan ellerin büyük rolü olduğunu belirten uzmanlar, özellikle ilköğretim okullarında uygulamalı doğru el yıkama derslerinin verilmesini tavsiye ediyor.
Uzman doktor Dursun Bostancı, el temizliğinin sağlıklı bir yaşam için vazgeçilmez olduğunu söyledi. Bostancı, okul gibi kalabalık gurupların bulunduğu yerlerde başta grip olmak üzere Verem, Hepatit-A gibi bulaşıcı hastalıkların yıkanmayan eller sebebiyle hızla yayılabileceğini belirterek, bu bakımdan ellerin sık sık yıkanmasının büyük önem taşıdığını söyledi.
Tuvalet ihtiyacının giderilmesi, yemek yeme, alış verişe kadar günlük bütün işlerin ellerle yapıldığını hatırlatan Bostancı, "Sık sık yıkanmayan eller tam bir bakteri ve mikrop yuvası. Ellerimizle her yere, herkesin dokunduğu yerlere dokunuyoruz. Ellerin temiz kalması mümkün değil. Sağlıklı bir yaşam için sık sık ellerin yıkanması gerekiyor." uyarısında bulundu.
UYGULAMALI OLMALI
Bostancı, el yıkama dersinin sadece anlatmakla değil, uygulamalı olarak özellikle ilköğretim okullarında öğretmenler tarafından gösterilmesi gerektiğini vurguladı. El yıkama alışkanlığının ancak küçük yaşlarda kazandırılabileceğini ifade eden Bostancı, "Evde veliler çocuklarına sık sık ellerini yıkama telkininde bulunması gerekir. Ancak okul gibi toplu gurupların bulunduğu yerlerde ellerin yıkanması daha büyük önem taşıyor. İlköğretim okullarında zaman zaman el yıkama dersi rehber öğretmen ya da sınıf öğretmeni tarafından uygulamalı olarak gösterilmeli. Çünkü, sadece el yıkamak değil, doğru ey yıkamak çok önemli." diye konuştu.
DOĞRU EL YIKAMA YÖNTEMİ
Mikropların ellerden arındırılması için doğru el yıkamanın püf noktaları bulunduğunu dile getiren Bostancı, genelde ellerin yanlış ve acele olarak yıkandığının altını çizdi. Bostancı, ellerin şöyle yıkanması tavsiye etti: Önce eller su ile iyice ıslatılmalıdır. Sonra ele dökülen sıvı sabunla iyice ovalanmalıdır. Ovalama işlemi sırasında avuç içi, tırnak araları ve bilek kıvrımları unutulmamalı.
Ovalama işlemine en az 30 saniye devam edilmeli. Eller bol su ile iyice durulanmalı. Tuvalet ihtiyacının giderilmesinden sonra el yıkama işlemi iki kez tekrarlanmalı. Her öğrenci kendi mendiliyle ellerini kurulamalı. Bu arada, eller yıkanmadan ya da yıkandıktan sonra mecbur olmadıkça ağza sokulmamalı."
SABUNUN BİTİP BİTMEDİĞİ SÜREKLİ KONTROL EDİLMELİ
Toplu kullanılan alanlarda sıvı sabun kullanılmasının hijyen açısından önemli olduğunu belirten Bostancı, okul idaresi tarafından tuvaletlerdeki sabunların bitip bitmediğinin titizlikle kontrol edilmesi gerektiğini söyledi. Kısa bir süre de olsa sabunun bitmesi ve birkaç öğrencinin elini sabunla yıkayamaması durumunda bunun diğer öğrencilerin sağlığı için büyük bir risk taşıdığını anlatan Bostancı, "Okul idarecileri sık sık lavaboları kontrol etmeli ve sabun bitmeden doldurulmalıdır" uyarısında bulundu.